بر اساس پژوهش جدید دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) با عنوان "تجارت جهانی مواد افیونی افغانستان – برآورد تهدید" كه در تاریخ 6 مرداد 1390 به وسیله دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد انتشار یافت.

سلامت نیوز :بر اساس پژوهش جدید دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) با عنوان "تجارت جهانی مواد افیونی افغانستان – برآورد تهدید" كه در تاریخ 6 مرداد 1390 به وسیله دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد انتشار یافت، افغانستان بزرگترین منبع تجارت غیر قانونی تریاك و هروئین است كه در آمد آن در سال 2009 به حدود 68 میلیارد دلار رسید. این رقم از تولید ناخالص داخلی بسیاری از كشورها بیشتر است. این  پژوهش كه به بررسی جریان بین المللی مواد افیونی افغانستان درسال 2009 می پردازد نخستین مطالعه جامع از قاچاق استیك انیدرید(acetic anhydride)  از مواد شیمیایی پیش ساز مورد نیاز برای تبدیل به هروئین به  افغانستان را نیز در بر می گیرد.

طبق این گزارش كه وضعیت یك دهه را بررسی می كند، حدود 16 میلیون و500 هزار نفر در جهان از مواد افیونی استفاده می كنند. بخش اعظم این بازار متعلق به هروئین است و حدود 12 تا 13  میلیون نفر سالانه حدود 375 تن هروئین مصرف می كنند. بخش بزرگی از این مقدار یعنی در حدود 150 تن در اروپا مصرف می شود.

مصرف مواد افیونی در افغانستان و كشورهای همسایه طی دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. از 123 هزار هكتار زمین تحت كشت تریاك حدود 35 هزار هكتار تنها برای مصرف این منطقه به زیر كشت تریاك رفته است. اما مشكل فراتر از این منطقه است. تریاك افغانستان اكنون به بازار های مصرف در آسیای شرقی رسیده است. این منطقه به شکل سنتی مصرف كننده تریاك میانمار بود.

گرایش مهم دیگر افزایش جریان هروئین به آفریقا است كه به مسیر قاچاق به اروپا  تبدیل شده و خود نیز به افزایش مصرف در آن قاره منجر شده است.

استیك انیدرید یك ماده شیمیایی قانونی است كه عموما در محصولات صنعتی و خانگی مصرف  می شود. اما از آنجا كه این ماده در افغانستان مصرفی ندارد از بازارهای قانونی اروپا و آسیا منحرف شده و به آن كشور قاچاق می شود. در سال 2009 حدود 38 تن استیك انیدرید در محل های تولید هروئین كه عمدتا در جنوب افغانستان بود كشف شد.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تخمین می زند در سال 2009 حدود 150 تن از هروئین افغانستان به اروپا 120 تن به آسیا و 45 تن به آفریقا رسیده باشد. در آن سال 76 تن هروئین در سطح جهان كشف شد كه 16درصد افزایش نشان میدهد.

گروه های جنایت سازمان یافته بین المللی اكثر درآمد 68 میلیارد دلاری این تجارت را از آن خود كردند و سهم كشاورزان افغانستان بخش اندكی از این مقدار یعنی 440 میلیون دلاربود. گروه های جنایتكار و شورشی كه از این تجارت منتفع می شوند تهدیدی جدی برای حاكمیت، امنیت، ثبات و توسعه در افغانستان، كشورهای همسایه و ورای آن محسوب می شوند. قاچاقچیان مواد مخدر از وضعیت نا امن استان های هلمند، قندهار و نیمروز در جنوب افغانستان سوء استفاده می كنند و فساد در سطح جهان باعث تسهیل این تجارت می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha