سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم گفت: بیماران کلیوی تحت نظر پزشک می توانند روزه بگیرند.
 دكتر باقر لاریجانی  در نخستین کارگاه روزه داری و سلامت با اشاره به تاثیر روزه داری در بیماران كلیوی تصریح كرد: در بحث بیماران كلیوی مسئله مصرف آب بسیار مهم است. شواهد نشان می‌دهد در نارسایی‌های كلیوی كه منجر به پیوند كلیه شده است در صورت چكاب كامل كراتین و بررسی‌ها و كنترل پزشك، فرد پیوندی می‌‌تواند روزه بگیرد اما در خصوص سنگ كلیه این مبحث كه فرد روزه بگیرد یا خیر باید بیشتر بررسی شود.
وی خاطرنشان كرد روزه داری در زنان باردار به رغم كاهش قند، مشكل جدی ایجاد نمی كند، اما زنان باردار در صورت روزه داری نباید وعده سحری را حذف نمایند.
وی با اشاره به این كه گرسنگی بیش از 13 ساعت، احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد، گفت: محدودیت در كالری دریافتی، اثر قابل توجهی در میزان شیر مادر ندارد.
وی با بیان اینكه 5 درصد جمعیت كشور به نوعی با یكی از بیماری های سرطان مواجهند گفت: بطور كلی كاهش متوسط كالری دریافتی بدن در بیماری های سرطان، وضعیت تشكیل تومور را تغییر نمی دهد، اما كاهش شدید كالری دریافتی بدن می تواند مشكلاتی را برای بیماران سرطانی ایجاد كند.
رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد ورزشكاران در طول ماه مبارك رمضان می توانند ورزش سبك تری را داشته باشند و مطالعات نشان داده است كه ورزش برای ورزشكاران حرفه ای روزه دار، مساله ساز نیست.
دكتر لاریجانی با بیان اینكه داروهای استنشاقی، قطره های چشمی و گوشی، اثرات غذایی ندارند و به زعم بسیاری از كارشناسان می توان با مصرف این داروها، روزه داری كرد، افزود: همچنین به نظر می رسد روزه داری تاثیر چندانی بر بیماریهای چشم ندارد، هر چند گاهی می تواند تاثیراتی در شبكیه چشم ایجاد كند.
رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت تاثیر روزه داری در سلامت روان را مثبت ارزیابی كرد و افزود: بررسی ها نشان می دهد كه میزان خودكشی، اضطراب و بی خوابی در دوران روزه داری كاهش می یابد؛ اما روزه داری در اختلالات دوقطبی می تواند مشكلاتی ایجاد كند.
دكتر لاریجانی از احتمال افزایش انسداد رگ های مغزی، تكرر حملات صرعی و افزایش سردرد و میگرن در ایام روزه داری خبر داد و گفت: طبق مطالعات در كشورهای اسلامی، هنگام روزه داری میزان جرم و جنایت كاهش یافته، اما موارد اورژانسی تصادف به دلیل كاهش تمركز فزونی می یابد.
وی در پایان بر لزوم توجه گروه‌های پزشكی و ارائه آموزش‌های لازم برای روزه‌داری تاكید كرد و گفت: بحث روزه داری موضوع مبتلا به تمامی گروه های پزشكی است و جا دارد با برنامه ریزی مناسب تحقیقات جدی و مناسبی در این زمینه ارائه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha