یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 31036
شیر مادر علاوه بر داشتن تمام ویتامین ها و مواد غذایی لازم، حاوی مواد ضد بیماری است كه كودك را در برابر انواع بیماری ها مصون نگه می دارد.
 
شیردهی نوزاد باید پس از تولد در كوتاهترین زمان ممكن آغازشود چرا كه او را در مقابل ایجاد بیماری های التهابی روده در سنین بالاتر محافظت می كند.
مادران باید بدانند هیچ شیری حتی شیر خشك و شیرهای متفرقه نمی تواند جایگزین مناسبی برای شیر مادر باشد.
تقویت رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد و تضمین سلامت مادر از دیگر فواید شیردهی نوزاد با شیر مادر است.
متخصصان اطفال می گویند: برقراری تماس پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد و شروع تغذیه با شیر مادر ظرف ساعت اول، مساله ای موثر در رشد نوزاد است.
به گفته آنان، مادران جوان باید بدانند كه شیر خوار در شش ماهه اول زندگی به هیچ چیز جز شیر مادر نیازی ندارد؛ یعنی شیر مادر نیاز شیر خوار به آب، قند و مواد مغذی برای رشد را تامین می كند.
مهمترین مزایای شیرمادر تناسب داشتن با دستگاه گوارش شیرخوار( عدم حساسیت) و داشتن تركیب متناسب با نیازهای شیرخوار است.
نخستین شیر ترشح شده در هر نوبت شیرخوردن، آب، املاح، ویتامین و پروتئین بالایی دارد و با ادامه شیردهی درصد این مواد كم و مقدار چربی شیر زیاد می شود.
به این ترتیب، هم نیاز به مواد مغذی و آب و هم نیاز به كالری در هر وعده شیرخوردن تنظیم می شود كه در هیچ شیر مصنوعی چنین شرایطی وجود ندارد.
متخصصان اطفال می گویند: شیر مادر ایمنوكلوبولین های زنده دارد و تا هشت ساعت خارج از یخچال نیز سالم می ماند .
به گفته آنان، مادر با شیردهی به وزن طبیعی خود باز می گردد و انجام این كار برای او و نوزاد ارتباط عاطفی قوی ایجاد می كند.
شیردهی همچنین اثر پیشگیری از بارداری دوباره دارد و در موارد استثنائی كه مادر قادر به شیردهی نباشد، می توان شیردهی را قطع كرد.
كارشناسان تغذیه نیز می گویند: بین تغذیه با شیر مادر و ضریب هوشی (IQ) رابطه وجود دارد و كودكانی كه به مدت شش ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه می كنند، بیشترین بهره را می برند.
تماس عاطفی كه هنگام شیر دادن شكل می گیرد، احتمالا در افزایش ضریب هوشی نقش دارد اما نقش اصلی به عهده اسید های چرب است كه در تكامل مغزی نقش خود را ایفا می كنند.
دكتر سیمین پارسا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز معتقد است: حضور مشاور در كنار مادران در هنگام شیر دهی، امری ضروری است.
وی می افزاید: برخی از مادران پس از زایمان، دچار نگرانی های متعددی هنگام شیر دهی می شوند و با مشاهده عوامل مختلف، شیر دهی را قطع می كنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه می كند: برخی مادران به محض گریه بیش از حد، كم كردن یا بالا نرفتن وزن نوزاد خود، به سرعت مانع بهره مندی كودك از این شیر سالم و مملو ازپروتئین می شوند.
وی با بیان این مطلب كه مادران باید بدانند بروز این مسایل هیچ ارتباطی به تغذیه كودك از طریق شیر مادر ندارد، می گوید: بیشتر مادران از فواید و مزایای شیر مادر برای خود و فرزندانشان مطلع هستند اما متاسفانه هنوز تاثیرات آن را باور ندارند.
وی اضافه می كند: این در حالی است كه عده ای تصور می كنند در شرایط بحرانی و هنگامی كه مادر افسرده ، عصبانی و دچار مشكلات خانوادگی شده است، باید فرزند را از مادر جدا كرد.
پارسا تاكید می كند: جدا كردن مادر و كودك در شرایط بحرانی، از نظر علمی درست نیست.
دكتر ناصر كلانتری دبیر انجمن علمی تغذیه با شیر مادر ایران نیز در این رابطه می گوید: متاسفانه، برخی افرادی كه مطالبی را در مورد كاربرد شیر مادر ارایه می كنند یا آموزش می دهند، هنوز معجزه این شیر را نپذیرفته اند.
وی می افزاید: ‌آنان ترجیح می دهند استفاده از شیر خشك را به مادران توصیه كنند غافل از اینكه عوارض این شیر گاهی به دلیل تهیه نادرست، باعث مرگ و میر نوزادان می شود.
به گفته وی، تدوام شیر دهی، استرس را در مادران كاهش می دهد و آرامشی بی نظیر را برای آنان به ارمغان خواهد آورد.
دكتر زهرا نوع پرست سرپرست سابق معاونت اجتماعی و پیشگیری از آسیب ها در سازمان بهزیستی كشور نیز می گوید: تداوم دوران شیر دهی، سبب كاهش استرس در نوزادان می شود.
وی اضافه می كند: شیر مادر در طول شش ماه، تمام انرژی، مواد مغذی و مایعات مورد نیار را برای شیرخوار فراهم می كند.
نوع پرست ادامه می دهد: اگر از بدو تولد نوزاد، تماس كودك با سینه و حتی خود مادر به سرعت برقرار شود، رشد و تكامل كودك از جنبه های مختلف و ابعاد شناختی تسریع می یابد.
وی می گوید: پدیده باندینگ ‌یك ارتباط عاطفی بین مادر و شیرخوار است و هر چه ریشه های آن عمیق تر شود، شیردهی موثرتر و مفیدتر خواهد بود.
وی می افزاید: گفتار كودكانی كه از شیر مادر بهره مند می شوند، كامل تر و نحوه صحبت كردنشان نیز روان تر از بقیه خردسالان است.
نوع پرست تصریح می كند: این كودكان همچنین ‌از نظر میزان ضریب هوشی در مقایسه با نوزدانی كه به شیر مادر دسترسی نداشتند، بسیار بالا است و حتی بینایی آنان نیز دارای تكامل بیشتری است.
به گفته وی، رشد شناختی، حسی و روحی كودك با استفاده از شیر مادر به طور چشمگیری‌ ارتقا می یابد.
دكتر محمدرضا وفا متخصص تغذیه نیز درباره مفهوم تغذیه انحصاری با شیرمادر می گوید: مفهوم تغذیه انحصاری با شیرمادر این است كه شیرخوار بجز شیرمادر به هیچ نوع غذا یا نوشیدنی دیگری( حتی آب) نیاز ندارد.
به گفته وی، شیرخوار باید در فواصل زمانی تقریبا منظم از شیرمادر تغذیه شود.
10 مرداد ماه،‌ روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha