دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 310467

کلسیم فراوان‌ترین ماده‌ٔ مغذی در بدن است که به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و در تنظیم عملکرد ماهیچه‌ها از جمله ماهیچه قلب نقش دارد.

عوارض کمبود کلسیم برای بدن

سلامت نیوز:کلسیم فراوان‌ترین ماده‌ٔ مغذی در بدن است که به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و در تنظیم عملکرد ماهیچه‌ها از جمله ماهیچه قلب نقش دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان از عوارض کمبود کلسیم است و شکستگی های ستون فقرات، مچ دست و مفصل ران نیز از شایع ترین پیامدهای پوکی استخوان است. 


کمبود کلسیم همچنین منجر به تغییر شکل اسکلت و مفصل، درد استخوان، گرفتگی عضلات و معده، احساس سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان، عصبی شدن و تحریک پذیری، اختلال حافظه و سردرد می شود و همچنین می تواند باعث مشکلات تنفسی شود.


به گزارش وب ام دی، در یک فرد سالم کلسیم اضافی که به همراه غذا وارد بدن می شود از طریق مدفوع، ادرار و عرق و در زنان شیرده نیز با شیر دفع می شود. در عین حال در افراد آسیب پذیر و مستعد، افزایش مصرف کلسیم می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.


بنا بر اعلام سیستم خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس)، در سال‌های اخیر موارد ابتلا به نرمی‌استخوان در انگلیس افزایش پیدا کرده است، هر چند تعداد مبتلایان هنوز به طور نسبی کم است.


عواملی غیر از رژیم غذایی مانند پیشینه‌ٔ خانوادگی، جنسیت، نژاد و استعمال سیگار و هم‌چنین نداشتن فعالیت بدنی، نقش مهمی در میزان ابتلا به پوکی‌استخوان دارند.


کلسیم مورد نیاز بدن را باید با رژیم‌غذایی متنوع و متعادل تأمین کنیم.
بنابر گزارش بی بی سی، لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست منابع خوب کلسیم هستند. استخوان ماهی هم دارای کلسیم است و خوراک‌های ساردین و کنسرو سالمون و انواع ماهی‌های کوچک منبع خوبی برای کلسیم هستند. 


سبزیجات سبز مانند بروکلی، بامیه و کلم هم منابع سرشار کلسیم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha