عصر پنجشنبه 26 فروردین، اپلیكیشن «ماسك» (سامانه رسمی اعلام وضعیت روزانه رنگ‌بندی شهرها از بابت شیوع كرونا) 63 شهر در 19 استان كشور را با رنگ سیاه مشخص كرد.

دستكاری در «ماسک»

سلامت نیوز:عصر پنجشنبه 26 فروردین، اپلیكیشن «ماسك» (سامانه رسمی اعلام وضعیت روزانه رنگ‌بندی شهرها از بابت شیوع كرونا) 63 شهر در 19 استان كشور را با رنگ سیاه مشخص كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،به استناد نقشه‌ای كه عصر پنجشنبه، در سامانه «ماسك» منتشر شد، 63 شهر در استان‌های خراسان‌شمالی، بوشهر، فارس، یزد، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، تهران، قزوین، زنجان، كردستان،كرمانشاه، اصفهان، لرستان، ایلام، مركزی، خوزستان، چهار‌محال‌و‌بختیاری، كهگیلویه‌وبویراحمد و تمام شهرهای استان سمنان، به دلیل افزایش صعودی آمار ابتلا و بستری و فوت روزانه مبتلایان كرونا در وضعیت سیاه قرار گرفتند.

بعدازظهر جمعه 27 فروردین،كمتر از 24 ساعت، هم این تغییر رنگ و تغییر وضعیت شهرها توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا تكذیب شد، هم سامانه «ماسك» به مدت چند ساعت از دسترس كاربران خارج شد. عصر جمعه، سامانه «ماسك»، نقشه جدیدی از وضعیت رنگ شهرهای كشور منتشر كرد. در نقشه جدید، هیچ رنگ سیاهی وجود نداشت. 


رنگ‌هایی كه مرعوب نفوذ می‌شوند

ابتدای سال گذشته، مسوولان شهری و حوزه سلامت، به شهروندان توصیه كردند كه برای اطلاع از آخرین وضعیت گردش نقطه به نقطه ویروس كرونا و برخی اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با كووید19 و از جمله احتمال آلودگی خود یا اطرافیان‌شان به ویروس كرونا، اپلیكیشن «ماسك» را بر گوشی‌های تلفن همراه نصب كنند.  در برخی استان‌ها همچون اصفهان و مركزی، مدیران ادارات دولتی ملزم به نصب سامانه «ماسك» برای تشخیص آلودگی مراجعان از طریق اسكن كارت ملی و انطباق با گزارش‌های دریافتی این سامانه شدند. 

بنا به توضیحاتی كه در صفحه اول این سامانه منتشر شده، «ماسك»، محصول تلاش جمعی از محققان ایران و از جمله، استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی و امیركبیر، دارندگان مدال‌ المپیادهای جهانی ریاضی وكامپیوتر، متخصصان علوم پزشكی و ویروس‌شناسی  است.

 تیم «ماسك»، در صفحه اول این سامانه، در توضیح میزان صحت اطلاعات منتشره و همچنین نقشه‌های روزانه از وضعیت شیوع ویروس كرونا  دركشور اعلام می‌كند:«نقشه ابتلا به كرونا در این سامانه، براساس آخرین داده‌های رسمی دریافتی از وزارت بهداشت درباره بیماران و محل تقریبی زندگی و ترددشان براساس داده‌های اپراتورهای تلفن همراه ترسیم می‌شود .... نقشه‌های ماسك مبتنی بر محل مبتلایان است.

از آنجایی كه محل زندگی مبتلایان یا رفت و آمد آنها توسط وزارت بهداشت ثبت نمی‌شود و محل تقریبی زندگی و تردد مبتلایان براساس داده‌های اپراتورهای تلفن همراه ترسیم می‌شود،  داده نقشه‌ها ممكن است با خطا همراه باشد. علت این امر آن است كه ممكن است اپراتورهای وارد‌كننده اطلاعات در سامانه‌های وزارت بهداشت داده‌ها را به درستی وارد نكنند یا اینكه مبتلایان، داده‌های درستی از خود به اپراتورها ارایه ندهند....»در ادامه توضیحات مندرج در صفحات این سامانه، تاكید شده:

«این نرم‌افزار، از سوی وزارت بهداشت، به عنوان تنها اپلیكیشن مورد تایید وزارت بهداشت معرفی شده و نقشه‌های تهیه شده توسط تیم ماسك هم علاوه بر آنكه مورد استفاده وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با كرونا قرار می‌گیرد، مبنایی برای تقسیم شهرستان‌ها به رنگ سبز، سفید، زرد و قرمز است. در شرایطی كه شروع و پایان محدودیت‌های قبلی فاصله‌گذاری، به صورت سراسری و همزمان در سراسر كشور و بدون لحاظ كردن نرخ متفاوت بیماری در شهرها بود، تیم ماسك توانست این ایده را مطرح و با حمایت معاونت بهداشت و مركز مدیریت  بیماری‌های واگیر وزارت  بهداشت، مصوب كند كه بازگشایی‌ها ‌در هر شهر، باید با توجه به میزان شیوع بیماری در هر منطقه انجام شود. این ایده، اساس طرح طبقه‌بندی شهرستان‌ها به سفید، زرد و قرمز بود.»

سامانه «ماسك»، زیرنظر علیرضا رییسی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا فعال است؛ رییسی، روزهای پایانی دی ماه سال گذشته و در ایامی كه هنوز تعداد مرگ‌های روزانه كووید 19 در كشور، سه رقمی بود، از كرسی سخنگویی ستادی كه باید برای مقابله با كرونا دركشور سیاستگذاری كند، با انتقاد از صدور خودسرانه مجوز برگزاری نماز جمعه در قم، خطاب به چهره‌های قدرتمند ذی نفوذی كه در مسیر مخالف تاكیدات و مصوبات ستاد ملی مقابله با كرونا و وزارت بهداشت قدم برمی‌داشتند،گفت:«حتما شاهد پیك جدیدی از بیماری كرونا  در قم خواهیم بود! هیچ‌گونه پروتكلی در قم رعایت نشده است؛ نه در نماز جمعه‌‌ای كه برگزار كردند این پروتكل‌‌ها رعایت شد و نه بسیاری از افراد ماسك دارند، فقط 30درصد نمازگزاران از ماسك استفاده كرده‌‌اند. مردم در صف ایستادند و قطعا ما دچار بیماری خواهیم شد وكسانی كه با این بی‌‌مبالاتی، این برنامه‌‌ریزی‌‌‌‌ها را می‌كنند بدون تعارف مسوول مرگ مردم ما  در پیك بعدی هستند.»

به دنبال این انتقاد، هجمه شدیدی از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی، وابستگان و حامیان برخی افراطیون سیاسی علیه علیرضا رییسی آغاز شد و معترضان، با جمع‌آوری امضا و طومارنویسی، خواستار عزل و محاكمه این مقام مسوول به اتهام «قم‌هراسی» شدند. دو بار عذرخواهی رییسی از مردم قم، علما، امامان جمعه و آیات عظام استان قم، در آن حد كفایت كرد كه هفته‌های پس از آن، باز هم به عنوان سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا، به دولت و نظام،گزارش بدهد و از فقدان هماهنگی و همراهی‌ها، انتقاد كند. 

حالا، سامانه‌ای كه زیرنظر علیرضا رییسی؛ معاون بهداشت و سخنگوی ملی مقابله با كرونا فعال است، در دومین روز از ماه مبارك رمضان، نقشه‌ای با نشان‌گذاری هشداری درباره سیاه شدن وضعیت 63 شهر كشور منتشر می‌كند آن هم در حالی كه هفته‌های آغازین امسال، برخی مذهبیون و اصولگرایان افراطی، مسوولان وزارت بهداشت را به دلیل اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم عمومی در ماه رمضان در مناطق و شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی، به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند و دامنه زیر سوال بردن نگرش و منطق مجریان و ناظران این محدودیت‌ها تا آنجا پیش رفت كه وزیر بهداشت و قائم‌مقامش، به سوال برانگیز‌ترین شكل قابل تصور، از تاكیدات خود عقب‌نشینی كرده و به جای همه آنچه پیش از این می‌گفتند، فهرستی از «لطفا و بهتر است و توجه كنید و رعایت كنید» تهیه و منتشر كردند. 


هك  شد یا  وادار به تكذیب  شدید؟

 ابتدای هفته گذشته، وزیر بهداشت با ابراز نگرانی شدید از شدت گردش ویروس در كشور، هشدار داد كه در روزهای آتی و هفته‌های پیش رو، نقشه كرونای كشور از قرمز به سمت سیاه  خواهد رفت. نقشه «ماسك»، روز پنجشنبه اعلام می‌كرد كه هشدار وزیر بهداشت، حالا و در 63 نقطه كشور، قابل مشاهده است.

به دنبال انتشار این نقشه در سامانه «ماسك» مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشكی در برخی استان‌های دارای مناطق سیاه هم، نمایش این سامانه را تایید كردند و از جمله فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشكی اهواز، ضمن اعلام تبدیل وضعیت شهرهای اهواز و آبادان از «قرمز» به «سیاه»، گفت كه اعلام رنگ سیاه برای یك شهر، شاخص جدید تعیین شده توسط ستاد ملی مقابله با كروناست و معادل بستری روزانه 12 نفر به ازای 100 هزار نفر جمعیت یك شهر و برابر با «فوق خطر» است.

روز پنجشنبه، پیمان نامدار؛ رییس دانشگاه علوم پزشكی قزوین هم با ابراز نگرانی از ركورد‌شكنی شدت ابتلا به دلیل افزایش 50‌ درصدی بستری‌ها، گفت:«شاخص  ریسكی كه رنگ‌بندی استان‌ها براساس آن اعلام می‌شد عدد 4 بود كه حالا در برخی استان‌ها و از جمله، استان قزوین، به عدد ۲۸ رسیده و وضعیت ما، از قرمز به سیاه تبدیل شده است.»

ظهر دیروز؛ چند ساعت بعد از همه این اتفاقات، علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد مقابله با كرونا، «سیاه شدن وضعیت 63 شهر» را تكذیب و با اعلام تلویحی، از سامانه «ماسك» هم سلب اختیار كرد و گفت:«رنگ سیاه و فوق قرمز در رنگ‌بندی كرونایی به این معنا بوده كه وضعیت قرمز است اما شاخص آمار ابتلا و بستری كرونا بیش از قرمز است؛ مبنای اعلام رنگ، ستاد ملی مقابله با كروناست و رنگ‌بندی جدید اعلام‌شده صحت ندارد. باید رنگ‌بندی اعلام شده ستاد ملی مقابله كرونا كه از سوی وزارت كشور به استانداری‌ها ابلاغ می‌شود، ملاك قرار گیرد.»

بعد از اظهارات رییسی، اگر به سامانه «ماسك» مراجعه می‌كردید، صفحه‌ای با این پیام روی مانیتوركامپیوتر می‌آمد:«سرور اصلی وب‌سایت مورد نظر شما در دسترس نیست.... سرور اصلی سایت mask .ir هم‌اكنون از دسترس خارج شده و نمی‌تواند به درخواست شما پاسخ بدهد.»بعد از چند ساعت، سامانه «ماسك» در دسترس قرار گرفت در حالی كه آخرین گزارش روزانه هم از وب‌سایت حذف شده بود.

 مجموع این اتفاقات؛ ماقبل و مابعد انتشار یك نقشه را می‌توان چنین تحلیل كرد كه یا سامانه «ماسك» به دستور برخی افراد خاص، هك شده تا مقاصدی فعلا نامعلوم را به سرانجام و نتیجه برساند كه در این صورت، حتما رییسی، لابه‌لای تكذیب موكد سیاه شدن وضعیت 63 شهر، حتما به این اتفاق هم به عنوان یك برگ برنده اشاره می‌كرد همان‌طوركه اعلام حذف اپلیكیشن  از مرورگر GOOGLEPLAY به دلیل تاثیرات جهانی تحریم ایران هم، به ‌زعم مسوولان وزارت بهداشت، یك اتفاق میمون و مبارك و مابه‌ازای تلاش جوانان ایرانی بود.

اما اتفاقات دو روزگذشته، فاصله زیادی با هشدارهای وزیر بهداشت ندارد؛ هشدارهایی پرقوت درباره سیاه شدن وضعیت برخی مناطق كشور در روزهای هفته جاری.  اگر به شرایط زمانی هم توجه كنیم، فرض هك شدن سامانه از رنگ و لعاب می‌افتد و فاصله حدسیات با «دستور و تاكید و اخطار و توبیخ» كمتر و كمتر می‌شود چون انتشار نقشه‌ای با  63 نقطه سیاه ، آن هم در دومین روز از ماه رمضان، در معنا و در عمل ، باید مجوزی باشد برای اجرای محدودیت‌های هرچه بیشتر از سوی ستاد ملی مقابله با كرونا، اما اتفاقات دو روز اخیر، حالا این پیام تلخ را مخابره می‌كند كه ستاد ملی مقابله با كرونا، مارگزیده‌ای است كه  جرات و اختیاری برای هیچ تحرك جسورانه ندارد.

تبعات گزشی دردناك از سوی مهاجمی با هویت پنهان، حتی زحمات ده‌ها محقق نخبه این كشور را هم به فنا داد. امروز، به دنبال نمایشی كذب و اعمال جبراز سوی منبعی نامعلوم ، تاریخ مصرف تنها سامانه‌ای كه صادقانه، مردم را از وضعیت دقیق و بی‌حاشیه شیوع كووید 19 دركشور آگاه می‌كرد هم، برای اذهان عمومی تشنه صداقت، به پایان رسید.


عصر پنجشنبه 26 فروردین، اپلیكیشن «ماسك» (سامانه رسمی اعلام وضعیت روزانه رنگ‌بندی شهرها از بابت شیوع كرونا) 63 شهر در 19 استان كشور را با رنگ سیاه مشخص كرد. بعدازظهر جمعه 27 فروردین،كمتر از 24 ساعت، هم این تغییر رنگ و تغییر وضعیت شهرها توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا تكذیب شد، هم سامانه «ماسك» به مدت چند ساعت از دسترس كاربران خارج شد. عصر جمعه، سامانه «ماسك»، نقشه جدیدی از وضعیت رنگ  شهرهای كشور منتشر كرد. در نقشه جدید، هیچ رنگ سیاهی وجود نداشت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha