سلامت نیوز : هذیان پارازیتوز یك بیماری پوستی با منشا روانی است كه زنان بیشتر از مردان دچار آن می شوند و این بیماری به نوعی با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین و اعتیاد به مواد مخدر در ارتباط است.
منصور جواهری متخصص پوست و مو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ارتباط برخی از مشكلات روحی روانی در بروز بیماری ها و مشكلات پوستی به اثبات رسیده است و در واقع براساس تحقیقات گوناگون علت برخی از بیماری های پوستی، خود القایی فرد بیمار و مشكلات روانی او است.

وی با بیان اینكه هذیان پارازیتوز از جمله بیماری های پوستی است كه به طور عمده به دلیل اختلالات روانی و باور نادرست فرد به وجود می آید، تاكید كرد: هذیان پارازیتوز یك بیماری پوستی با منشا روانی است كه زنان بیشتر از مردان دچار آن می شوند و این بیماری به نوعی با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین و اعتیاد به مواد مخدر در ارتباط است.

جواهری تصریح كرد: البته شیوع هذیان پارازیتوز در مردان و زنان جوان چندان تفاوتی با هم ندارد ولی با گذشت سن و به ویژه در افراد پیرتر، شیوع این بیماری پوستی در زنان بیشتر از مردان افزایش می یابد.

وی گفت: همچنین تاثیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین و اعتیاد به مواد مخدر در ابتلا به بیماری هذیان پارازیتوز در سنین جوانی بیشتر نمایان می شود.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: در هذیان پارازیتوز، بیماران به شكل غیر طبیعی و غیر واقع بینانه عقیده دارند كه به وسیله حشرات، كرم ها یا دیگر عوامل آلوده شده اند و به همین دلیل، بی دلیل پوست خود را به طور عمیق و شدید می خراشند كه علت آن خارج كردن پارازیت، انگل یا عامل خارجی از بدن است.

جواهری تصریح كرد: فرد مبتلا به هذیان پارازیتوز از اینكه ممكن است دیگران را آلوده كند به شدت نگران است، به همین دلیل كمتر با دیگران ارتباط برقرار كرده و به نوعی از نظر اجتماعی منزوی می شود.

وی خاطرنشان كرد: برای پیشگیری و درمان بیماری هذیان پارازیتوز مهمترین اقدام كنار گذاشتن باورهای نادرست درخصوص پوست و همچنین درمان مشكلات و اختلالات روحی، روانی و خارج شدن از شرایط فشار روانی ایجاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha