دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 31082
سلامت نیوز : استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: در ماه مبارك رمضان كم خوابی یكی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت افراد محسوب می‌شود.

دكتر محمد صفریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عوامل تاثیرگذار و مورد توجه در ماه مبارك رمضان گفت: افراد علاوه بر اهمیت دادن به تغذیه باید به خواب خود نیز توجه كافی داشته باشند زیرا ساعات خواب طبیعی در افراد با تغییرات قابل توجهی همراه است.

این متخصص تغذیه در خصوص وعده افطار تصریح كرد: افطار باید با یك غذای سبك و ملایم شروع شود مانند شیر یا پنیر و سبزی تا ولع اولیه برای غذا از بین برود.

صفریان اضافه كرد: بعد از وعده سبك با یك فاصله زمانی مناسب می‌تواند وعده شام میل شود به عبارت دیگر افطار باید در دو وعده صرف شود.

وی با بیان این كه وعده سحر بهتر است از غذاهای پروتئینی باشد، اظهار داشت: از جنبه علمی نیز هر چه فاصله بین وعده‌های غذایی كمتر باشد برای سلامتی مفیدتر است.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد در ادامه افراد پرخطر در این ماه را كودكان، زنان باردار و شیرده و سالمندان عنوان كرد و افزود: روزه گرفتن زنان باردار و شیرده‌ جایز نیست.

وی در خصوص تاثیر روزه بر روی وزن افراد اظهار داشت: به طور كلی روزه گرفتن باعث كاهش وزن نمی‌شود و بعضا افراد با افزایش وزن در این ماه مواجه هستند. دلیل اضافه وزن در ماه مبارك رمضان فعالیت كم افراد، مصرف بیشتر مواد غذایی است و به طور كلی گرسنگی به هیچ عنوان باعث كاهش وزن نمی‌شود.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: در صورتی كه افراد خواهان كاهش وزن هستند باید میزان غذای مصرفی خود را به میزان 10 تا 15 درصد كاهش دهند.

صفریان همچنین به ظروف یكبار مصرف استفاده شده در این ماه اشاره كرد و افزود: بهتر است از ظروف یكبار مصرف مرغوب استفاده شود و ترجیحا غذاهای داغ در آن‌ها سرو نشود.

وی با اشاره به غذاهای نذری توزیع شده در این ماه ادامه داد: غذاهای نذری طبخ شده در این ماه بیش از ماه‌های دیگر سال است و كسانی كه این غذاها را طبخ می‌كنند باید به كیفیت مواد غذایی استفاده شده در آن توجه كافی داشته باشند.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد توصیه كرد: افرادی كه در طبخ غذاهای نذری دخیل هستند حداكثر بهداشت را رعایت كرده و به كیفیت مواد غذایی مورد استفاده نیز توجه كافی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha