رییس جامعه هتلداران ایران گفت: هنوز از هیچ هتلی به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا استفاده نشده است، اما مسافران ورودی به ایران در صورت نیاز در هتل‌های فرودگاهی قرنطینه می‌شوند.

قرنطینه مسافران در هتل فرودگاهی و آمادگی برای نقاهتگاه کرونا

سلامت نیوز:رییس جامعه هتلداران ایران گفت: هنوز از هیچ هتلی به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا استفاده نشده است، اما مسافران ورودی به ایران در صورت نیاز در هتل‌های فرودگاهی قرنطینه می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به دنبال افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور و کمبود فضای نگهداری از بیماران و استفاده از سالن‌های ورزشی و احداث بیمارستان‌های صحرایی، جمشید حمزه‌زاده از اعلام آمادگی دوباره هتل‌ها برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونایی خبر داد و گفت: این آمادگی در هتل‌ها وجود دارد که در هر یک از استان‌ها، حداقل یک هتل به وزارت بهداشت معرفی شود تا در صورت نیاز نقاهتگاه شود.


او درباره هزینه استفاده از هتل به عنوان نقاهتگاه اظهار کرد: قرار شده این هزینه با توافق مدیر هتل با دانشگاه علوم پزشکی هر شهرستان تعیین شود.
حمزه‌زاده همچنین درباره محل نگهداری مسافران ورودی به کشور گفت: درحال حاضر مسافرانی که وارد ایران می‌شوند با نظارت وزارت بهداشت و در صورت نیاز در دو هتل مقابل فرودگاه بین‌المللی تهران قرنطینه می‌شوند.


 پیشنهاد تبدیل هتل به نقاهتگاه بیماران کرونایی یا مکانی برای قرنطینه ناقلان احتمالی، نخستین‌بار از سوی وزیر بهداشت در اسفندماه ۹۸ مطرح شد؛ این روش در چین و برخی کشورهای اروپایی تجربه شده بود. سعید نمکی ـ وزیر بهداشت ـ افت درآمد گردشگری را علت این ایده قرار داده بود. هرچند این پیشنهاد در ابتدا با استقبال هتلدارها مواجه نشد، به ویژه پس از تجربه یکی از هتل‌های مجموعه‌ای دولتی که با بدعهدی دانشگاه علوم بهداشتی آن منطقه در پرداخت هزینه نقاهتگاه مواجه شد.


پیشنهاد استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه کرونا در آبان‌ماه ۹۹ دوباره از سوی برخی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا یادآوری شد. اما هتلدارها با وجود تحمل ۹ ماه بیکاری و تعطیلی همچنان نگران مخدوش شدن برند و اعتبارشان در سایه تبدیل به نقاهتگاه یا قرنطینه بیماران و یا ناقلان ویروس کرونا بودند، برای همین شروطی را تعیین کردند؛ از جمله این‌که طرح داوطلبانه و اختیاری باشد، هتل‌های دولتی پیش‌قدم شوند و هزینه‌های نقاهتگاه یا قرنطینه را نیز دولت یا وزارت بهداشت بپردازد. مدتی بعد هم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آمادگی وزارت بهداشت برای اجاره هتل‌های یک، دو و سه‌ستاره به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی خبر داد.


در آذرماه رییس جامعه هتلداران ایران اعلام کرد که فهرستی از ۳۳ هتل خصوصی را به وزارت بهداشت و دانشکده‌های علوم پزشکی هر استان ارائه کرده است. پیش از آن، رییس بنیاد مستضعفان از به‌خط شدن هتل‌های این مجموعه برای اسکان و تامین غذای گرم مدافعان سلامت خبر داده بود. حتی حرف از آمادگی هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری یا اقامتگاه‌های قوه قضاییه، سالن‌های ورزشی و مهمانسراهای دولتی به میان آمد. اما جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ در بهمن‌ماه خبر داد که وزارت بهداشت سراغ هیچ یک از هتل‌ها نیامده است.
اکنون با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور و نگرانی‌هایی از بابت کمبود فضای نگهداری بیماران در بیمارستان‌ها و اقداماتی که برای احداث بیمارستان صحرایی و یا تبدیل سالن‌های وزرشی به محل نگهداری بیماران شده است، هتل‌ها نیز برای تبدیل به نقاهتگاه کرونا، البته به شکل محدود اعلام آمادگی کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha