دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 310474

«واکسن» این روزها به یکی از آرزوهای مردم ایران تبدیل شده و هر روز منتظر خبری هستند تا زودتر واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شود و سایه مرگ از کشور برود.

پول بدهید، زودتر واکسن بزنید!

سلامت نیوز:«واکسن» این روزها به یکی از آرزوهای مردم ایران تبدیل شده و هر روز منتظر خبری هستند تا زودتر واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شود و سایه مرگ از کشور برود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،سطح حساسیت جامعه نسبت به کلمه «واکسن» چنان بالا رفته که با خبر شنیدن واکسن زدن چندین مدیر شهری و اعضای شورای شهر در شهرهای مختلف که از سهمیه واکسن پاکبان‌ها سوءاستفاده کرده‌اند، چنان واکنشی نشان می‌دهند، بیان کننده وضعیت موجود و هراس اجتماعی از حاد شدن شیوع کرونا در کشور است.

با این حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همزمان با هشدار بدتر شدن بحران در کشور اعلام کرد «کسانی که پول پرداخت کنند، می‌توانند زودتر از نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند.»علیرضــا ریــیسی همچنین گفته است: «طبق سیاست‌های اعلام شده،‌ همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد،‌ اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است،‌ می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.» 

همزمان سخنگوی جمعیت هلال احمر هم اعلام کرده که اقدام به واردات واکسن خارجی خواهد کرد، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود. با این حال  صحبت‌های رئیسی واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت و یکی افراد کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو بود که اعلام کرد:«هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ به صورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد. واکسیناسیون در چارچوب سند ملی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ بصورت رایگان تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون انجام خواهد شد.وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌کند.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که طی روزهای گذشته وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر در زمینه واردات واکسن کرونا مواضع متناقضی داشته‌اند. در حالی که هلال احمر از صادر نشدن مجوز واردات خبر داده بود، وزارت بهداشت اعلام کرد مجوز در ۱۴ فروردین صادر شده و هلال احمر ۱۳ میلیون یورو ارز دولتی هم برای واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده بود که آن را وارد نکرد.

در همین حال قرار است که هلال‌احمر ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به صورت رایگان از صلیب سرخ چین تحویل بگیرد. با این حال بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۳۸۹ هزار و ۲۶۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲۷ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دُز رسید.

  آمــار مــرگ بــه 405 نفــر رسید، 130 نفر در تهران

آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت حاکی از این است که شمار کل مبتلایان هر روز رکوردهای قبلی را شکسته و بر شمار شهرهای قرمز و نارنجی افزوده می‌شود. از روز شنبه (28 فروردین) تا یکشنبه (29 فروردین) ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید شناسایی شدند و شمار جانباختگان کرونا به ۴۰۵ نفر در زمان مذکور رسید.

مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۹ نفر مورد رسید. در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این درحالی است که میزان بستری و فوت در استان‌هایی از جمله گیلان، قزوین، خوزستان، البرز و لرستان نگران‌کننده و رو به افزایش بوده و از متوسط کشوری بالاتر است.

در زنجان، فرماندار از بسیار وخیم شدن اوضاع خبر داده و می‌گوید پیشنهاد تعطیلی ناوگان شهری را به ستاد کرونای استان ارائه داده است. در چابهار نیز رئیس مرکز بهداشت شهرستان اعلام کرده سرعت شیوع ویروس جهش‌یافته نگران‌کننده بوده و سن ابتلا نیز کاهش یافته است. در همین حال محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد:رسیدن آمار تلفات تهران به بیش از 130 نفر روزانه و روند افزایشی آن، از بازگشت شرایط وخیم پاییز گذشته خبر می‌دهد و متاسفانه محدودیت‌های دیرهنگام ایجاد شده نیز تاکنون تاثیرگذار نبوده است و لذا باید قرنطینه کردن بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها را در نظر گرفت.»

 محدودیتی وجود ندارد

در شــرایطــی کــه سخنگوی ستاد کرونا، در بخشی دیگر از سخنانش از تمدید محدودیت‌های ابلاغ‌شده برای شهرهای قرمز و نارنجی خبر داد و گفت: «احتمالا محدودیت‌های کرونا دو هفته دیگر تمدید می‌شود.»

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، به ایلنا گفت: «اینها که اصلا محدودیتی نبوده، همه‌چیز بدتر شده و خیابان‌ها شلوغ و همه پارک‌ها باز است، ‌در واقع همه جا باز است و محدودیتی نداریم.» رئیس بخش عفونی بیمارستان «مسیح دانشوری» همچنین از افزایش پنج برابری مراجعان نسبت به قبل از عید نوروز خبر داد. اگر همین‌طوری پیش رود ما در دو ماه یا سه ماه با همین فشار باید جلو برویم.» تخت‌های بیمارستانی تا پیش از نوروز بیماران کمتری داشت ولی در مدت کوتاهی دوباره به شرایط پاییز 99 بازگشت. با این حال تاکنون در پایتخت بیمارستان صحرایی ساخته نشده یا از ظرفیت سوله‌های مدیریت بحران استفاده نشده است.

با این حال رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: «ما از ابتدای انتشار بیماری کرونا سوله‌های مدیریت بحران را آماده کرده‌ایم تا درصورت اعلام نیاز در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، ‌تعهد شهرداری تامین فضای سوله‌ها برای بستری ‌بیماران است البته تجهیزات باید از سوی مسئولان بهداشت و درمان تامین شود.»

رضا کرمی محمدی می‌افزاید: «دلیل اصلی اینکه چرا هنوز از این امکانات استفاده نشده است را باید از مسئولان بخش بهداشت و سلامت پرسید اما تصور من این است که شاید تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری از بیماران مانند کپسول اکسیژن به اندازه کافی نیست یا اینکه نیرو‌های کادر درمان که باید به بیماران رسیدگی کنند هم‌اکنون امکان کار کردن در مراکز جدید را ندارند. الان 3سوله کاملا آماده پذیرش بیماران است. در این زمینه محدودیتی وجود ندارد و برای بقیه مراکز مدیریت بحران هم به محض دریافت درخواست اقدام می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha