سلامت نیوز : علاوه بر مسواك زدن و استفاده از نخ دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان، ‌استفاده از مواد حاوی فلوراید مؤثرترین راه پیشگیری از ایجاد پوسیدگی های دندانی است.
اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، ‌درمان وآموزش پزشكی اعلام كرد: كاربرد موضعی ماده درمانی فلوراید به صورت تماس مستقیم با دندان، ساختمان دندان را نسبت به روند پوسیدگی مقاوم كرده و در پیشگیر از ایجاد پوسیدگی های جدید موثر است و از طرفی می توان باعث توقف یا كند كردن روند پوسیدگی های اولیه ایجاد شده روی دندان ها نیز شود.
بناراین گزارش،‌ فلوراید یك ماده معدنی طبیعی است كه در پوسته زمین وجود دارد و در طبیعت به میزان زیادی یافت می شود همچنین مقدار فلورایدی كه به بدن می رسد بستگی به این دارد كه افراد در چه منطقه ای زندگی كرده و چه نوع غذایی مصرف می كنند.
این گزارش می افزاید،‌ وارنیش فلوراید یا لاك های فلوراید،‌یكی از روش های رساندن فلوراید به دندان است و بهترین سن برای انجام آن در كودكان 5 تا 12 سال می باشد كه سن شیوع پوسیدگی است،‌ این روش در بالغین نیز مؤثر است و حتما باید توسط دندانپزشك، بهداشت كار دهان و دندان، كاردان بهداشت دهان و پرستار دندان پزشكی عمل وارنیش فلوراید انجام شود.
بنابر اعلام اداره سلامت دهان و دندان، وارنیش فلوراید هر 6 ماه یك بار باید تكرار شود البته در مورد كسانی كه پوسیدگی های وسیع و درمان نشده دارند یا كسانی كه مستعد پوسیدگی دندان هستند،‌ این فاصله زمانی كوتاه تر شده و تكرار كاربرد فلوراید باید بیش تر شود كه دندانپزشك شما را راهنمایی خواهد كرد.
این گزارش حاكیست،‌ به منظور افزایش اثربخشی وارنیش فلوراید لازم است كودك 4 تا 6 ساعت بعد از انجام وارنیش فلوراید چیزی نخو.رد و پس از آن تا پایان روز از رژیم غذایی نرم استفاده كند همچنین كودك باید در روز اول وارنیش فلوراید از مسواك زدن خوداری كند تا وارنیش كاملا روی دندان ها باقی بماند و فلوراید جذب شود و روز بعد كودك می تواند از مسواك استفاده كند.
گفتنی است: برخی از وارنیش های فلوراید رنگ دندان را موقتا زرد می كنند كه نگرانی ندارد بعد از مدت كوتاهی مجددا رنگ دندان ها به رنگ طبیعی خود باز می گردد و فلوراید معمولا در غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو و چای وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha