سلامت نیوز : مسوول بخش تغذیه بیمارستان سینا به روزه داران توصیه كرد: با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در ماه مبارك رمضان امسال، غذاهایی مصرف كنند كه به كندی هضم می شوند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی بیمارستان سینا، لیلا بابایی افزود: غذاهای حاوی فیبر زیاد كه معمولا هشت ساعت در دستگاه گوارش می مانند از جمله غذاهای دیرهضم به شمار می روند در حالیكه غذاهای زود هضم سه تا چهار ساعت در معده می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد كرد.
وی اضافه كرد: حبوبات و غلات مانند جو، جو دو سر، لوبیا ، عدس و آرد سبوس دار از جمله غذاهای دیر هضم و غذاهای زود هضم نیز شامل آرد سفید و قند است.
مسوول بخش تغذیه بیمارستان سینا خاطرنشان كرد: غذاهای پر ادویه بیشتر موجب تشنگی می شوند؛ همچنین بر خلاف تصور رایج در جامعه، مصرف چای هنگام سحر موجب تشنگی بیشتر می شود زیرا چای باعث دفع نمك های معدنی می شود.
بابایی تاكید كرد: مهمترین مساله هنگام افطار، حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن است و به همین منظور دریافت یك منبع انرژی به شكل گلوكز مانند خرما، آب میوه ، شیر همراه با خرما ، موز یا عسل ضروری است .
وی ادامه داد: استفاده از سوپ و آش سبزیجات و شیر برنج كه سرشار از ویتامپنها و مواد معدنی است، می تواند افطاری مناسب باشد .
مسوول تغذیه بیمارستان سینا به روزه داران توصیه كرد از مصرف نوشیدنی های گاز دار و بسیار خنك ،آب یخ و چای داغ بطور پی درپی خودداری كنند.
بابایی خاطرنشان كرد مصرف زولبیا و بامیه سلامت روزه داری را به خطر می اندازد چون موجب سیری زود رس، كاهش اشتها وحذف وعده اصلی غذا، اختلالات گوارشی و تشدید علائم ترش كردن معده می شود .
به گفته وی، دراغلب موارد طبخ غذا از روغن چند بار مصرف برای سرخ كردن استفاده می شود كه اثر سرطان زایی دارد و به دلیل قند و چربی بالا موجب چاقی و اضافه وزن در انتهای ماه رمضان خواهد شد .
بابایی افزود: مصرف زیاد غذاهای چرب باعث بی اشتهایی در هنگام سحر می شود چون هضم چربی ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی تری است و از طرفی بالا بودن مصرف غذاهای چرب باعث افزایش كلسترول و چربی خون خواهد شد گرچه ممكن است فرد در طول ماه رمضان كاهش وزن نیز داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha