رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: به زودی فاز یک واکسن فخرا به اتمام خواهد رسید و وارد فاز دوم خواهیم شد.

فاز یک واکسن فخرا به زودی به اتمام خواهد رسید

سلامت نیوز: رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: به زودی فاز یک واکسن فخرا به اتمام خواهد رسید و وارد فاز دوم خواهیم شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  سرتیپ دوم پاسدار حسن عراقی زاده رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و دبیرقرارگاه بهداشتی - درمانی امام رضا (ع) در نیروهای مسلح صبح امروز دوشنبه در نشست خبری افزود: تعداد بیمارانی که از ابتدای شیوع کرونا تا چهارم اردیبهشت ماه امسال در بیمارستان‌های نیروهای مسلح  بستری شدند، ۵۴ هزار و ۷۹۱ بیمار کرونایی بوده و الان هم حدود ۲ هزار بیمار کرونایی همزمان روی تخت‌های ما بستری هستند.


وی با بیان اینکه بیمارستان‌های نیروهای مسلح جهت ارائه خدمات درمانی و بستری بیماران آمادگی صددرصد دارند، گفت: به هر تعدادی که وزارت بهداشت و درمان لازم بدانند و اعلام رسمی کنند ما آماده هستیم که بیمارستان‌های سیار خودمان را در هر نقطه‌ای از کشور چه در شهرهای بزرگ، شهرستان‌ها و چه در  مناطق دور افتاده به سرعت کمتر از ۲۴ ساعت مستقر و ارائه خدمات را آغاز کنیم.


سردار عراقی‌زاده گفت: هر جا لازم باشد و وزارت بهداشت اعلام کند، آماده راه اندازی تخت‌های نقاهتگاهی هستیم. طرح شهید سلیمانی که از ابتدا با قوت و قدرت کارش را شروع کرد این روزها هم به کار خود بسته به شرایط و بسته به اینکه آنها اجازه داشته باشند که به درب منازل مراجعه کنند و صلاح باشد این کار را ادامه خواهند داد.


  دبیرقرارگاه بهداشتی - درمانی امام رضا (ع) همچنین درباره آخرین وضعیت واکسن فخرا گفت: تولید واکسن فخرا هم به سرعت در حال پیشرفت است و به زودی فاز یک آن به اتمام خواهد رسید و وارد فاز دوم خواهیم شد.


وی در ادامه گفت: وظیفه ذاتی نیروهای مسلح دفاع از کیان و مرزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ امنیت کشور است و هر ماموریت دیگری هم که در کنار آن انجام می دهند نباید به این دو مأموریت اصلی خدشه وارد شود. این موضوعی بوده که از ابتدا مورد توجه بوده یعنی علیرغم اینکه ما در یک ماموریت‌های ثانویه مثل کرونا، سیل و زلزله وارد می شویم اما ماموریت اصلی ما که دفاع و امنیت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است نباید خدشه دار شود و این در این دوره هم مورد توجه قرار گرفته و ذره‌ای خدشه به این دو مأموریت اصلی وارد نشده است. 


سردار عراقی زاده افزود: ما به موضوع کرونا به عنوان یک رزمایش دفاع بیولوژیک نگاه کردیم. کرونا ممکن بود منشا طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشد اما ما به عنوان یک رزمایش نگاه کردیم که بتوانیم کشور را در مقابل تهدیدات عمدی بیولوژیک مصون‌سازی کنیم و آمادگی‌های لازم را برای آن روز داشته باشیم. 


رییس اداره بهداشت نیروهای مسلح ادامه داد: سیاست کلی ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه امام رضا (ع) از ابتدای موضوع کرونا تا امروز هماهنگی کامل و لحظه به لحظه با ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان است. هیچ اقدامی را بدون هماهنگی با ستاد ملی و یا وزارت بهداشت انجام ندادیم و امروز هم همین حرف می‌زنیم و در آینده هم همین مسیر را خواهیم رفت. 


دبیرقرارگاه امام رضا (ع) یادآور شد: موضوع کرونا در تاریخ یکم یا دوم اسفندماه سال ۱۳۹۸ که اولین موارد شناخته شده کرونا در کشور مطرح شد بلافاصله در ستاد کل قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه مقابله با ویروس کرونا به ریاست معاون هماهنگ کننده ستاد کل سردار عبداللهی تشکیل شد. متناظر این قرارگاه ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع شکل گرفت. این قرارگاه به صورت روزانه فعالیت‌های خود را به روز می کرد و متناسب با شرایط کشور برنامه‌های خود را اعلام می‌کرد.  در تاریخ ۲۲ اسفند که فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر یک حمایت همه جانبه و دفاع همه جانبه و کمک همه جانبه نیروهای مسلح در حوزه کرونا صادر شد که در آن زمان قرارگاه امام رضا (ع) با ریاست سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد و این قرارداد متناظر آن در ۴ سازمان دیگر تشکیل شد. 


وی با بیان این که در ذیل قرارگاه امام رضا (ع) ۱۰ کمیته تشکیل شد گفت: کمیته اطلاعات انتظامی و امنیتی، کمیته عملیات، کمیته آماد و پشتیبانی، کمیته نیروی انسانی، کمیته آموزش و فرهنگ‌سازی، کمیته فنی و تحقیقات، کمیته فرهنگی و اطلاع رسانی، کمیته بهداشت و درمان که در عین حال دبیرخانه قرارگاه هم بود،  کمیته طرح ریزی و راهبردی و کمیته مستندسازی که هر کدام از آنها در حوزه موضوعی خود ماموریت‌های خاصی را به عهده گرفتند.


سردار عراقی زاده افزود: در روزهای ابتدایی علاوه بر کمبودهایی در زمینه مواد محافظتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی کننده و لباس‌های خاص، احتکار هم زیاد شده بود بنابراین  در حوزه‌های امنیتی بسیج، ‌سپاه و نیروی انتظامی از جهت کشف انبارهای ماسک و مواد شوینده که احتکار شده بود فعال شدند. 
وی ادامه داد: در فضای مجازی اطلاعات غلط و تشویش‌ آوری برای جامعه ایجاد می‌شد که حوزه فاوا و   امنیتی از همان ابتدا فعال شدند و برخوردهای مناسبی داشتند و این فعالیت ها هنوز هم ادامه دارد. 


دبیرقرارگاه امام رضا (ع) گفت: در حوزه عملیاتی به درخواست وزارت بهداشت نیاز به یک ضدعفونی کردن و پاکسازی‌های محیطی در سطح وسیع داشتیم که این کار توسط دهها و صدها یگان نیروهای مسلح در اقصی نقاط کشور، شهرها و مناطق دورافتاده انجام شد و پاکسازی‌های محیطی صورت گرفت که بعدها بنا به دلایلی خواسته شد که این کار کم شود.  وی افزود: در بخش کمیته آماد با توجه به کمبودهایی که آن روزها در ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده وجود داشت همه ظرفیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بسیج به کار گرفته شود و حتی کارگاه های محلی نیروهای مسلح به کار گرفته شد برای اینکه بتوانند در این حوزه در واقع نیاز کشور را فراهم ‌کنند.


رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل ادامه داد: با توجه به این که کرونا یک پدیده ناشناخته در همه دنیا و در کشور بود نیاز به تحقیقات مفصلی در این حوزه داشتیم بنابراین کمیته تحقیقات تشکیل شد. دانشگاه علوم پزشکی ارتش و دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله در سپاه برای دریافت طرح‌های تحقیقاتی و انجام طرح‌های تحقیقاتی فعال شدند که بسیاری از طرحها به نتیجه رسیده است. 


سردار عراقی زاده گفت: کمیته بهداشت و درمان یا دبیرخانه که نقش هماهنگی‌های درون سازمانی و برون سازمانی را داشت از ابتدا تشکیل شد چرا که  ما عضو ستادی که در وزارت بهداشت برای هماهنگی های لازم تشکیل شده بود از ابتدا بودیم و هماهنگی‌ها را انجام دادیم. 


وی افزود: سعی کردیم از ابتدا تا امروز تمام کنش‌ها، واکنش‌ها و فرآیندهایی را که در سطح نیروهای مسلح و در سطح کشور تا حدی که ما اطلاع داریم اتفاق افتاده همه آنها را مستند سازی کنیم و بتوانیم از آن در آینده به عنوان درس آموخته‌ها استفاده کنیم و برای آیندگان هم یک مجموعه مستند ارزشمندی را به جا بگذاریم بتوانند در آینده در حوادث مشابه اگر اتفاق افتاد از آن استفاده کنند.


دبیرقرارگاه بهداشتی – درمانی امام رضا (ع) ادامه داد: در ابتدای کار با کمبودهایی در سازمان‌ها و بیمارستان ها داشتیم سعی کردیم کامل ‌کنیم. برای انجام یک تست ساده pcr را در ابتدا مشکل وجود داشت. به سرعت بیمارستانهای نیروهای مسلح خود را به آزمایشگاه‌های pcr تجهیز شدند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جزو اولین سازمان‌هایی بود که کیت pcr را در  کشور تولید کرد. تا قبل از کیت pcr برای کوبید را ناچار بودیم که از خارج تهیه کنیم. در صنایع وزارت دفاع اولین کیت تشخیص کرونا را توانستند تولید کنند که هم در نیروهای مسلح و هم در بخش کشوری در وزارت بهداشت از آن استفاده شد. 


وی گفت: آزمایشگاه های لازم در این زمینه فراهم شد. تخت‌های icu که در آن زمان به شدت مورد نیاز بود در سطح بیمارستانهای ما گسترش پیدا کرد. 
سردار عراقی زاده با بیان این که ما از ابتدا به وزارت بهداشت اعلام کردیم که آماده هستیم در چند حوزه همکاری جدی داشته باشیم گفت: تخصیص بیمارستان‌های نیروهای مسلح برای پذیرش بیماران کرونایی که ابتدا اعلام کردیم که ۷۰ درصد تخت‌ها در اختیار بیماران کرونایی قرار بگیرد و در مرحله بعد اعلام کردیم کل تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، ناجا و وزارت دفاع در اختیار وزارت بهداشت و درمان و در اختیار کشور برای پذیرش بیماران کرونایی قرار بگیرد که تا امروز هم ادامه دارد. 


وی افزود: در حال حاضر 2 هزار بیمار کرونایی روی تخت‌های بیمارستان‌های نیروهای مسلح بستری هستند و البته هنوز قابلیت افزایش و توسعه دارد. ظرفیت بیمارستانهای ما در شهرهایی که نیاز دارند به هر میزان که جا داشته باشند و به هر میزان که لازم باشد در اختیار و در خدمت وزارت بهداشت برای پذیرش بیماران است که از ابتدا اعلام شده و هنوز هم ادامه دارد. در هر زمانی هم که لازم باشد این ظرفیت در اختیار بیماران کرونایی قرار خواهد داشت. 
دبیر قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که به هر میزان و در هر جایی که لازم باشد بیمارستان‌های سیار را برپا کنیم که تا الان 15 بیمارستان سیار حسب درخواست وزارت بهداشت مستقر شده ،  انجام مأموریت کرده و جمع شده است. 


سردار عراقی زاده افزود: هر زمانی و در هر نقطه‌ای که وزارت بهداشت اعلام کند ما آماده هستیم که بدون محدودیت بیمارستان‌های سیار خودمان را مستقر کنیم، مأموریت بپذیریم و تا هر زمانی هم که لازم باشد این مأموریت را ادامه دهیم. 


وی تاکید کرد: بار دیگر اعلام می‌کنم اگر وزارت بهداشت برای برپایی بیمارستان های سیار درخواست کند این کار را انجام خواهیم داد. در دوره‌ گذشته تجربه‌ای داشتیم که نمی‌خواهیم تکرار نمی‌کنیم مقامات دیگر غیر مسئول این تقاضا را در بعضی از رده ها از ما داشتند. این هماهنگی باید حتما در سطح ستاد ملی و وزارت بهداشت صورت بگیرد بنابراین هر درخواستی از این مسیر به ما برسد حتما انجام می‌دهیم.


رییس اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح به بحث نقاهتگاه اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه بیماران از بیمارستان ترخیص می‌شوند صلاح نباشد که به منزل بروند و دوران قرنطینه را باید طی کنند بنابراین ما آمادگی داریم که بخش‌های نقاهتگاهی ایجاد کنیم و این عزیزان را در آنها بستری کنیم.  تا پایان سال ۹۹، ۳۳۱ نقاهتگاه به ظرفیت ۲۸ هزار و 357 تخت نقاهتگاهی توسط نیروهای مسلح در کشور ایجاد شد. در استان‌ها در شهرستان‌ها و هر جایی که وزارت بهداشت اعلام کرده بودند این نقاهتگاه ها را راه‌اندازی کردیم که البته خیلی استقبال نشد و مردم بیشتر ترجیح دادند بعد از اینکه از بیمارستان ترخیص می‌شوند به منزل خود بروند. از آنجا که  الزام و اجباری هم وجود نداشت ما خیلی آمار بستری در نقاهتگاهها نداشتیم اما این آمادگی و ظرفیت سازی فراهم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha