سلامت نیوز : محققان موسسه فناوری ماساچوست از طریق مجهز کردن سیستم ایمنی با نانوذرات پر شده با اینترلوکین‌ها، موفق به تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سرطان شدند.
سلول‌های T گروهی از گلبول‌های سفید خون هستند که با سامانه ایمنی بدن کار می‌کنند. زمانی که سلول‌های سرطانی درون بدن یافت می‌شوند، سلول‌های T در اطراف آن‌ها تجمع کرده و سعی می‌کنند آن‌ها را از بین ببرند. با این حال بسیاری از تومورها نوعی مواد شیمیایی از خود نشر می‌کنند که باعث تضعیف سلول‌های T شده و امکان ادامه رشد سلول‌های سرطانی را فراهم می‌کنند.
دکتر اروین دارل و اعضای گروه تحقیقاتی وی از موسسه فناوری ماساچوست دریافتند که می‌توانند بدون تأثیر گذاشتن بر عملکرد یک سلول T، یكصد نانوکپسول را به آن متصل کنند. آن‌ها سپس این نانوکپسول‌ها را با اینترلوکین‌ها پر کردند. اینترلوکین‌ها به‌صورت طبیعی درون سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند و با حفظ قدرت مبارزه سلول‌های T، نقش تنظیم کننده سامانه ایمنی بدن را ایفا می‌کنند. با افزودن اینترلوکین‌های اضافی به سلول‌های T این سلول‌ها قادرند توانایی خود را حفظ کرده و به مبارزه با سلول‌های سرطانی ادامه دهند.
این گروه تحقیقاتی، سلول‌های T تقویت‌شده را به بدن یک موش مبتلا به سرطان استخوان و ریه تزریق کردند. سلول‌های T به سرعت در اطراف سلول‌های سرطانی تجمع کرده و توانستند نسبت به سلول‌های T معمولی مدت زمان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند. به‌علاوه، موش‌هایی که با استفاده از سلول‌های T معمولی درمان شدند، در عرض یک ماه از سرطان مردند، در حالی که وضعیت سلامتی موش‌های درمان شده با سلول‌های T تقویت شده، رو به بهبودی نهاد.
سلول‌های T با استفاده از نانوذرات تقویت شده‌اند، لذا دیگر نیازی به فرایند پیچیده و گران تغییر ژنتیکی وجود ندارد. این فرایند همچنین قابلیت تسریع آزمایش‌های بالینی را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha