دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 31063
سلامت نیوز :دانشمندان موفق به ساخت فناوری جدیدی به نام «كلاه مغزی» شده‌اند كه به واسطه‌ی آن امكان تبدیل افكار مغز به حركات، بزودی فراهم می‌شود.
كلاه مغزی ساخت محققان، كلاهی غیرتهاجمی ، مجهز به حسگر و نرم‌افزار تعاملی عصبی است كه می‌توان از آن برای كنترل كامپیوترها، اندام‌های مصنوعی رباتیك، ویلچرهای موتوری و حتی آواتارهای دیجیتال استفاده كرد.
محققان در پی تولید، آزمایش و عرضه یك رابط كامپیوتری ایمن، قابل اطمینان و غیرتهاجمی مغز در طول چند سال آینده هستند كه می‌تواند فناوری تغییر زندگی را برای میلیون‌ها نفر از افرادی كه توانایی حركتی‌شان به دلایلی چون فلج شدن، ضربه دیدن یا دیگر صدمات و بیماری‌ها تحلیل یافته است، پدید آورد.
این تیم تحقیقاتی اثبات كرده است افرادی كه از كلا ه مغزی EEG استفاده می‌كند، می‌توانند به سطوح كارایی قابل مقایسه‌ای نسبت به افرادی كه از سیستم‌های تعاملی كامپیوتری مغز الكترود كاشت تهاجمی استفاده می‌كنند، دست یابند.
محققان از كلاه EEG (الكترو انسفالوگرافی) برای خواندن امواج مغزی به طور غیر تهاجمی استفاده می‌كنند، سپس آنها را به دستورات حركتی برای كامپیوترها و دیگر دستگاه‌ها ترجمه می‌كنند.
این تیم از علائم مغزی EEG به طور موفقیت‌ آمیزی برای بازسازی حركات پیچیده 3D مچ پا، زانو، مفاصل ران در حین این كه فرد بر روی تردمیل راه می‌رود، استفاده كردند.
فناوری كلاه مغزی می‌تواند در كنار بازوی رباتیك نسل بعدی قرار گیرد. استفاده از این دستگاه در افرادی كه بر اثر ضربه صدماتی را دیده‌اند، امكانات جالبی را فراهم می‌كند.
محققان از طریق رمزگشایی حركت یك گام عادی، می‌توانند به افراد صدمه دیده یاد بدهند كه به طریق معینی فكر كنند و علائم EEG خود را با علائم عادی تطبیق دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha