مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها ضمن اشاره به راه‌اندازی دو سامانه چوب و پاسخ‌دهی به استعلامات اراضی گفت: این اقدام در جهت شفاف‌سازی انجام شده است و مردم می‌توانند با اپلیکیشن‌هایی که در این خصوص طراحی شده است، تخلفات را به ما گزارش دهند.

راه‌اندازی سامانه چوب در کشور/پلاک خودروهای غیرمجاز حامل چوب

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها ضمن اشاره به راه‌اندازی دو سامانه چوب و پاسخ‌دهی به استعلامات اراضی گفت: این اقدام در جهت شفاف‌سازی انجام شده است و مردم می‌توانند با اپلیکیشن‌هایی که در این خصوص طراحی شده است، تخلفات را به ما گزارش دهند.


به گزارش سلامت نیوز، میثم حسینی لر در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه چوب در سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: کلیه ادارات منابع طبیعی برای صدور مجوز قطع درختانی که در قالب طرح زارعت چوب کاشته‌ شده‌اند باید از طریق این سامانه اقدام کنند. از سوی دیگر پروسه قطع، بهره‌برداری و حمل چوب درختان از طریق این سامانه قابل مشاهده و بررسی است و کسی اجازه ندارد که خارج از این سامانه مجوزی برای قطع درختان صادر کند.

پلاک خودروهای غیر مجاز حامل چوب را گزارش دهید

 وی با بیان اینکه پلاک خودروهایی که مجوز حمل چوب را دارند نیز در سامانه چوب ثبت شده است، تصریح کرد: ما درحال راه‌اندازی اپلیکیشی مردمی دراین زمینه هستیم بنابراین اگر مردم در مسیر جاده و... خودرویی را دیدند که درحال حمل چوب است می‌توانند از طریق این اپلیکیشن پلاک خودرو را چک و بررسی کنند که آیا این خودرو مجوز حمل چوب دارد یا خیر؟ اگر پلاک خودرو در سامانه تعریف نشده بود، فرد می‌تواند بلافاصله موضوع را به سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهد.


به گفته مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اپلیکیشن چوب تا اوایل خرداد ماه به‌صورت عمومی منتشر می‌شود و در دسترس افراد قرار خواهد شد.

 

راه‌اندازی سامانه پاسخ‌دهی به استعلامات اراضی

حسینی لر در ادامه با اشاره به اینکه سامانه استعلامات نیز در سازمان جنگل‌ها راه‌اندازی شده است، گفت: مسئولیت حفاظت از ۸۳ درصد از عرصه‌های کشور برعهده سازمان جنگل‌ها است. پیش از این تمامی استعلامات از ما برای دریافت زمین یا استخراج از معادن به‌صورت دستی و با نامه‌نگاری‌های کاغذی صورت می‌گرفت که مشکلات خاص خود را داشت. درحال‌ حاضر با راه‌اندازی سامانه پاسخ‌دهی به استعلامات اراضی، شفافیت‌های لازم در این‌باره به‌دست آمده است.


وی ادامه داد: اگر از ادارات کل منابع طبیعی در استان‌ها در خصوص معدن، ساخت و ساز و... استعلام شود و آن اداره ظرف دو ماه به استعلام واصله جواب ندهد به‌منزله پاسخ مثبت تلقی می‌شود و دستگاه‌های اجرایی و یا افراد می‌توانند کار خود را انجام دهند. گاهی اوقات مامور منابع طبیعی عنوان می‌کرد که استعلام به اداره کل نیامده است و در واقع این استعلامات دستی و نامه‌نگاری‌های کاغذی شرایط را پیچیده می‌کرد.


مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه پاسخ‌دهی به استعلامات اراضی سبب ایجاد شفافیت‌ لازم در این‌خصوص می‌شود و در آن می‌توان تمامی استعلامات و پاسخ‌های داده شده را مشاهده کرد، تصریح کرد: علاوه بر این با چنین اقدامی مراجعه‌های حضوری کاهش خواهد یافت چراکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات مکلف است که سالانه ۱۲.۵ درصد از مراجعه‌های حضوری به دستگاه‌ها را کاهش دهد.


خودروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به سیستم‌های مکان‌یاب مجهز شده‌اند

حسینی لر در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ ناوگان یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مرکز کنترل خودروهای حفاظتی اظهار کرد: درحال حاضر تمامی خودروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به سیستم‌های مکان‌یاب (GPS) مجهز شده‌اند و مسیر حرکتی آن‌ها در سامانه مانیتورینگ ناوگان یگان حفاظت ثبت می‌شود.


وی با بیان اینکه نیروهای حفاظتی در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی به‌صورت شبانه‌روزی مشغول حفاظت و صیانت از طبیعت هستند، تصریح کرد: برای هر یک از این نیروهای حفاظتی محدوده‌ای جهت حفاظت و رصد مشخص شده است و هنگامی‌که خودروی آن‌ها شروع به حرکت می‌کند، ما می‌توانیم مسیر حرکتی آن‌ها را مشاهده کنیم. گاهی اوقات این خودروها از محدوده تعیین شده خارج می‌شوند و یا چندین روز خاموش هستند، در این شرایط مدیران کل ادارات درجریان ماجرا قرار خواهند گرفت و علت را جویا می‌شوند.


مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان گفت: از سویی دیگر هشدارهای مختلفی در این سامانه طراحی شده است که اگر نیروی حفاظتی در شرایط خطرناکی قرار گرفت و یا حتی از مسیر خود خارج شد، هشداری به‌صورت پیامک همراه با لوکیشنی که خودروی حفاظتی در آن قرار دارد، برای مدیرکل استان ارسال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha