یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 31043
سلامت نیوز : با انجام آزمایش بیوسنتز زنجیره های گلوبین که آزمایشی تخصصی تر از آزمایش CBC و الکتروفورز هموگلوبین است، امکان تشخیص موارد نهفته تالاسمی و افراد مشکوک به این بیماری در کشور فراهم شده است.
صغری روحی،‌ مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص طبی انستیتو پاستور ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تالاسمی یک نوع کم خونی ارثی است و زمانی بروز می کند که بدن ژن های ویژه ای را از دست داده و یا ژن های غیر طبیعی مختلف از والدین به کودک به ارث می رسد که در نتیجه به نحوه تولید هموگلوبین تأثیر منفی می گذارند.

وی افزود: آزمایش معمول که در آزمایشگاه های معمولی تا حدی به تشخیص بیماری تالاسمی کمک می کند، آزمایش CBC و الکتروفورز هموگلوبین است که البته این آزمایش برای شناسایی موارد مشکوک تالاسمی چندان کارآمد نیست.

روحی با بیان اینکه آزمایش بیوسنتز زنجیره های گلوبین یکی از آزمایشات تخصصی و کمک کننده در زمینه تشخیص بیماری های خونی است، تأکید کرد: با انجام آزمایش بیوسنتز زنجیره های گلوبین که آزمایشی تخصصی تر از آزمایش CBC و الکتروفورز هموگلوبین است، امکان تشخیص موارد نهفته تالاسمی و افراد مشکوک به این بیماری در کشور فراهم شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آزمایش بیوستنز زنجیره های گلوبین تنها در آزمایشگاه تشخیص طبی انستیتو پاستور ایران انجام می شود و موارد مشکوک تالاسمی (بتاتالاسمی) در نقاط مختلف کشور برای تشخیص دقیق بیماری به این مرکز ارسال می شود.

مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص طبی انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه در چند ماهه اول سال 90، تعداد مراجعات در خصوص انجام آزمایش بیوسنتز زنجیره های گلوبین کم شده است، یادآور شد: پیشرفت علم ژنتیک در مورد جهش های ژنتیکی و موتاسیون های عامل بیماری مهمترین دلیل کم شدن موارد ارجاعی در زمینه انجام آزمایش فوق است.

عضو بخش بیوشیمی انستیتو پاستور ایران گفت: در حال حاضر هزینه انجام آزمایش بیوسنتز زنجیره های گلوبین در کشور و در انستیتو پاستور ایران که تنها مرکز ارائه دهنده این خدمت است، حدود 180 هزار تومان است که 30 هزار تومان آن را بیمار و 150 هزار تومان دیگر را وزارت بهداشت پرداخت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha