سلامت نیوز :تزریق ویتامین C به بیماران همودیالیزی به کاهش سطح شاخص‌های التهابی CRP که از نشانه‌های تشخیصی قوی عوارض در بیماران دیالیزی است، کمک می‌كند.
التهاب كه با افزایش سطح شاخص‌های التهابی مانند CRP مشخص می‌شود، در بیماران همودیالیزی شایع است. سطح بالای CRP پیشگویی كننده قوی عوارض و مرگ و میر در بیماران دیالیزی است، در همین راستا مطالعه‌ای با هدف بررسی تاثیر ویتامین C ترزیقی بر شاخص التهابی CRP در بیماران همودیالیزی انجام شد.
در یك كارآزمایی بالینی تصادفی دوسوكور، 60 بیمار در دو گروه مورد و شاهد تحت بررسی قرار گرفتند. در گروه مورد یك ویال 5 سی سی حاوی mg 500 ویتامین C به صورت 3 بار در هفته در انتهای هر جلسه دیالیز به مدت 8 هفته تزریق شد و در گروه شاهد همان میزان و به همان مدت دارونمای نرمال سالین تزریق شد. سطح CRP سرم در هر دو گروه در شروع و انتهای مطالعه مورد سنجش قرار گرفت. در پایان مطالعه با استفاده از آزمون‌های آماری، T-test ، Paired t-test و Chi-square مقایسه در دو گروه صورت گرفت.
یافته‌ها حاکی از آن بود که در گروه دریافت كننده ویتامین C تزریقی كاهش میزان CRP سرم پس از پایان مطالعه از نظر آماری معنی دار بود، در حالی كه در گروه شاهد تغییرات میزان CRP سرم تفاوت معنی دار آماری نداشت.
نتایج بدست آمده از این مطالعه حاکی از آن است که تجویز ویتامین C تزریقی می‌تواند موجب كاهش فاكتور التهابی CRP در افراد همودیالیزی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha