هر واكسنی كه در اختیار افراد قرار دادند، بزنند، كسی كه واكسن بزند حتی اگر عوارض مختصری هم داشته باشد، دیگر نمی‌میرد و امكان ناقل بودن نیز به حداقل ممكن می‌رسد.»

عفریت مرگ در كمین شهروندان

سلامت نیوز:هر واكسنی كه در اختیار افراد قرار دادند، بزنند، كسی كه واكسن بزند حتی اگر عوارض مختصری هم داشته باشد، دیگر نمی‌میرد و امكان ناقل بودن نیز به حداقل ممكن می‌رسد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، وضعیت پایتخت است و تاییدی بر هشدار مسعود مردانی درباره لزوم تعطیلی كامل تهران.  جلالی فخر، مشاهدات خود از ساعات عصر پایان هفته در یكی از بیمارستان‌های تهران را چنین با مخاطبان به اشتراك گذاشته است: «این متن را الان، 6 عصر پنجشنبه، در بیمارستان می‌نویسم، در حالتی كه شرایط روحی خوبی ندارم.

در طول دوران طبابتم، تا این حد منقلب نشده‌ام. فوج‌فوج بیمار كرونا به بیمارستان‌ها سرازیر شده‌اند. شبیه مراكز درمانی در یك شهر زلزله‌زده. در كل تهران، چه در بیمارستان‌های دولتی و چه خصوصی، یك تخت خالی هم‌ پیدا نمی‌شود. آمبولانس‌های پرشماری با بیماران بدحال در شهر می‌چرخند و از هیچ كجا پذیرش نمی‌گیرند. انبوهی تقاضای كمك و گاه در حد التماس برای پیدا كردن‌ تخت خالی داریم و پاسخ‌مان از سر ناچاری، هیچ! بچه‌ها و جوان‌ها بسیار بیشتر از قبل گرفتار شده‌اند. سرعت پیشرفت درگیری ریه زیاد است.

چند دقیقه قبل، همكارم از شدت سنگینی فضا به كنجی پناه برد و هق‌هق. صداهای تنگی‌نفس و سرفه و گریه و فریاد و دعوا درهم‌ آمیخته. اگر همین گونه پیش برود، هفته بعد با فاجعه انسانی روبرو می‌شویم. باید تهران را به سرعت و كاملا تعطیل كنند. اینكه قبلا كرونا گرفته‌اید، هیچ تضمینی ایجاد نمی‌كند. حتی اگر واكسن زده‌اید، فرض را بر این بگیرد كه جزو درصد اندكی هستید كه ایمنی مطمئنی در آنها ایجاد نمی‌شود. كم نیستند بیمارانی كه حتی قبلا دوبار گرفته‌اند و الان باز هم مبتلا شده‌اند.

الان فقط و فقط و فقط، لطفا در خانه بمانید و اگر مجبورید بیرون بروید، حتما از دو ماسك استفاده كنید و فاصله ۱/۵ متری را قاطعانه رعایت كنید. هر گونه دورهمی، در حكم خودكشی و دیگركشی است.

فكر كنید زلزله هفت ریشتر آمده. الان در مرحله آوار‌برداری هستیم و بحث بر سر چرایی سست‌‌بنیادی به كار شرایط حاد كنونی نمی‌آید. می‌دانم تمام‌ این حرف‌ها تكراری است اما اندوه غریب مواجهه با این همه بیمار بدحال، مجبورم می‌كند دوباره بنویسم، شاید بر كسی اثر كند و تاثیری داشته باشد. به داد خودتان برسید. یا علی مدد.»

هشدارهای متخصصان پزشكی، حكایت از وخیم‌تر شدن وضعیت در كل كشور حكایت دارد. با این حال هیچ مقام مسوولی جرات نمی‌كند توضیح دهد كه چرا ستاد ملی مقابله با كرونا دستور به تعطیلی كامل شهرهای گرفتار در شرایط فوق خطر نمی‌دهد. شرایط، همان‌طوركه مسعود مردانی گفته و همان‌طور كه مصطفی جلالی فخر توصیف كرده، مثل ساعت‌های بعد از وقوع یك زلزله 7 ریشتری است.

اینكه در چنین شرایطی، مردم به یكدیگر رحمی روا خواهند داشت یا خیر، اولویت بعدی تحلیل این وضعیت است اما ابتدای هفته گذشته، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگویی كه با خبرآنلاین داشت، هشداری به مردم داد كه تفسیر ساده و غم‌انگیز این هشدار، رها شدگی شهروندان به حال خود است چون به نظر می‌رسد ستاد ملی مقابله با كرونا و دولت و مسوولان موظف، فعلا دغدغه‌هایی مهم‌تر از رعایت اولویت‌بندی‌های مقابله با كرونا دارند. پیام طبرسی، در این گفت‌وگو، خطاب به مردم ایران؛ خطاب به هر شهروندی در هر نقطه از كشور گفت: «هر واكسنی كه آمد بزنید.»

طبرسی، در این گفت‌وگو، وضعیت بحرانی كشور را تشریح كرد و با انتقاد از روند كند واكسیناسیون در كشور در شرایط فعلی افزود: «در این پیك جدید كه از فروردین شروع شد، روز به روز تعداد بیمارها بیشتر شد. تا پیش از عید ورودی اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، بین ۶۰ تا ۹۰ نفر بود، الان روزانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ نفر به اورژانس كرونایی‌ها مراجعه می‌كنند و علائم كرونا دارند. بیمارستان‌های دیگر سطح شهر هم وضعیت به همین شكل است، حتی در بیمارستان‌های مركزی ممكن است كه تعداد مراجعان بالاتر هم باشد.

در بیمارستان‌های خصوصی هم میزان مراجعه به همین شكل است در حالی كه واقعا، تخت هم برای بستری وجود ندارد. ظرف چند روز گذشته، در بیمارستان مسیح دانشوری ۹۰ تخت اضافه شد اما باز هم بلافاصله ظرفیت تخت‌ها پر شد. این نشان می‌دهد كه ما با پیك سنگینی روبرو هستیم. در حال حاضر، برخی از بیمارستان‌های ارتش و سپاه، فقط بیماران كرونایی بستری می‌كنند، در واقع، هم حجم پیك در حال افزایش است و هم كسانی كه مشكلی داشته باشند، جایی برای بستری پیدا نمی‌كنند.»

طبرسی در ادامه هشدارهای خود افزود: «با این موجی كه شروع شده، آمار جانباختگان، صددرصد به روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر می‌رسد، این موضوع غیرقابل اجتناب است. الان تنها كاری كه باید انجام دهیم این است یك سری محدودیت ایجاد كنیم تا سرعت این موج كم بشود، تا مرگ‌ومیر، چهار رقمی نشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha