سلامت نیوز : براساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم برخورداری این کشورها از برنامه های مراقبت صحیح، همچنان لاینحل باقی مانده و به یک معضل برای این کشورها تبدیل شده است.
منصور خالصی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در سال های اخیر به دلیل مصرف بی جا و بیش از اندازه داروها از جمله آنتی بیوتیک ها، بروز مقاومت دارویی افزایش یافته و به یک نگرانی عمده برای اغلب کشورها و جوامع تبدیل شده است.

وی افزود: به دلیل بروز مقاومت های دارویی برخی از داروها از جمله انواع آنتی بیوتیک ها یا تاثیر قبلی خود را از دست داده اند یا اثرشان به صورت خفیف تا شدید کاهش یافته است.

خالصی با بیان اینکه در برخی از کشورها برنامه های خوبی برای جلوگیری از افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در نظر گرفته شده است، تأکید کرد: براساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم برخورداری این کشورها از برنامه های مراقبت صحیح، همچنان لاینحل باقی مانده و به یک معضل برای این کشورها تبدیل شده است.

وی یادآور شد: بروز مقاومت های دارویی و آنتی بیوتیکی مشکلات زیادی را برای کشورهای در حال توسعه به وجود آورده است که هزینه های درمانی سنگین و خارج از توان خانواده ها و همچنین بروز برخی از نارسایی ها و بیماری ها در نتیجه استفاده زیاد و بی جا از آنتی بیوتیک ها و مقاومت دارویی ناشی از آن از جمله این مشکلات است.

خالصی یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بروز مقاومت های دارویی در اغلب کشورها از جمله کشورمان، فرهنگ سازی و آموزش عموم مردم در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها در مواقع ضروری است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مردم نباید به صورت خودسرانه و خارج از تجویز پزشک اقدام به مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها کنند، خاطرنشان کرد: البته پزشکان نیز باید دقت نمایند که در انتخاب نوع، دوز، طول دوره درمان و موارد مصرف آنتی بیوتیک ها دچار اشتباه نشوند و بیش از اندازه اقدام به تجویز این داروها نکنند.

*افزایش گونه های چند مقاومتی به دلیل نبود مراقبت های به موقع و مناسب

در ادامه احمدرضا بهره مند متخصص بیماری های عفونی افزود: مشکل مقاومت دارویی تنها به مقاومت یک میکرو ارگانیسم نسبت به یک آنتی بیوتیک خلاصه نمی شود و در سال های اخیر مشکلات دیگری نیز به مشکل فوق افزوده شده است.

وی با بیان اینکه مقاومت دارویی برخی از گونه ها و میکرو ارگانیسم ها تنها به یک آنتی بیوتیک ختم نمی شود، تأکید کرد: امروز گونه ها و عوامل میکروبی مختلفی را مشاهده می کنیم که نسبت به چند دارو و آنتی بیوتیک مقاوم هستند و متأسفانه دامنه مقاومت دارویی برخی از این عوامل بیماری زا در حال افزایش است.

بهره مند یادآور شد: افزایش گونه های چند مقاومتی دلایل مختلفی دارد که نبود مراقبت های به موقع و مناسب و در واقع نبود کنترل های لازم در زمینه مصرف آنتی بیوتیک ها و در نتیجه مصرف بیش از اندازه دارو از جمله مهمترین دلایل آن است.

وی اظهار داشت: درمان مشکل بیماری، گسترش عوامل میکروبی، افزایش غیر قابل کنترل مقاومت های دارویی، بالا رفتن هزینه های درمان بیماری حتی خطرات ناشی از افزایش گونه های چند مقاومتی است.

بهره مند با اشاره به اینکه پیشگیری از شیوع مقاومت های چند دارویی نیاز به اقدامات جدی و عملی دارد، خاطرنشان کرد: استقرار برنامه کنترل دقیق تر در کنار تشخیص سریع عفونت های چند مقاومتی موضوع بسیار مهمی است که اجرای دقیق آن می تواند شیوع مقاومت های آنتی بیوتیکی را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha