مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر ثبت اطلاعات واکسن‌هایی که وارد کشور شده و تزریق می‌شوند در قسمتی به نام "داشبورد" در سامانه تی‌تک، گفت: حدود ۲۰۰ میلیون واکسن فیک و تقلبی در دنیا تولید شده و دارد فروخته می‌شود؛ در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می‌کنند، توصیه ما این است که مردم فقط از مسیری واکسن را دریافت کنند که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

۲۰۰ میلیون واکسن کرونای فیک در جهان/از مسیری که وزارت بهداشت می‌گوید، واکسن بزنید

سلامت نیوز:مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر ثبت اطلاعات واکسن‌هایی که وارد کشور شده و تزریق می‌شوند در قسمتی به نام "داشبورد" در سامانه تی‌تک، گفت: حدود ۲۰۰ میلیون واکسن فیک و تقلبی در دنیا تولید شده و دارد فروخته می‌شود؛ در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می‌کنند، توصیه ما این است که مردم فقط از مسیری واکسن را دریافت کنند که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حیدر محمدی  درباره وضعیت واردات واکسن کرونا در کشور، گفت: تاکنون ۵۲۰ هزار دُز اسپوتنیک‌وی وارد کشور شده، ۶۵۰ هزار دُز واکسن چینی، ۷۰۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا و ۱۲۵ هزار دُز واکسن بهارات هند وارد کشور شده است که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.


الوعده و بی وفایی

وی افزود: به طور کلی کووکس قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن به ما بدهد، اما فعلا فقط ۷۰۰ هزار دُز به ما داده‌اند یا مثلا بهارات هند قرار بود طبق قرارداد به ما ۲.۵ میلیون دُز واکسن دهند، اما فقط ۱۲۵ هزار دُز دادند. در عین حال روسیه برای واکسن اسپوتنیک از قرارداد ۱۰ میلیونی ۲ میلیون دُزش را نهایی کرد که از آن هم فعلا ۵۲۰ هزار دُز به ما داده‌اند.


چرا روند واردات واکسن کرونا به کشور کُند است؟

محمدی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر روند کند واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: فرآیند ساخت واکسن، فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است. در حال حاضر در کشور خودمان هنوز واکسن کرونا به بهره‌برداری نرسیده است، اما وقتی واکسن کرونا در کشور به بهربرداری برسد، انتظار می‌رود که ابتدا برای مردم خودمان واکسن تزریق کنیم و بعد از آن اگر مازاد بر جمعیت واکسن داشتیم، صادر کنیم. در کشورهای دیگر هم به همین صورت است. کشورهایی که اکنون به ما واکسن می‌فروشند، واکسن را تولید کردند و ابتدا برای مردم خودشان تزریق می‌کنند و امکان محدودی هم برای صادرات گذاشتند. به هر حال می‌بینیم که کشورهای تولیدکننده هم هنوز همه مردم خودشان را به صورت ۱۰۰ درصد واکسینه نکردند. ما هم هر زمان که واکسن کرونای داخلی‌مان را تولید کنیم تا زمانی که مردم خودمان را واکسینه نکنیم، اجازه صادرات به کسی نمی‌دهیم. هرچند که برخی کشورها همزمان با تولید، صادرات هم انجام می‌دهند که به ما هم می‌فروشند.


باهزار مذاکره و ارتباط سیاسی، اقتصادی و رفاقتی واکسن می آوریم

وی با بیان اینکه بعد از اینکه واکسن‌های ما به تولید برسند، ابتدا مردم خودمان را واکسینه می‌کنیم و سپس وارد برنامه صادرارت می‌شویم، تاکید کرد: علت اینکه اکنون می‌بینید واردات واکسن محدود است، به این دلیل است که به طور کلی واکسن در دنیا محدود است و همین میزانی هم که وارد می‌کنیم، با هزار مذاکره و ارتباطات سیاسی، اقتصادی و رفاقتی و ... وارد می‌شود.


"داشبورد" حافظ اطلاعات واکسنهای وارد شده به کشور

محمدی با اشاره به ثبت واکسن‌های کرونایی که وارد کشور می‌شوند، در سامانه تی‌تک، گفت: کلیه اطلاعات واکسن‌هایی که وارد کشور شده و تزریق می‌شوند در قسمتی به نام داشبورد که در سامانه تی‌تک است، وجود دارد و به صورت لحظه‌ای برای همکاران ما قابل مشاهده است که بدانند که در چه منطقه‌ای، چه تعدادی و از چه واکسنی ارائه دادند. چه تعداد واکسن وارد شده، چه تعداد تزریق شده، چه میزان در دوز اول و چه میزان در دوز دوم تزریق شده و در کدام استان، دانشگاه، شهر و کدام منطقه بهداشت چه میزان و برای کدام کد ملی تزریق شده است. همه این اطلاعات در سامانه تی‌تک به ریز ثبت می‌شود.


۲۰۰ میلیون واکسن کرونای فیک در جهان

از مسیری که وزارت بهداشت می‌گوید، واکسن بزنید

وی تاکید کرد: بر این اساس اگر واکسنی از سیستم خارج شده و به بازار نشت شود، می‌توان به دقت متوجه شد که از کجا نشت شده و همه اطلاعاتش مشخص است. البته تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر نشت واکسن کرونا نداشتیم. البته سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده است که حدود ۲۰۰ میلیون واکسن فیک و تقلبی متاسفانه تولید شده و دارد فروخته می‌شود. در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می‌کنند، اما توصیه ما به مردم این است که فقط از همان مسیری واکسن را دریافت کنند که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.


واکسیناسیون کرونا رایگان و فقط از طریق مراکز بهداشتی درمانی

وی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت واکسیناسیون را فقط از طریق مراکز بهداشت و درمانی و به صورت رایگان انجام می دهد. بنابراین اگر کسی گفت که واکسن کرونا می‌فروشم، مردم مطمئن باشند که واکسنش تقلبی است. مگر اینکه ما خودمان رسما اعلام کنیم که فلان جا واکسن را عرضه می‌کند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha