آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های سراسر کشور در 2هفته گذشته 2.5برابر شده است و این عدد در برخی استان‌ها مانند بوشهر رشد 7برابری را هم نشان می‌دهد.

درهای بیمارستان‌های صحرایی باز می‌شود

سلامت نیوز:آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های سراسر کشور در 2هفته گذشته 2.5برابر شده است و این عدد در برخی استان‌ها مانند بوشهر رشد 7برابری را هم نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،جدیدترین رنگ‌بندی منتشرشده کرونایی حاکی از آن است که ۲۹۵شهرستان قرمز، ۹۹شهرستان نارنجی، ۴۵شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.آمار جدید بستری در هر شبانه‌روز نیز به بیش از 3هزار نفر رسیده و همین شیب صعودی مسئولان استانی را نگران کمبود ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی کرده است.

تا جایی‌که عموم آنها معتقدند با افزایش تعداد بیماران در موج چهارم، بدون‌شک به‌سمت راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی و موقت خواهیم رفت.قزوین بیمارستان صحرایی خود را در روزهای پایانی هفته گذشته برپا کرد. البرز، بوشهر، خلخال و زنجان هم کار راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی را آغاز کرده‌اند. در 9استان آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان و تهران هم نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی در روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود؛ نیازی که به‌نظر می‌رسد با توجه به حجم مبتلایان جدید به‌زودی در کل کشور مطرح شود.


راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در قزوین

به‌گفته منوچهر حبیبی، جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای قزوین، این استان از آذر سال گذشته تاکنون شرایطی مانند یک هفته اخیر را نداشته و ظرفیت بیمارستان‌ها در حال تکمیل است. بنابراین یک بیمارستان صحرایی با ظرفیت 60تخت در محوطه بیمارستان ارتش لشکر ۱۶زرهی راه‌اندازی شد.


مقدمات برپایی بیمارستان در  4  استان

هنوز استان دیگری اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی نکرده، اما با وجود این‌ 4استان بوشهر، البرز، اردبیل و زنجان با توجه به آمار بستری‌ها در حالت آماده‌باش برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی هستند.رئیس علوم پزشکی بوشهر در این‌باره به همشهری می‌گوید: «با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت، استاندار دستور داد 2بیمارستان با ظرفیت 70تخت آماده‌ باشد تا درصورت نیاز راه‌اندازی شود.»

سعید کشمیری، می‌افزاید: درصورت نیاز، آمادگی راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی از سوی بیمارستان نیروی دریایی سپاه و بیمارستان حوادث غیرمترقبه استانداری، طی چند ساعت وجود دارد.شهر خلخال در استان اردبیل هم شرایطی مشابه بوشهر دارد.

به‌گفته محمد مهرتک، رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال، با افزایش بیماران بستری کرونایی از آماده‌باش برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در این شهرستان گفته است. در زنجان و البرز نیز درخواست راه‌اندازی بیمارستان صحرایی مطرح شده و اکنون در حال آماده‌سازی تجهیزات و فراهم‌کردن مقدمات هستند.


هشدار، احتمال کمبود تخت در تهران

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز پیش از این در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرده بود با توجه به شیب صعودی بیماری با کمبود تخت در پایتخت مواجه خواهیم شد و احتمالا نیاز باشد ارتش و سپاه بیمارستان‌های صحرایی برپا کنند.پیام طبرسی‌ گفته بود در نوروز بیمارستان‌های تهران تخت کافی برای بستری بیماران کرونایی داشت، اما بعد از تعطیلات با بازگشت مسافران، هجوم بیماران به بیمارستان‌ها بیشتر شد و هم‌اکنون همه بخش‌های دیگر نیز به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.


یک قدم تا تکمیل ظرفیت

روند بستری در آذربایجان شرقی هم صعودی است به‌طوری که در این استان روزانه بیش از 70نفر بستری می‌شوند. هرچند محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تأکید می‌کند بیمارستان‌های استان هنوز ظرفیت بستری دارند، اما توضیح می‌دهد: «4هزار تخت برای بیماران کرونایی درنظر گرفته‌ایم که فعلا 1500تخت پر شده است. اگر روند بستری افزایشی باشد به‌زودی نیاز به بیمارستان‌ صحرایی پیدا می‌کنیم.»

به‌گفته او، روزانه 300بیمار به مراکز درمانی آذربایجان شرقی مراجعه می‌کنند که از این تعداد بیش از 70نفر نیاز به بستری دارند.در اصفهان هم شرایط به همین ترتیب است به‌طوری که آرش نجیمی،‌ سخنگوی ستاد کرونا توضیح می‌دهد هم‌اکنون 2200بیمار کرونایی در استان بستری هستند و با افزایش آمار احتمال نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی وجود خواهد داشت.

بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم توضیح می‌دهد هم‌اکنون ۱۸۰۰تخت برای بیماران کرونایی درنظر گرفته شده است، اما با افزایش تعداد بیماران بدون‌شک نیاز به راه‌اندازی بیمارستان‌ صحرایی خواهد بود. در موج سوم کرونا در کرمانشاه، ۱۴۰۰تخت برای بیماران کرونایی پیش‌بینی شد و آمار بستری‌ها به ۱۲۰۰نفر رسید درحالی‌که در موج چهارم بستری‌ها از ۱۵۰ به ۷۰۰نفر در روز رسیده است.


سناریوی آخر

دیگر استان‌ها هر‌چند هنوز برای راه‌اندازی بیمارستان‌ صحرایی و موقت اعلام نیاز نکرده‌اند، اما نگرانی از موج چهارم آنها را هم به فکر سناریوی آخر واداشته است. سخنگوی ستاد کرونای یزد اعلام می‌کند این استان بالاترین سرانه تخت بیمارستانی را در کشور دارد و به همین دلیل تاکنون مشکل خاصی برای بستری نداشته. با وجود این، سیدابراهیم سلمانی می‌گوید: «فعلا مشکل خاصی نداریم، اما به روزهای بدتر هم فکر کرده‌ایم و با مشارکت شهرداری و از سوی دانشگاه یک سوله با 200تخت تجهیز شده است.»

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم روند بستری را مثل شهرهای دیگر افزایشی می‌داند می‌گوید: «هر روز بخش‌های بیشتری را به بیماران کرونایی اختصاص می‌دهیم. فعلا از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم، اما درصورت ادامه روند نیاز به بیمارستان صحرایی خواهیم داشت.»در سمنان و لرستان هم شرایط مشابه است با این تفاوت که رئیس علوم پزشکی لرستان از کمبود شدید نیرو در بیمارستان‌ها گلایه می‌کند. «محمدرضا نیکبخت» توضیح می‌دهد: «فعلا بیشتر از تخت، مشکل کمبود نیرو داریم. اما درصورت تکمیل ظرفیت بستری از بیمارستان ارتش استفاده می‌کنیم.»


***نیاز به بیمارستان‌های صحرایی در شرایطی مطرح می‌شود که آمار ابتلا در کشور همچنان  صعودی است.روز گذشته به‌گفته ‌سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران ۲۵هزارو۲۶۱بیمار جدید شناسایی و ۳۲۰۷بیمار هم بستری شدند. مسئولان و کادر درمان درباره آمار روزهای آینده ابراز نگرانی می‌کنند.


تشدید نظارت‌ بر محدودیت‌های کرونا

ییحضور میلیونی مسافران در مازندران و آزادبودن سفر به مناطق شمالی در نوروز موجب شده است اصناف این استان‌ اجرای دوره جدید محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی را جدی نگیرند، زیرا معتقدند دولت باید با ممنوع‌کردن سفر در نوروز جلوی پیک‌چهارم را می‌گرفت.

در گیلان هم شرایط به همین ترتیب است و با شیوع موج چهارم کرونا، ۱۱۵هزار واحد صنفی گیلان نگران تداوم تعطیلی‌ها هستند و چندان موضوع را جدی نگرفته‌اند. میزان انتقال ویروس کرونای جهش‌یافته نسبت به نوع قبلی بسیار بالاتر و شدت بیماری بیشتر است، اما بنابر اعلام ‌علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶درصد رسیده درحالی‌که برای قطع زنجیره انتقال این عدد باید بالای 90درصد باشد.

با توجه به بحرانی‌شدن اوضاع ‌در برخی شهرها، ولی‌الله حیاتی، فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی مدیریت بیماری کرونا در خوزستان به همشهری می‌گوید: «اکیپ‌های نظارتی برای نظارت بر اجرای محدودیت‌ها تشکیل شده ‌و از هفته گذشته با قدرت در حال اجرای این محدودیت‌ها هستیم.» علی مصطفوی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی هم گفته است با توجه به حساسیت‌ شهروندان و گلایه‌ اصناف نظارت بر تردد بین‌شهری به‌ویژه بین شهرهای قرمز و نارنجی تشدید می‌شود.

در اردبیل ۸۰تیم نظارتی از هلال احمر، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها، نیروی انتظامی، اماکن، بسیج و بهداشت برای نظارت بر اجرای محدودیت‌ها فعال شده‌اند و از همدان هم خبر می‌رسد بیش از ۹۵درصد اصناف فعالیت خود را متوقف کرده و به حالت تعطیل درآمده‌اند. هادی حق‌شناس، استاندار گلستان هم می‌کند محدودیت‌های کرونایی در استان مانند هفته گذشته در جریان است و همه ملزم به رعایت آن هستند. محمد نوذری، استاندار ایلام هم از برگزاری نشست قرارگاه‌های نظارتی و عملیاتی مدیریت بیماری کرونا در شهرهای قرمز، تشدید محدودیت‌ها به‌ویژه در مرز و تشکیل ستاد مردمی مقابله با کرونا خبر می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha