سلامت نیوز : بررسی های جهانی نشان می دهندكه در برخی از مناطق دنیا، كودكان به ویژه افراد زیر پنج سال به اندازه ای دچار اسهال می شوند كه در مجموع بین 15 تا 20 درصد روزهای زندگی خود را با بیماری اسهال می گذارنند.
حمید اصلانی جراح و متخصص كودكان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: كودكان از آسیب پذیرترین قشرهای هر جامعه ای محسوب می شوند و به دلیل شرایط جسمی و روانی خود در معرض انواع بیماری ها و نارسایی ها قرار دارند.

وی با اشاره به اینكه اسهال از جمله بیماری های بسیار شایع در بین كودكان به ویژه كودكان زیر پنج سال است، ادامه داد: اسهال یكی از علل مهم مرگ و میر در بین كودكان به ویژه در كشورهای فقیر و در حال توسعه بوده و سالانه میلیون ها كودك در این كشورها دچار آن می شوند .

اصلانی با بیان اینكه مبتلایان به اسهال در كشورهایی همچون كشورهای فقیر آفریقایی و برخی از كشورهای در حال توسعه روزهای زیادی را با اسهال سپری می كنند، تاكید كرد: بررسی های جهانی نشان می دهند كه در برخی از مناطق دنیا،كودكان به ویژه افراد زیر پنج سال به اندازه ای دچار اسهال می شوند كه در مجموع بین 15 تا 20 درصد روزهای زندگی خود را با بیماری اسهال می گذرانند.

این جراح و متخصص كودكان یادآور شد: به طور متوسط در صورت مراقبت های مناسب، هر كودك زیر پنج سال حدود دو یا سه مرتبه در سال دچار اسهال می شود كه در برخی از مناطق دنیا این آمار بسیار بیشتر بوده و به بیش از 10 مرتبه در سال می رسد.

وی با اشاره به عوارض و پیامدهای ناشی از اسهال افزود: اسهال یك علت مهم و عمده سوء تغذیه دركودكان است و سوء تغذیه نیز از جمله عوامل مهم مرگ و میر و ناتوانی در بین كوكان به ویژه در كشورهای فقیر و در حال توسعه است.

اصلانی خاطرنشان كرد: بروز مشكلات اقتصادی مختلف، اشغال بیش از اندازه تخت های  بیمارستانی و در نتیجه كمبود تخت و فضا برای سایر بیماران، درمان های پر هزینه، روش های گران مایع درمانی و ریوی و داروهای بی اثر و بروز نارسایی های درونی به ویژه در دستگاه گوارشی از دیگر مشكلات ناشی از اسهال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha