كرونا از ابتدای ظهور خود غیر از هزینه‌های عجیب درمانی و مشكلاتی كه برای جوامع به‌وجود آورده است موجب عیان شدن اختلاف طبقاتی در جوامع مختلف شده است.

روند واردات واكسن و بازار داغ شایعه فروش در بازار آزاد

سلامت نیوز:كرونا از ابتدای ظهور خود غیر از هزینه‌های عجیب درمانی و مشكلاتی كه برای جوامع به‌وجود آورده است موجب عیان شدن اختلاف طبقاتی در جوامع مختلف شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،زمانی كه كرونا جهان‌گیر شد دسترسی برخی افراد به امكاناتی چون مواد‌ضدعفونی‌كننده و ماسك خبرساز شد. اما حالا بعد از حدود 15‌ماه از این بیماری كه ماجرای واكسیناسیون مطرح شده است یك بار دیگر مواردی چون فاصله طبقاتی در حال نمایان شدن است. این مساله به‌خصوص بعد از اظهارات مطرح شده درباره واكسن وارداتی كرونا و هزینه 200 تا 250‌هزار تومانی برای این واكسن بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

این در حالی است كه واكسیناسیون عمومی در كشورهای مختلف به صورت رایگان انجام می‌شود و در كشور ما نیز این مورد همانند دیگر كشورهای جهان است. اما اینكه برخی اعضای كمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی درباره نرخ واكسن‌های وارداتی سخن گفتند واكنش‌های زیادی را به‌خصوص در فضای مجازی به دنبال داشت. این مساله واكنش دكتر علیرضا مرندی، مشاور رهبری را هم به‌دنبال داشت چه آنكه وی در نامه‌ای به وزیر بهداشت و درمان خواستار عدم ورود بخش خصوصی به مسأله تهیه و توزیع واکسن کرونا در کشور شد.

دكتر مرندی در بخش دیگری از این نامه نوشته است: «قطعا واکسن و واکسیناسیون باید کاملا رایگان و فاقد هر‌گونه هزینه‌ای برای آحاد مردم باشد.»بعد از تعطیلات نوروز که موج چهارم کرونا به‌دلیل اعمال نشدن سیاست‌های مؤثر محدودکننده آغاز شد مساله واردات واکسن کرونا نیز مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. بعد از همان روزها زمزمه‌هایی درباره فروش واکسن‌های وارداتی کرونا در کشور به گوش رسید و البته این خبرها از سوی مسوولان وزارت بهداشت و درمان تکذیب شد.

این مساله اما بعد از اظهار‌نظر رییس اتاق بازرگانی تهران رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. آقای خوانساری اعلام کرد اعضای این اتاق توانستند پس از مذاکرات با طرف‌های خارجی، قرارداد خرید و واردات ۶‌میلیون دوز واکسن کرونا را منعقد کنند. به گفته او این واکسن‌ها با هدف تزریق به کارکنان بخش‌های تولیدی وارد می‌شود و شرکت‌های وارد‌کننده نیز هیچ منفعت اقتصادی از واردات این واکسن‌ها نخواهند داشت.آقای ناصر ریاحی یکی از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران هم قیمت‌های 200 تا 250‌هزار تومانی برای هر واکسن را اعلام کرد و گفت:

تقبل این هزینه بیشتر به نفع کارفرما و خطوط تولید است، زیرا اگر یک کارگر حتی یک روز هم سرکار نیاید خسارت آن بیشتر از قیمت تمام شده واکسنی است که به کارگر تزریق می‌شود ضمن این که اگر یک کارگر به کرونا مبتلا شود کارفرما مجبور است از کل نیروی کار خطوط تولید آزمایش کرونا به عمل بیاورد که به مراتب هزینه آن چند برابر هزینه واکسن است.

اما این مساله و اظهارات مرتبط با آن موجب نگرانی بسیاری از مردم شد چراکه گفته شد این سخنان آغازی برای فروش واکسن به تمام مردم و نیز به‌وجود آمدن بازار آزاد واکسن کروناست که در شرایط اقتصادی فعلی موجب خواهد شد تا بسیاری از مردم توان خرید واکسن کرونا را نداشته باشند. این اتفاقات واکنش مشاور رهبری را به‌دنبال داشت به‌طوری که آقای مرندی در نامه خود به وزیر بهداشت و درمان تاکید کرد:

«از درگیر نمودن بخش خصوصی، به شدت پرهیز شود، چه در امر خرید واکسن و چه در امر توزیع و حتی تزریق آن که متأسفانه خطر رانت‌خواری و سوءاستفاده‌های کلان در خرید، فساد در حمل و نگهداری و نیز کیفیت واکسن خریداری شده بسیار زیاد خواهد بود. در امر توزیع هم احتمال ورود به بازار سیاه و در نتیجه محروم ماندن اقشار آسیب‌پذیر که قدرت خرید واکسن را ندارند بسیار زیاد خواهد بود و عملا احتمال پاسخگویی مطلوب توسط بخش خصوصی هم وجود نخواهد داشت.»

البته واکنش‌های مطرح شده درباره واردات واکسن موجب شد تا خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در فضای مجازی با انتشار چند توییت اعلام کند که واکسن‌های وارداتی به صورت رایگان به کارگران اختصاص داده خواهند شد.

واکنش خانه ملت به واکسن پولی

مساله واردات واکسن و فروش آن واکنش مجلس شورای اسلامی را هم به‌دنبال داشت. رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این باره تاکید کرد که «فروش واکسن به تعدادی از افراد که شرایط مادی مناسبی دارند عدالت بهداشتی را زیر سوال می‌برد.» آقای حسینعلی شهریاری با تاکید بر اینکه تزریق واکسن باید رایگان باشد، گفت:

وظیفه حاکمیت دولت‌هاست در شرایط اپیدمی کرونا واکسن را تهیه کرده و در اختیار عموم قرار دهند، اگر بنا به دلایلی توانایی تهیه آن را ندارد با کمک بخش خصوصی باید واکسن را تهیه کرد و مردم را رایگان واکسیناسیون کند. نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم افزود: وضع بسیاری از استان‌های کشور قرمز و حتی برخی مانند تهران شرایط بحرانی است.

تعداد زیادی از بیمارستان‌ها جای خالی برای بیماران غیرکرونایی ندارند. کادر درمانی خسته و مردم بی‌دفاع هستند، در این شرایط اخبار شنیده می‌شود مبنی بر واکسیناسیون پولی در کشور، که اگر قرار باشد واکسن به عده‌ای که شرایط مادی مساعدی دارند برسد و گروهی دیگر در صف نوبت دریافت منتظر بمانند صد در صد مخالف این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: واکسینه شدن تعدادی که شرایط مادی خوبی دارند باز تاثیری در کاهش میزان مبتلایان نخواهد داشت چون تعداد کمی از افراد توانایی خرید آن را پیدا می‌کنند. رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:

فروش واکسن به تعدادی از افراد که شرایط مناسب مادی دارند عدالت بهداشتی را زیر سؤال می‌برد و باعث نارضایتی عمومی خواهد شد و منجر به ایجاد فضای روانی ناخوشایندی در کشور می‌شود.


نظارت بر تخصیص واکسن

بعد از طرح انتقادات بسیار درباره سرنوشت واکسن‌های وارداتی و برخی اخبار درباره سوءاستفاده از این واکسن‌ها در شهرهایی چون آبادان یا علی‌آباد کتول این سوال مطرح شد که واکسن‌های وارداتی چگونه در کشور توزیع می‌شوند؟ این مساله به‌خصوص از آن جهت دارای اهمیت است که در شرایط فعلی نیز خبرهایی درباره فروش واکسن در بازار آزاد با قیمت 10 تا 15‌میلیون تومانی به گوش می‌رسد.

آقای شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو درباره واکسن‌های وارداتی به کشور گفته است: شرکت‌های خصوصی که مجاز به واردات واکسن هستند، رصد می‌شوند. به گفته وی چهار سامانه برای ثبت واکسن کرونا وجود دارد که سامانه تی‌تک، یکی از آن‌هاست که اطلاعات واکسن و مقایسه بین افراد دریافت‌کننده و نوع واکسن در این سامانه ثبت می‌شود. این مقام مسوول در وزارت بهداشت یادآور شد:

لینک مشخص بین مراکز بهداشتی وزارت بهداشت و سامانه تی‌تک وجود دارد که برای ما قابل رؤیت است و کاملا می‌دانیم چه تعداد افراد، چه نوع واکسنی دریافت کرده‌اند.شانه‌ساز در واکنش به وجود موارد تقلبی و سودجویی از واکسن کرونا، گفت: تمامی دو میلیون دوز واکسن کرونا که وارد شده، در سامانه تی‌تک ثبت شده است و زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی تزریق می‌شود. قطعا تبلیغ فروش واکسن، با هدف خالی کردن جیب مردم و البته تهدید سلامت آن‌ها همراه است. وی در خصوص ورود شرکت‌های خصوصی به موضوع واردات واکسن، افزود:

هر فردی که در کشور واکسن دریافت می‌کند باید در سامانه تی‌تک ثبت شود که قبلا آن شرکت حتما باید در سامانه سازمان غذا و دارو ثبت شده باشد.اگرچه مسوولان وزارت بهداشت و درمان از فعالیت سامانه‌های نظارتی بر روند واکسیناسیون گفته‌اند اما اتفاقاتی که در برخی شهرهای کشور روی داد و واکسن مخصوص اقشار در اولویت به افراد دیگر اختصاص داده شد این نگرانی را همچنان دامن می‌زند که واکسن مورد نیاز مردم که بر‌اساس قوانین جهانی باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد، سر از بازارهای سیاه درآورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha