سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 310879

سرگیجه عارضه شایعی است که می تواند از عوامل مختلفی ناشی شود.

چند بیماریِ عاملِ سرگیجه

سلامت نیوز:سرگیجه عارضه شایعی است که می تواند از عوامل مختلفی ناشی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یک متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن در آمریکا در این باره گفت: بسیاری از بیماری ها می توانند عامل ایجاد سرگیجه باشند و اولین قدم در درمان این عارضه، شناسایی علت آن است.


دکتر "مینا لی" افزود: مایع گوش میانی، بلورهای جدا شده در گوش داخلی، بیماری منییر، نوریت دهلیزی و میگرن دهلیزی همه می توانند باعث سرگیجه شوند. درصورتیکه سرگیجه فرد از مایع گوش میانی باشد، احتمالا فرد در شنوایی مشکل پیدا می کند و ممکن است احساسی شبیه این داشته باشد که زیر آب است.
به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، ممکن است در گوشی که دچار عارضه شده درد یا فشار احساس شود. معمولا این مشکل پس از سرماخوردگی شروع می شود. پزشک برای تشخیص این عارضه می تواند لاله گوش را معاینه کند. در صورت وجود عفونت حاد، مصرف آنتی بیوتیک و اگر مزمن باشد داروهای ضد احتقان و بادکش توصیه می شود.


همچنین حملات کوتاه مدت سرگیجه ممکن است به علت سرگیجه موضعی پاروکسیسم (BPPV) باشد.
اگر سرگیجه هر بار چند ثانیه طول بکشد و اگر با چرخاندن سر یا حرکت کردن در رختخواب ایجاد شود به احتمال زیاد فرد به عارضه سرگیجه موضعی پاروکسیسم که در آن کریستال های کربنات کلسیم در مایع گوش داخلی جا به جا می شوند، دچار شده است.
BPPV هنگامی رخ می دهد که کریستال های کربنات کلسیم که معمولاً در لابیرنت غشایی قرار دارند به یک یا چند کانال نیم دایره حرکت می کنند.
در صورت ابتلا به این عارضه، روش درمانی موسوم به مانور Epley به کار گرفته می شود که در آن سر از یک طرف به طرف دیگر چرخانده می شود تا بلورهای گوش داخلی تنظیم شود.


مواردی از سرگیجه که در کارهای روزمره تداخل ایجاد می کند، ممکن است نشان دهنده بیماری منییر باشد.
بیماری منییر با موارد مشخصی از سرگیجه چرخشی شناخته می شود که معمولا با حالت تهوع و استفراغ، صدای همهمه، احساس پری در گوش و کاهش شنوایی همراه است. درمان این عارضه نیز با رژیم کم نمک، کاهش مصرف کافئین و قرص های ادرار آور برای از بین بردن فشار گوش داخلی آغاز می شود. میگرن یک تشخیص همزمان با این عارضه است که مبتلایان به منییر باید در مدیریت بیماری به آن توجه کنند.


نوریت دهلیزی- التهاب عصب در گوش داخلی- بیماری دیگری است که می تواند باعث سرگیجه شود. نوریت دهلیزی موجب می شود که فرد به دلیل سرگیجه شدید، حالت تهوع و استفراغ امکان حرکت کردن نداشته باشد اما در عرض چند روز بهبود می یابد و این عارضه در عرض چند هفته از بین می رود. این بیماری بیشتر در نتیجه عفونت ویروسی است و بنابراین درمان آن، استراحت و گذشت زمان است.


به گزارش  هلث دی، به گفته این متخصص اگر سرگیجه از عارضه های ذکر شده نباشد و برای چند دقیقه تا چند روز طول بکشد اما بارها و بارها تکرار شود به احتمال زیاد از میگرن دهلیزی ناشی شده است. اولین اقدام شناسایی و حذف عوامل شایع میگرن مانند استرس، کم خوابی، ترکیبهای خوراکی همچون مواد نگهدارنده و کافئین است. چنانچه رعایت این موارد تاثیرگذار نبود ممکن است مصرف دارو برای پیشگیری توصیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha