دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 310831

سؤالات درباره واکسن‌ها بسیار رایج است و شامل موارد مختلفی می‌شود. از اینکه واکسن زدن تا چه می‌تواند مفید باشد تا اینکه واکسن‌ها تا چه میزان ایمنی ایجاد می‌کنند.

تزریق واکسن و اقدامات پس از آن؛ چه کارهایی مجاز است؟

سلامت نیوز: سؤالات درباره واکسن‌ها بسیار رایج است و شامل موارد مختلفی می‌شود. از اینکه واکسن زدن تا چه می‌تواند مفید باشد تا اینکه واکسن‌ها تا چه میزان ایمنی ایجاد می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، با گذشت یک سال از شیوع بیماری کووید-۱۹ و مرگ‌ومیر گسترده ناشی از آن، واکسن‌های تولید شده امید بازگشت به زندگی معمول را در ما زنده کرده‌اند. اما سؤالات زیادی در مورد واکسن و رفتارهای پس از دریافت آن هنوز وجود دارند. اینکه افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند چه کارهایی را می‌توانند یا نمی‌توانند انجام دهند. البته تحقیقات در مورد میزان و مدت محافظت واکسن هنوز ادامه دارند و مشخص نیست آیا واکسن می‌تواند در برابر سایر شکل‌های نوظهور ویروس ایمنی داشته باشد یا نه. همچنین ما هنوز نمی‌دانیم که آیا افراد واکسینه شده می‌توانند ناقل بیماری باشند یا نه برای همین بسیاری از دستورالعمل‌ها هنوز باید رعایت شوند.

۱- ایمنی کامل چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تزریق دو دوز واکسن مورد تأیید با فاصله سه یا چهار هفته برای دستیابی به حداکثر سطح محافظت از کووید-۱۹ لازم است. در آزمایش‌های بالینی، این واکسن‌ها هر کدام حدود ۹۵ درصد در پیشگیری از موارد کووید-۱۹ را گزارش کرده‌اند. واکسن جانسون و جانسون که در ایالات متحده نیز مجاز است، با یک بار تزریق ایمنی ایجاد می‌کند و میزان اثربخشی آن ۷۲ درصد گزارش شده است.

البته مشخص نیست که بعد از واکسیناسیون کامل فرد، تا چه زمانی فرد در مقابل ویروس مصون می‌ماند. واکسن کووید-۱۹، مشابه واکسن آنفلوانزا، می‌تواند سالانه تزریق شود. مزایای آن می‌تواند برای مدت زمان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد.

۲- آیا افراد واکسینه شده می‌توانند ناقل باشند؟

داده‌های موجود نشان می‌دهند که واکسیناسیون به طور قابل توجهی باعث جلوگیری از عفونت در افرادی می‌شود که هیچ علامتی ندارند. نتایج کارآزمایی بالینی واکسن‌های ساخته و تأیید شده تا کنون مثبت و دلگرم کننده بوده است.

۳- افراد واکسینه شده می‌توانند بدون ماسک کنار هم باشند؟

توصیه می‌شود که افراد واکسینه شده می‌توانند در کنار دیگر افراد واکسینه شده در یک محیط بسته بدون ماسک حاضر شوند. با گذشت زمان، هنگامی که افراد بیشتری واکسینه می‌شوند و تعداد افراد آلوده همچنان کاهش می‌یابد، گردهمایی در بین افراد واکسینه شده ایمن خواهد بود.


۴- افراد واکسینه شده می‌توانند بدون ماسک بیرون بیایند؟

کارشناسان معتقدند که فعلاً همه باید در محیط‌های عمومی واکسن بزنند چراکه واکنش‌های ایمنی افراد مختلف متفاوت است و افراد به طور یکسانی با تزریق واکسن در برابر ویروس ایمن نمی‌شوند. ضمن اینکه ما هنوز نمی‌دانیم افرادی که واکسن می‌زنند آیا هنوز هم ناقل ویروس هستند یا خیر.

۵- آیا مسافرت پس از واکسیناسیون بی‌خطر است؟

استفاده از واکسن لزوماً چنین مجوزی به ما نمی‌دهد. واقعا نمی‌دانیم که چه انواعی از ویروس ممکن است به‌وجود بیایند یا از کجا ناشی شوند به همین خاطر سفر کردن هنوز هم خطرناک است. شاید گروه‌های کوچکی که واکسینه شده‌اند بتوانند کنار هم باشند اما سفر کردن قصه‌اش فرق دارد، ما نمی‌دانیم چه کسی در هواپیما، فرودگاه، ترمینال یا ایستگاه و کوپۀ قطار است و حامل چه ویروسی است.

۶- چقدر طول می‌کشد تا واکسیناسیون همگانی انجام شده و شرایط عادی شود؟

تا اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان واکسینه شده‌اند. محققان می‌گویند بین ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم قبل از رسیدن به مصونیت گله‌ای باید واکسینه شوند. وقتی مصونیت گله‌ای ایجاد شود موارد ابتلا کاهش می‌یابند و مراحل بازگشت به فاز قبل از بیماری آغاز می‌شود. ولی واقعیت این است که نمی‌توان زمان دقیقی را ذکر کرد شاید باید صبر کنیم تا بخش عمده‌ای از افراد واکسینه شوند. احتمالاً بعد از آن می‌توان از شرایط نسبتاً عادی سخن گفت و فعالیت‌های معمول و گردهمایی‌ها و سفرها را از سر گرفت.

منبع: NATIONAL GEOGRAPHIC

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha