سهمیه واکسن پاکبانان با انتشار خبرهایی مبنی بر تزریق آن به مدیران شهری آبادان و همچنین پیمانکاران شهرداری علی‌آباد کتول جنجالی شده است.

جنجال واکسن پاکبانان

سلامت نیوز: سهمیه واکسن پاکبانان با انتشار خبرهایی مبنی بر تزریق آن به مدیران شهری آبادان و همچنین پیمانکاران شهرداری علی‌آباد کتول جنجالی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،بازتاب سریع و گسترده این سوء استفاده در فضای مجازی با کلید واژه‌های عدالت در نظام سلامت یا واکسن پاکبانان و واکسن ربایی و...نشان می‌دهد که افکار عمومی تا چه اندازه مطالبه گر شفاف‌سازی در توزیع واکسن‌های دریافتی و عمل کردن به پروتکل توزیع واکسن از سوی مسئولان در شرایطی است که واکسن موجود وارداتی هم به دشواری وارد کشور شده است.

از همین رو وزیر بهداشت و درمان در نامه‌ای به رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، دستور عزل معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی در اسرع وقت را صادر کرد.در نامه سعید نمکی خطاب به شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ضمن اظهار تأسف از سوء استفاده صورت گرفته از سهمیه واکسن پاکبانان شهرداری آبادان که در معرض شدید آلودگی با پسماندهای آلوده قرار دارند، آمده است:

در حالی که تاکنون مسئولان ارشد وزارتخانه که مستمراً در بازدیدهای میدانی در معرض گرفتاری با ویروس کرونا هستند و به‌عنوان گروه اولویت‌دار پزشکی حق استفاده از واکسیناسیون را دارند به نفع نیازمندان دیگر، از این حق قانونی، شرعی و عرفی خود گذشتند، گروهی که در اولویت‌ سوم و چهارم قرار دارند چنین سوءاستفاده‌ای نموده‌اند، لذا ضروری است در اسرع وقت معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی در آبادان عزل شوند.نمکی همچنین برخورد قانونی با تمامی کسانی که عامداً با این رفتار غیرمنصفانه و سوءاستفاده همراهی کرده و کسانی  راکه به نحو ناشایست و ناعادلانه واکسینه شده‌اند ، خواستار شد.

به خاطر پاکبانان واکسن زدیم‌ 

«محمودرضا شیرازی» شهردار آبادان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت به‌خاطر رفع تردید و استرس زایی پاکبانان آبادانی، شهردار و 9 نفر دیگر از مدیران شهرداری و پسماند اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند.وی افزود: به پاکبانان شهرداری آبادانی هم مانند پاکبانان شهرداری‌های دیگر شهر‌ها سهمیه‌ای تعلق گرفت که با حواشی همراه بود که صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان مبنی بر استفاده برخی از مدیران شهرداری و شورای شهر آبادان از سهمیه واکسن پاکبانان به این حاشیه‌ها دامن زد.

به گفته وی، 219 دوز واکسن از نوع سینوفارم چینی به پاکبانان آبادانی تعلق گرفت که قرار بود طی مراسمی 14نفر از پاکبانان این واکسن را به‌صورت داوطلبانه دریافت کنند که متأسفانه به‌دلیل اینکه این واکسن چینی بود و پاکبانان می‌گفتند تاکنون روی کسی امتحان نشده از زدن این واکسن ترس داشتند و خواستار تزریق واکسن توسط شهردار و امام جمعه آبادان بودند.من هم به‌عنوان شهردار آبادان برایشان توضیح دادم که اگر طبق پروتکل‌ها و با اجازه مسئولان بشود من و دیگر مدیران می‌زنیم که خیال شما راحت باشد.

به هر جهت در روز مراسم رسمی تزریق واکسن فقط 8 نفر حاضر به تزریق واکسن شدند و تا 5 روز بعد از آن هم کسی داوطلب نشد.شیرازی تصریح کرد: در چنین شرایطی من دستور دادم که مسئولان حوزه پاکبان‌ها، سرکارگرها و مسئولان حوزه پسماند گروه‌های هدف را توجیه کنند و با خود بیاورند به مراکز بهداشت تا اگر مسئولان مرکز بهداشت اجازه دادند مسئولان هم واکسن بزنند که به این ترتیب من و 8 نفر دیگر از مسئولان از جمله  یکی از معاونان خدمات شهری، مدیریت سازمان پسماند آبادان و مشاور بهداشتی شهردار برای ترغیب پاکبانان به زدن واکسن و اطمینان دهی به آنها که این واکسن مشکلی ندارد اقدام به زدن واکسن کردیم، که البته یکی از مسئولان پس از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شد و ابتدا چند روزی در بیمارستان اهواز بستری بود و وقتی متوجه لخته شدن خون به‌دلیل تزریق واکسن و درگیری 35 درصدی ریه ایشان شدند وی به تهران منتقل شد.شهردار آبادان تأکید کرد:

از 219 واکسن سهمیه پاکبانان، تاکنون104دوز واکسن تزریق شده و مسئولان بهداشتی اعلام کرده‌اند 115 دوز واکسن باقی مانده عودت خواهد شد  یا به گروه‌های هدف دیگر تزریق می‌شود. ضمن اینکه از این سهمیه 24 واکسن به بیماران زمینه‌ای خارج از حوزه شهری تزریق شده که ما اعتراضی نداشیم. اما شهردار آبادان تزریق واکسن به اعضای شورای شهر آبادان را تکذیب کرد و گفت اعضای شورا هیچ کدام نه تقاضایی در این خصوص داشتند و نه ورود کردند. شهردار آبادان درپاسخ به پرسش  درخصوص اینکه زدن واکسن از سوی شهردار و 8 تن دیگر از مجموعه شهرداری آیا با دانشگاه علوم پزشکی آبادان هماهنگ شده بوده، تأکید کرد:

تزریق واکسن با مرکز بهداشت هماهنگ شده بود. شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز با بیان اینکه برخی در شورای شهر و شهرداری آبادان از سهمیه واکسن کرونای اختصاص یافته به پاکبانان واکسن تزریق کردند، گفت: با توجه به اینکه پاکبانان یکی از اولویت‌های تزریق واکسن هستند طبق فهرستی که روزانه از سوی مدیران شهرداری آبادان به مرکز بهداشت ارسال می‌شود افراد معرفی شده طبق لیست واکسن کرونا دریافت کردند.

پیگیری قضایی تزریق واکسن کرونا از سوی برخی مدیران شهرداری آبادان

در همین‌حال حمید مرانی‌پور دادستان آبادان نیز در خصوص این موضوع گفت: دستگاه قضایی تحقیقات خود در خصوص سوء استفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان از سوی برخی مدیران شهرداری آبادان را با قاطعیت دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: در پی اقدام برخی مدیران شهرداری آبادان و دریافت واکسن کرونا به جای پاکبانان زحمتکش، موضوع بلافاصله در دستور کار دادستانی آبادان قرار گرفت.وی افزود: هرچند مصاحبه‌هایی از سوی شهردار و رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در این خصوص انجام شده ولی دستگاه قضایی تحقیقات میدانی و نامحسوس خود توسط مراجع مختلف در سطح شهرستان آبادان را آغاز کرده است و این تحقیقات همچنان ادامه دارد.

شهرداران اهواز و آبادان به دادگاه معرفی می‌شوند

سرپرست اداره کل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خوزستان نیز با اشاره به بررسی پرونده سوءاستفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان در اهواز و آبادان، گفت:شهرداران اهواز و آبادان به دلیل تزریق واکسن از سهمیه پاکبانان به هیأت تخلفات اداری و دادگاه معرفی می‌شوند. رسول امیری با بیان اینکه تعداد دریافت کنندگان واکسن از سهمیه پاکبان‌ها در خوزستان هنوز مشخص نیست، بیان کرد: از دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دانشکده پزشکی آبادان درخواست شده، میزان دوز واکسن کووید ۱۹ اختصاص داده شده، میزان واکسن تزریق شده و اسامی افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند را به این اداره کل اعلام کنند.

وی افزود: در صورتی که قصوری در توزیع واکسن سهمیه پاکبان‌ها صورت گرفته باشد (اعم از شهرداری، شورای شهر و علوم پزشکی)، با متخلفان برخورد می‌شود.امیری اضافه کرد:شهرداران اهواز و آبادان به هیأت تخلفات اداری معرفی می‌شوند و با توجه به اینکه این امر جنبه عمومی دارد، به دادگاه نیز معرفی خواهند شد.

برکناری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان علی‌آباد

علیرضا حاتمی سخنگوی شورای اسلامی علی‌آباد کتول گلستان هم در گفت‌و‌گو با ایرنا تزریق واکسن کرونای سهمیه‌ای پاکبانان به پیمانکار خدمات شهری  و چند نفر از مدیران شهرداری این شهر را تأیید کرد. وی افزود:

تزریق این واکسن روز جمعه انجام شده و طبق برنامه قرار بوده واکسن کرونا به ۲۴ نفر از پاکبانان علی‌آباد تزریق شود که به‌دلیل حضور نیافتن تعدادی از آنها، چهار واکسن به پیمانکار و سه نفر دیگر از پرسنل خدمات شهری شهرداری تزریق شد.وی افزود: شهرداری علی‌آباد لیست ۴۵ نفره از پاکبانان را برای تزریق واکسن در اختیار مرکز بهداشت قرار داد که با انجام قرعه کشی، ۲۴ نفر برای تزریق واکسن انتخاب شدند که در زمان مقرر حاضر به تزریق واکسن نشدند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بسته واکسن باز شده و احتمال فاسد شدن آن وجود داشت، در اقدامی اشتباه، چهار واکسن باقیمانده به افرادی غیر از پاکبانان و مجموعه تحت نظر پیمانکار بخش خصوصی تزریق شد.همچنین ناهید جعفری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان علی‌آباد به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن کرونای پاکبانان این شهر به برخی از مدیران شهرداری برکنار شد. وی به ایرنا گفت : پس از بررسی به عمل آمده، کوتاهی رئیس شبکه بهداشت علی آباد قطعی تشخیص داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha