سلامت نیوز :  یك متخصص اطفال گفت: علت افزایش زردی در نوزادان بالا رفتن بیلی‌روبین در خون نوزاد است كه اگر از حد مجاز بالاتر باشد خطرناك است. زردی سم مغز است و بر هوش نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد.

ناصر بهرامی در گفت‌وگو با فارس، در مورد علل شایع زردی در بدو تولد نوزادان اظهار داشت: در اكثر موارد اگر زردی نوزاد پایین‌تر از 10 میلی‌گرم در سطح سرم باشد بی‌ضرر است و به مرور دفع خواهد شد ولی خانواده‌ها نباید از روی رنگ و چهره سطح زردی نوزاد را تعیین كنند و قضاوت را در مورد زردی نوزاد باید به پزشكان واگذار كنند و خودسرانه تصمیم نگیرند.

*استفاده از خاكشیر در بارداری تاثیری بر زردی نوزاد ندارد

بهرامی در پاسخ به این پرسش كه اغلب مادران فكر می‌كنند كه با استفاده از غذاهایی با طبع خنك مانند خاكشیر در ماه‌های پایانی بارداری می‌توانند جلوی زردی نوزاد را بگیرند گفت: علت افزایش زردی در نوزادان بالا رفتن بیلی‌روبین در خون نوزاد است بنابراین تغذیه مادر در ماه‌های پایان بارداری تاثیری ندارد و این باور نادرست است.

* خوراندن آغوز و شیر مادر بهترین درمان است

وی افزود: همچنین باور نادرستی كه متأسفانه به خاطر دید سنتی از قدیم جا افتاده این است كه بزرگترها از دادن آغوز (شیر اولیه) شیر مادر به نوزاد در ساعت‌های ابتدای تولد به دلیل رنگ زرد آغوز جلوگیری می‌كند و فكر می‌كنند كه اگر نوزاد آن را بخورد زردی می‌گیرد. در صورتی كه آغوز عصاره ایمنی بدن مادر است و بیشترین خاصیت درمانی و غذایی برای نوزاد در آغوز نهفته است.

* زایمان زودرس و كم وزنی عامل دیگر زردی

بهرامی درباره اینكه گفته می‌شود عمل‌های سزارین كه طی آن نوزاد 2 تا 3 هفته زودتر به دنیا می‌آید و هنوز كبد او كامل نشده كه بتواند بیلی‌روبین را دفع كند توضیح داد: نمی‌توان قطعاً این نظریه را تایید كرد و نمی‌توان آن را رد كرد ولی در هر صورت نوزادانی كه به هر علتی نارس به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض زردی قرار می‌گیرند و همین‌طور نوزادان زودتر از 38 هفته.

*ترنجبین زردی نوزاد را پایین نمی‌آورد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نوزادانی به علل پزشكی زودرس، نارس و كم‌وزن به دنیا می‌آیند بیشتر مستعد ابتلا به زردی هستند و اگر بخواهیم درمانی برای آنها در نظر بگیریم تنها باید نظر پزشك را بخواهیم نه اینكه با باورهای سنتی غلط مانند قطع شیر مادر، دادن آب‌قند یا خوراندن داروهای گیاهی مانند ترنجبین كه بسیار شایع است جلوی بهبود نوزاد را بگیریم. چرا كه اگر زردی نوزاد بالا باشد سم مغز است و بر هوش نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد. بهتر است به جای خوراندن چیزهای بی‌فایده مادر مكرر به فرزند شیر داده تا زردی از راه مدفوع دفع شود.

* نور فلورسنت بیمارستانی با نور مهتابی در منازل متفاوت است

این پزشك متخصص كودكان و اطفال گفت: نوع پوشش نوزاد و همین‌طور رنگ نوری كه در منزل استفاده می‌شود هیچ ربطی به زردی نوزاد ندارد. اغلب خانواده‌ها فكر می‌كنند كه اگر از نور زرد استفاده كنند نوزاد زرد و اگر از نور فلورسنت سفید استفاده كنند جواب مثبتی برای درمان زردی نوزاد می‌گیرند. غافل از اینكه نوزادانی كه در بیمارستان زیر نورهای سفید قرار می‌گیرند از لامپ‌هاب فلورسنت مخصوص كه اشعه خاصی ساطع می‌كنند استفاده می‌شود كه با انتقال از راه پوست نوزاد بیلی‌روبین را از بین می‌برد.

*زردی نوزاد ناشی از ناسازگاری گروه خونی و Rh مادر و نوزاد

بهرامی یك از علل شایع زردی را نبود تطبیق گروه خونی مادر و گروه خونی نوزاد عنوان كرد و افزود: مثلاً مادری كه دارای گروه خونی O است و فرزندش یكی از گروه‌های خونی A، B، AB است احتمال بروز زردی بیشتری دارد كه به آن می‌گوییم زردی‌های ناشی از ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد.

وی یكی دیگر از عوامل بروز زردی را تفاوت RH خونی مادر و نوزاد عنوان كرد و گفت: مثلاً مادر با RH منفی كه فرزندش RH مثبت دارد معمولاً فرزندش دچار زردی می‌شود. ولی در این مورد به خاطر مراقبت مادران در دوران بارداری و استفاده از آمپول رگام این مشكل خیلی شایع نیست.

این پزشك متخصص اطفال بیماری‌های عفونی را هم از دیگر علل بروز زردی برشمرد كه ممكن است رنگ نوزاد را زرد كند و گفت: در این موراد نور فلورسنت مخصوص بیمارستانی جوابگو نیست و نوزاد باید بستری شده و با آنتی بیوتیك‌های مخصوص درمان شود.

بهرامی به مشكل دیگری اشاره كرد و گفت: كمبود آنزیم G6P كه به‌طور مادرزادی در بدن نوزاد پایین است و به آن كمبود آنزیمی می‌گویند باعث می‌شود كه نوزاد دچار فاویسم می‌شود در این شرایط نوزاد زرد می‌شود. همچنین در روزهای ابتدایی تولد چون شیر مادر كم است و مادر اصرار دارد نوزاد از شیر او تغذیه كند، به دلیل كمبود شیر از طریق مدفوع نوزاد دفع نشده و نوزاد زرد می‌شود. ولی در نهایت با ذكر تمام این موارد هنوز علت 50 درصد زردی‌ها نامعلوم است و به زبانی دیگر از لحاظ پزشكی هنوز علت آن تشخیص داده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha