دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 310476

مطالعات مختلف اثرات مفید روزه‌داری را بر سلامت جسمی و روحی تایید کرده‌اند. مطالعات جدید نشان می‌دهد رعایت چند نکته ساده می‌تواند به حفظ انرژی و شادابی روزه‌داران منجر شود.

چند نکته برای حفظ انرژی و سلامتی روزه‌داران

سلامت نیوز:مطالعات مختلف اثرات مفید روزه‌داری را بر سلامت جسمی و روحی تایید کرده‌اند. مطالعات جدید نشان می‌دهد رعایت چند نکته ساده می‌تواند به حفظ انرژی و شادابی روزه‌داران منجر شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، روزه‌داری فرصت مناسبی برای پاکسازی روح و سلامت جسمی است. کاهش وزن، پاکسازی کبد، کاهش قند خون و آرامش روحی تنها بخشی از فواید روزه‌داری است. از طرفی با توجه به پاندمی کرونا باید نهایت دقت و توجه را در زمینه حفظ سلامتی در این ایام به خرج داد. در ادامه به چند نکته ساده برای حفظ سلامتی اشاره شده است.


وعده سحری را جدی بگیرید

برخی افراد از فلسفه سحری و تاثیر آن بر سلامتی غافل هستند و به این وعده مهم توجه نمی‌کنند. وعده سحری سالم و مقوی لازمه حفظ سلامت در ماه رمضان است.


مصرف غلات کامل، انواع میوه و سبزی، آجیل، خرما، آب و چای در سحری توصیه شده است. از طرفی باید از مصرف غذاهای چرب، شور، مواد غذایی حاوی افزودنی و شیرینی‌های مصنوعی اجتناب شود. مصرف پروتئین‌های گیاهی نیز در سحری مفید هستند.

آب کافی در اختیار بدن قرارد هید

یکی از مهمترین معضلاتی که روزه‌داران با آن مواجه هستند، کم‌آبی بدن است. کم آبی بدن را با مشکلات فراوانی از جمله سردرد،‌ مشکلات کلیوی و مشکلات گوارشی مواجه می‌کند و از طرفی با تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

سردرد و سرگیجه، نداشتن تمرکز، بوی بد دهان، یبوست و سوء هاضمه، میل شدید و ناگهانی به غذا، احساس خستگی و بی حالی، درد مفاصل و عضلات، گرفتگی عضلات و افزایش ضربان قلب مهمترین علایم کم آبی بدن هستند.


برخی از مهمترین وظایف آب در بدن عبارتند از :

- به حفظ تعادلات مایعات بدن کمک می‌کند

-دمای بدن را تنظیم می‌کند

-حرکات مفاصل را روان می‌کند

-از مفاصل، ستون فقرات و بافت ها محافظت می‌کند

-به دفع سموم و مواد زاید بدن کمک می‌کند

-یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی و نشاط پوست است

-به هضم غذا کمک می‌کند

-سبب کاهش وزن می‌شود

-به جذب مواد مغذی در بدن کمک می‌کند

-از تمام اعضای حیاتی بدن محافظت می‌کند

-به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند

-اکسیژن را مرطوب می‌کند تا برای تنفس قابل استفاده شود

-به حمل مواد مغذی و آب به سلول‌ها کمک می‌کند

-عملکرد کلیه‌ها به آب وابسته است


ممکن است بر اثر شرایطی خاص مانند تعرق زیاد، اسهال و استفراغ، دیابت، فعالیت شدید فیزیکی و تکرر ادرار، بدن آب بیشتری از دست دهد.مصرف هشت لیوان آب و پنج واحد میوه و سبزی در فاصله افطار و سحر ضروری است. هندوانه، توت فرنگی، طالبی، خیار، کدو، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی به هیدراته شدن بدن کمک می‌کنند و مصرف آن به روزه‌داران توصیه شده است.


از طرفی از مصرف غذاهای شور، چرب و شیرین اجتناب شود، زیرا سبب تشنگی در طول روز می‌شود.


مراقب باشید که تمام مواد مورد نیاز در اختیار بدن قرار گیرد

ممکن است روزه‌داران به تمام نیازهای بدن توجه نداشته باشند و ویتامین و مواد مورد نیاز را به میزان کافی مصرف نکنند. باید در وعده‌های غذایی تعادل مواد معدنی، انواع ویتامین، غلات کامل، پروتئین و چربی‌های غیر اشباع حفظ شود و همه به نسبت در اختیار بدن قرار گیرد.


مصرف یک بشقاب سالاد به همراه آبلیموی تازه و زیتون، چند عدد آجیل، چند واحد میوه، پروتئین کافی، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب و خرما نیازهای بدن را جبران می‌کند. مصرف آش نیز به دلیل وجود سبزی و حبوبات در ماه رمضان توصیه شده است.


از وضعیت سلامت خود آگاه باشید

کنترل مداوم قند و فشار خون در ماه رمضان اجباری است. از طرفی اگر به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستید، بهتر است قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنید.


تحرک کافی

روزه‌داری نباید باعث شود که بدن تحرک کافی نداشته باشد، البته انجام ورزش شدید نیز توصیه نشده است، پیاده‌روی سبک به ویژه در زمان‌های خنک توصیه شده است.


منبع:پایگاه خبری هلث  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha