سلامت نیوز : نتایج بدست آمده از مطالعه 101 زن سالم نشان داد که با افزایش سن و كاهش نیروهای عضلانی ران و مچ پا بعد از سنین 40 سالگی، ثبات و تعادل ایستاده در افراد سالمند كاهش می‌یابد و باعث بروز اختلالات تعادلی و سقوط احتمالی در این گروه از افراد می‌شود.
قدرت عضلانی از سبك زندگی افراد و فعالیت‌های فیزیكی و تفریحی آن‌ها تاثیر می‌پذیرد. ضعف عضلات ضدجاذبه اندام پایینی نقش مهمی در سقوط افراد دارد. نظر به اهمیت تعادل و قدرت در سلامت سالمندان، مطالعه‌ای با هدف بررسی اثر افزایش سن بر قدرت عضلانی و تعیین محدوده سنی كاهش قدرت در زنان رده‌های سنی 21 تا 80 سال توسط دکتر محمد اکبری از دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
در این مطالعه مقطعی تعداد 101 زن سالم شركت كردند. آزمودنی‌ها در 6 گروه سنی 15 تا 20 نفره قرار داده شدند. حداكثر نیروی ایزومتریك چهار گروه عضلانی در هر كدام از اندام‌های پایینی با استفاده از دستگاه دینامومتر دستی اندازه گیری شد.
یافته‌ها حاکی از آن بود كه نیروی عضلانی با افزایش سن به طور معنی داری كاهش می‌یابد. تغییر نیرو در عضلات اكستانسور ران و دورسی فلكسور مچ پا از 20 تا 40 سالگی معنی دار نبود، اما بعد از آن بطور معنی داری كاهش یافت. نیروی عضلات اكستانسور زانو و ابداكتور ران تا 50 سالگی تغییر معنی داری نداشت، اما پس از آن به طور معنی داری كاهش پیدا كرد.
با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان پیش بینی كرد كه با افزایش سن و كاهش نیروی عضلانی، ثبات و تعادل ایستاده افراد كاهش می‌یابد. لذا برنامه ریزی برای فعالیت‌های جسمی كافی در گروه‌های در معرض خطر ضروری است و با اجرای برنامه‌های تمرینی مناسب می‌توان از اختلالات تعادلی و سقوط های احتمالی این گروه از افراد پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha