یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 31044
سلامت نیوز :یك متخصص رادیولوژی گفت: سونوگرافی اولین و بهترین روش تشخیصی خونریزی های غیر طبیعی رحم می باشد که البته باید حاملگی در کلیه بیماران رد شود.

دکتر فیروزه احمدی متخصص رادیولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اولین و بهترین روش تشخیصی در خونریزی های غیر طبیعی رحم سونوگرافی ساده است که البته باید حاملگی در کلیه بیماران رد شود.
وی بیان داشت: در صورتیکه سونوگرافی ساده همراه با کالرداپلر باشد از ارزش تشخیصی بیشتری برخوردار بوده که یکی از روشهای معتبر در تشخیص خونریزی های غیر طبیعی رحم سونوهیستروگرافی است که متاسفانه به دلیل عدم شناخت مزایای این روش بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد.
این متخص رادیولوژی اظهار داشت: mri   نیز در تشخیص ضایعات خونریزی های غیر طبیعی رحم کمک کننده است ولی به علت گران بودن و عدم دسترسی مناسب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
وی مهمترین علت خونریزیهای غیر طبیعی رحم را DUB (مشكل هورمونی) خواند و گفت: جهت اثبات این مسئله لازم است ضایعات ارگانیک رد شوند.
احمدی تصریح کرد: شایع ترین علت ارگانیک که ایجاد خونریزی های غیر طبیعی رحم را در پی دارد، انواع فیبروم ها پلیپ چسبندگی ها و کنسرها (سرطانها می باشند که دو روش سونگرافی ساده و هیستروسونوگرافی به راحتی و به صورت غیر تهاجمی می توانند ضایعات را تشخیص دهند.
این متخصص رادیولوژی در پایان با بیان اینکه در گذشته هیستروسالپنگوگرافی استفاده می شد خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر سونوگرافی جای این روش را گرفته و این روش بیشتر در زنان نابارور جهت بررسی لوله ها استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha