دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 31058

كمبود مواد غذایی غالباً باعث تأثیر بر ساقه مو شده و شكنندگی، ضعف و رشد آهسته آنها را موجب می گردد. مشكلات مو كه ناشی از كمبود مواد مغذی باشند، با تغذیه صحیح قابل درمان هستند. مواد غذایی اصلی برای رشد مو عبارتند از ویتامین A، ویتامینهای گروه B، بیوتین، ویتامین C، مس، آهن، روی و آب.

با غذاهای مو آشنا شوید
سلامت نیوز : كمبود مواد غذایی غالباً باعث تأثیر بر ساقه مو شده و شكنندگی، ضعف و رشد آهسته آنها را موجب می گردد. مشكلات مو كه ناشی از كمبود مواد مغذی باشند، با تغذیه صحیح قابل درمان هستند. مواد غذایی اصلی برای رشد مو عبارتند از ویتامین A، ویتامینهای گروه B، بیوتین، ویتامین C، مس، آهن، روی و آب.

به گزارش سلامت نیوز آنتی اكسیدانها عناصری هستند كه بدن را در مقابل بیماریها و پیری زودرس محافظت می كنند. این تركیبات بدن را علیه بیماریهای مزمن از جمله بیماریهای قلبی، آرتریت، سرطان و بیماریهای ناشی از تولید رادیكالهای آزاد حفظ می كنند.

سیستم پیچیده دفاعی در بدن وجود دارد كه ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنزیمها نقش اساسی را در آن بازی می كنند، این سیستم پیچیده آنتی اكسیدان نام دارد.
 آنتی اكسیدانهای شناخته شده عبارتند از:

1- ویتامین A: نوعی ویتامین محلول در چربی است كه در سلامت پوست، مو و غشاء و مخاطی دارای اهمیت است. بعلاوه ویتامین A در دید شب به ما كمك می كند ویك عنصر ضروری برای رشد استخوان، دندان و ایجاد باروری است. این عنصر نوعی آنتی اكسیدان است كه در رشد و سلامت سلول و بافت بدن از جمله مو و پوست سر نقش اساسی دارد. كمبود این ویتامین با تخریب سلولها منجر به ریزش مو و شوره سر می شود. میزان نیاز روزانه این ویتامین برای بالغین، 5000 واحد است و بدن نیاز به این ویتامین را از 2 طریق فراهم می كند:

* منابع گیاهی: به شكل كاروتنوئیدها مثل بتاكاروتن هستند كه در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. این منابع شامل میوه های زرد و نارنجی و سبزیجات سبز تیره هستند.
* منابع حیوانی: در فرم رتینول كه شامل جگر، روغن ماهی، تخم مرغ و شیر هستند.

2- ویتامین B: انواع ویتامین B دارای خاصیت آنتی اكسیدان بوده و فعالیت سیستم ایمنی را تحریك می كند.

ویتامین B12,B6 و فولیك اسید كه مواد حیاتی در تولید هموگلوبین می باشند. نقش هموگلوبین حمل اكسیژن از ریه ها به بافتهای بدن از جمله مو است. موهای قوی و سالم وابسته به خونرسانی خوب و اكسیژن كافی است. كمبود ویتامین B باعث كاهش خونرسانی و اكسیژن رسانی به مو شده و ساقه مو آسیب دیده و رشد آن كند می شود.
میزان نیاز روزانه ویتامین B6 2 میلی گرم برای افراد بالغ است. بهترین منابع ویتامین B6 غذاهای حاوی پروتئین از جمله مرغ، ماهی، جگر و سویا و دانه های گیاهی هستند. میزان نیاز روزانه ویتامین B12 بطور متوسط 6 میكروگرم برای افراد سالم است كه غالباً در مواد غذایی حیوانی از جمله گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و شیر و سایر فرآورده های لبنی هستند.

3- ویتامین C: نوعی آنتی اكسیدان مهم است كه بدن را در مقابل رادیكالهای آزاد محافظت می كند و بنابراین در محافظت بدن از انواع سرطانها، بیماریهای قلبی و استرس نقش دارد. بعلاوه ویتامین C در بخشی از سلول كه مسئول تولید انرژی است نقش دارد و برای تولید اسپرم و باروری، تولید غضروف، مفاصل، پوست و عروق خونی نقش اساسی بازی می كند.

كمبود این ویتامین باعث استعداد مو به ریشه ریشه شدن و شكنندگی می شود. ویتامین C در تولید كلاژن كه یك بافت همبند برای نگهداری بافت در كنار هم از جمله بافت مو است، قش دارد.

میزان نیازروزانه ویتامین C، 60 میلی گرم است. افراد سیگاری به میزان دو برابر افراد غیر سیگاری به این ویتامین نیاز دارند، ویتامین C در مركبات، توت، خربزه، فلفل، سبزیجات با برگ تیره، سیب زمینی و گوجه فرنگی یافت می شود.

4- ویتامین E: فرم فعال ویتامین E، آلفاتوكوفرول است كه نوعی آنتی اكسیدان قوی است. این ویتامین سلولها را از اثرات رادیكالهای آزاد كه ناشی از متابولیسم سلولی است و باعث آسیب سلولها می شود، محافظت می كند.

5- سلنیوم: یك ماده ضروری است كه در طب پیشگیری ارزش ویژه ای دارد. كمبود آن باعث ریزش مو، سفید شدن و شكنندگی موها می شود. منابع سلنیوم عبارتند از غلات، جگر، نان كامل، تن ماهی، پیاز، گوجه فرنگی و كلم بروكلی میزان نیاز روزانه آن 66 میكروگرم است.

6- روی: روی ماده اساسی در فعالیت 200 نوع آنزیم مختلف است. در تشكیل استخوان، ترمیم زخم، تولید پروتئین و تولید انسولین كه ماده ضروری در متابولیسم كربوهیدراتها است، نقش اساسی دارد.

كمبود روی غالباً با شوره سر و ریزش مو همراه است. روی یك ماده ضروری در فعالیت سلولها و رشد بافت ترمیم آن است. روی همچنین در نگهداری غدد مترشحه چربی كه در كنار فولیكولهای مو هستند، نقش دارد. منابع خوب روی شامل: منابع حیوانی از جمله غذاهای دریایی است. تخم مرغ و شیر به میزان كمتری دارای روی هستند. حبوبات و غلات نیز دارای روی هستند.

سایر آنتی اكسیدانها عبارتند از Carotenoid, Carnosine, Bilberries، كوآنزیم، Q10 و چای سبز كه غالباً سلولها را از تأثیر مخرب رادیكالهای آزاد محافظت می كنند.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده
عضو انجمن بین المللی جراحی پیوند مو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha