سلامت نیوز : نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد گفت: بر اساس گزارش تازه منتشرشده سازمان ملل، افغانستان اولین مصرف‌كننده تریاك جهان نسبت به جمعیت شد و ایران پس از این كشور در جایگاه دوم قرار گرفت.

به گزارش فارس، آنتونینو دلئو در نشست خبری "مواد افیونی در افغانستان همچنان تهدید جهانی محسوب می‌شود " اظهار داشت: تجارت جهانی مواد افیونی در كشور افغانستان متاسفانه جریان جهانی مواد مخدر را تحت تأثیر قرار داده است كه این تجارت غیرقانونی نه تنها بر حاكمیت و امنیت افغانستان بلكه كشورهای منطقه و جهان نیز اثرگذار است.

وی با اشاره به گزارشی كه توسط معاونت مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد جمعه گذشته در وین منتشر شد اظهار داشت: بر اساس این گزارش در سال 2009، 68 میلیارد دلار تجارت مواد افیونی به طور غیرقانونی در جهان انجام شد كه 61 میلیارد دلار مربوط به پول‌های غیرقانونی در افغانستان بود.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد افزود: البته قسمت اعظم این پول به جیب قاچاقچیان مواد مخدر در مسیرهای تولید هروئین رفته است و بخشی از آن هم به جیب تروریسم ریخته شده است.

وی تصریح كرد: گروه‌های فراملی دخیل در جرائم سازمان یافته، ذینفعان اصلی این تجارت هستند كه در این تجارت پرسود تخمین زده می‌شود در سال 2009 طالبان 155 میلیون دلار، قاچاقچیان 2.2 میلیارد دلار و كشاورزان افغانی 445 میلیون دلار كسب كرده‌اند.

دلئو با بیان اینكه در سطح جهانی 16.5 میلیون نفر از مواد افیونی غیرقانونی سالانه مصرف می‌كنند كه شامل هروئین و مورفین و تریاك است خاطرنشان كرد: بیشترین سوءمصرف در سطح جهان مربوط به هروئین است كه 12 تا 13 میلیون نفر مصرف كننده دارد و 375 تن هروئین خالص در جهان در سال مصرف می‌شود.

وی اضافه كرد: البته سوءاستفاده مصرف تریاك نیز قابل ملاحظه است و تخمین زده می‌شود در سال 2009، 4 هزار تن تریاك در جهان مصرف شده است كه تولید این مواد در افغانستان در طی چند سال گذشته از میزان تقاضای جهانی هم فراتر رفته است.

دلئو یادآور شد: در خلال سال‌های 2005 تا 2009 میزان تریاك انباشته شده در افغانستان 10 تا 12 هزار تن بود كه برابر با میزان 3 سال مصرف جهانی است. همچنین در مورد هروئین افغانستان نیز باید گفت كه از 3 مسیر ایران، پاكستان و آسیای میانه منتقل و به همه جای دنیا می‌رود كه تخمین زده می‌شود 150 تن به اروپا، 120 تن به آسیا و 45 تن به آفریقا می‌رسد.

دلئو گفت: در سال 2009 ایران بیشترین كشفیات تریاك و هروئین جهان را به خود اختصاص داد به طوری كه 89 درصد تریاك و 41 درصد هروئین و مورفین جهان را ایران كشف كرد. در سال 2009 آژانس‌های انتظامی جهان حدود 76 تن از هروئین جهانی را كشف كردند.

وی یادآور شد: تاكید سنتی در گذشته روی كنترل مرزهای زمینی بود اما باید بیشتر نسبت به قاچاق از طریق دریا توجه داشت. تخمین زده شده است كه بیش از 60 درصد تقاضا برای درمان مربوط به اعتیاد به هروئین بوده است.

دلئو بیان داشت: افغانستان در گذشته كشور تولید كننده بود كه امروز شاهد گسترش و شیوع سوءمصرف مواد هم در این كشور هستیم به طوری كه به لحاظ شیوع مصرف نسبت به جمعیت، جمهوری اسلامی ایران در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینكه افغانستان مركز جهانی تولید هروئین نیز است گفت: بین 300 تا 500 آزمایشگاه تولید هروئین در حال فعالیت هستند كه خروجی آنها 380 تا 400 تن در سال است و ظرفیت انتظامی در مناطق این آزمایشگاه‌ها محدود است.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد با بیان اینكه قاچاقچیان مواد مخدر از وضعیت رو به وخامت امنیتی استانهای جنوبی افغانستان مانند هلمن سوءاستفاده می‌كنند ادامه داد: موضوع دیگری كه باید به آن پرداخت گزارش اندرید استیك است كه پیش‌ساز هروئین محسوب می‌شود و در سطح جهانی برای تولید محصولات صنعتی استفاده می‌شود.

دلئو خاطرنشان كرد: این ماده شیمیایی در كنوانسیون سازمان ملل به عنوان یك ماده قانونی كه توسط هیئت‌های بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر نظارت می‌شود مصرف می‌شود كه متاسفانه در افغانستان درخواست و نیاز قانونی هم برای واردات این ماده شیمیایی وجود دارد.

وی گفت: رقم تجارت جهانی قانونی اندرید استیك 2 میلیون تن در سال است كه فقط كسر كوچكی از آن یعنی 2 صدم درصد یا 475 تن از مسیر قانونی منحرف می‌شود تا پاسخگوی نیاز تولید هروئین در افغانستان شود.

دلئو یادآور شد: بر اساس این گزارش جریان كشفیات اندرید استیك توسط سازمانهای جرم بین‌المللی منحرف می‌شود و اروپا و شرق آفریقا منبع اصلی انیدرید استیك هستند كه به افغانستان ترانزیت می‌كنند.

وی اضافه كرد: افغانستان انیدرید استیك را از منابع مختلف فراهم می‌كند و صرفن ظر از ورود هوایی این مواد از طرف كشورهای همسایه در آسیای میانی شامل ازبكستان، تاجیكستان،‌ آذر بایجان و ایران ترانزیت می‌شود.

دلئو ادامه داد: با توجه به اینكه این فعالیت‌ها در افغانستان متمركز است می‌بینیم مقدار كمی اندرید استیك در افغانستان به كشورهای همسایه به غیر از چین از سال 2002 تا 2007 كشف شده است.

وی افزود: شاهد هستیم مقادیر زیادی از هروئین صادر شده و انیدرید استیك وارد شده در پاكستان و ایران در سال 2009 طریق بنادر كشف شده است.

دلئو ادامه داد: مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم مواد مخدر سازمان ملل خاطرنشان می‌كند كنترل مرزهای آسیب‌‌پذیر از جمله در طول مرز افغانستان به استان بلوچستان پاكستان كه آسیب‌پذیرترین نقاط مرزی است باید بیشتر تقویت شود و معاون دبیركل سازمان ملل نیز در این زمینه یادآور شده بود كه نیاز است ظرفیت‌های مناسبی برای بازرسی كانتینرها در فرودگاه‌ها، بنادر و مرزهای زمینی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینكه توجه بیشتر به قاچاق دریایی لازم است گفت: معاون دبیر كل سازمان ملل تصریح كرده بود ضرورت مبارزه با تریاك افغانستان كه می‌تواند اثرات مستمری مانند امنیت و توسعه پایدار باشد احساس می‌شود تا بتوانیم به كاهش كشت خشخاش و فقر در افغانستان برسیم.

دلئو تصریح كرد: روش‌های مقابله با مواد افیونی در افغانستان كه اطلاعات مربوط به مصرف مواد مخدر است باید هر چه بیشتر افزایش یابد و در حقیقت آمارهای جهانی مربوط به تعداد مصرف كنندگان مواد افیونی به صورت تخمینی است چرا كه سازمان ملل محدودیت دسترسی به اطلاعات دارد و از 47 كشور آسیا، 16 كشور، از 21 كشور اروپا 16 كشور اطلاعات مربوط به مصرف مواد مخدر را فراهم و ارائه كرده‌اند.

وی اضافه كرد:‌در سال 2009 ایران كشفیات مهم اندرید استیك در بندرعباس داشت كه به نظر می‌رسد تبادل اطلاعات در زمینه مبارزه با مواد مخدر بین كشورهای منطقه بسیار بااهمیت است و از سال 2007 ابتكار سه‌جانبه‌ای بین سه كشور ایران، افغانستان و پاكستان انجام شده كه 10 عملیات مشترك و 6 تن مواد مخدر از نتایج این ابتكار است.

دلئو در پاسخ به این سؤال كه آیا مواد كشف شده توسط دولت‌ها دوباره به شبكه مصرف برمی‌گردد گفت: این طور نیست معمولاً مواد باقیمانده توسط دولت‌ها امحا می‌شود.

وی درباره برنامه‌های مربوط به ایدز نیز در ایران گفت: از 10 سال گذشته سازمان ملل برنامه‌های خود را زمینه پیشگیری از ایدز آغاز كرد كه بر اساس آن نرخ جمعیت مبتلا به ایدز زندانها در سال 2004، 3.16 درصد بود كه به 1.4 درصد در سال 2010 رسید.

دلئو گفت: فعالیت در زمینه پیشگیری و درمان و بازپروری سوء مصرف مواد و افزایش ظرفیت برای سازمانهای مردم‌نهاد در زمینه كنترل ایدز از برنامه‌های سازمان ملل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha