معاون کل وزارت بهداشت، ضمن تشریح روند بیماری کرونا در کشور، در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون و همچنین ویروس هندی، توضیحاتی ارائه داد.

بدترین روز کرونایی در ایران/ روند صعودی فوتی‌ها تا دو هفته آینده

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت، ضمن تشریح روند بیماری کرونا در کشور، در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون و همچنین ویروس هندی، توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ایرج حریرچی، در گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته روی آنتن شبکه دو سیما رفت، به تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت.


وی با اعلام اینکه به دلیل رعایت‌های دو سه هفته اخیر موارد ابتلای سرپایی کاهش و به ۱۹ هزار نفر رسیده و سرعت رشد موارد بستری نیز کاهش یافته و در برخی استان‌ها منفی شده است، گفت: امشب یا فردا وضع تعدادی از شهرها از قرمز به نارنجی تبدیل می‌شود.
حریرچی افزود: دوشنبه ۶ اردیبهشت بدترین روز دوران کرونایی کشور با ۴۹۵ فوتی، ۳۷۰۰ بستری و ۲۱ هزار مبتلا در ۱۴ ماه اخیر بود و در این دوره هیچ گاه به کانال ۴۹۰ فوتی وارد نشده بودیم.


وی گفت: پیش بینی می‌کنیم روند مرگ و میر در حداقل تا دو هفته آینده صعودی باشد.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه روند کاهش تعداد بستری‌ها بسیار شکننده است، افزود: آنچه که رعایت می‌شود با آنچه بر اساس مصوبات باید اجرا شود تفاوت دارد و شیوه نامه‌های بهداشتی دقیق اجرا نمی‌شود.


حریرچی گفت: تصمیم گیری و تصمیم سازی در بخش سلامت را باید به مسئولان مربوط بسپاریم و از ۴۵۳ فرماندار و استانداران استان‌ها می‌خواهیم به توصیه رئیس شبکه بهداشت مناطق خود و رئیس دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها دقیقاً عمل کنند.
وی افزود: اگر به ساده انگاری دچار شویم، دوباره موارد سرپایی و بستری افزایش می‌یابد.
حریرچی گفت: بر اساس پیش بینی دانشگاه واشنگتن، تعداد مرگ و میر در کشورمان تا ۲۵ اردیبهشت به حدود ۷۸۰ نفر می‌رسد و کاهش آن در اوایل خرداد با حدود ۲۰۰ فوتی در روز است.


وی افزود: دلیل کاهش تعداد مرگ و میر در پیک آبان گذشته اعمال دقیق طرح کنترل هوشمند ترددها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و اجرای طرح شهید سلیمانی در همه ابعاد بود.


معاون کل وزارت بهداشت گفت: برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به کشور از سپاه پاسداران برای کنترل مرزهای شرقی کمک گرفته‌ایم و در مرزهای جنوبی نیز اقدامات بسیار جدی انجام می‌دهیم.
حریرچی افزود: همه باید دست به دست هم دهیم و به وزارت بهداشت اعتماد کنیم و انتقادها از مسئولان کنونی بهداشت و درمان کشور را به پایان این دولت موکول کنیم.


وی با بیان اینکه دولت آینده نیز با ویروس کرونا درگیر خواهد بود، گفت: اثرات سیاسی- اجتماعی- اقتصادی کرونا دو تا سه سال آینده باقی خواهد ماند.
حریرچی افزود: امیدواریم تا پایان پاییز با واکسیناسیون مناسب کشور، وضع را به حالت قابل کنترل برسانیم.
وی با بیان اینکه بهترین واکسن نخستین واکسن در دسترس است، گفت: همه واکسن‌های داخلی و خارجی داخل کشور استانداردهای لازم را دارند و هیچکس نباید به خودش اجازه دهد اصالت واکسیناسیون را زیر سوال ببرد، زیرا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به هیچ وجه معیارهای علمی و اخلاقی را در تأیید واکسن‌ها زیر سوال نمی‌برند.


معاون کل وزارت بهداشت افزود: مردم هر واکسنی که تأمین شد با روش گفته شده بلافاصله تزریق کنند.
حریرچی گفت: قراردادهای خوبی برای خرید واکسن امضا کرده‌ایم، اما تا کنون حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون دوز واکسن برای بیش از هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در جهان تولید شده است و در تأمین واکسن به شدت مسئله احتکار و انحطاط اخلاقی در دنیا وجود دارد.


وی افزود: اکنون اتحادیه اروپا برای ۴۷۰ میلیون نفر جمعیت خود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز یعنی ۴.۵ برابر جمعیتش با شرکت فایزر قرارداد بسته است تا برای سال‌ها مشکل واکسن نداشته باشد و برخی کشورها نیز تا چهار برابر و یک کشور تا هفت برابر جمعیت خود واکسن سفارش داده است.
حریرچی گفت: یکی از واکسن‌ها در آمریکا که هنوز گواهی تزریق عمومی نگرفته است برای تزریق به مردم هند پیشنهاد داده شد، اما آمریکایی‌ها این واکسن را نمی‌دهند و برای کمک به دیگران فقط شعار می‌دهند.


وی افزود: هیچ مقاومتی برای واردات واکسن وجود ندارد و هر کسی می‌تواند به تعداد کم یا زیاد واکسن وارد کند از آن استقبال می‌کنیم، البته تا زمانی که واکسن داخلی تولید شود.


معاون کل وزارت بهداشت گفت: واکسیناسیون سراسری در کشور به طور حتم با واکسن‌های داخلی انجام می‌شود، اما درباره واکسن‌های داخلی تأکید ما گذراندن مراحل علمی در فاز سوم بر اساس معیارهای علمی دنیا است.
حریرچی افزود: اکنون برای واکسن رازی، انستیتو پاستور و کوو برکت ایران، ظرفیت تولید صنعتی و نیمه صنعتی ایجاد شده است.
وی گفت: انتهای تابستان؛ واکسن‌های داخلی فاز سوم خود را طی می‌کنند و پس از دریافت اجازه تزریق عمومی در پاییز افراد زیر ۵۵ سال که بیماری زمینه‌ای نیز ندارند واکسیناسیون می‌شوند.


حریرچی افزود: هیچ واکسنی در بازار سیاه وجود ندارد که بتوان به آن اعتماد کرد و کسی برای خرید واکسن در این عرصه پول خود را دور نریزد.
وی گفت: اکنون قیمت واکسن اسپوتنیک ۹ و هفت دهم دلار و گران‌ترین واکسن‌ها ۳۰ تا ۴۰ دلار قیمت دارند.
معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: دولت وظیفه دارد تک تک مردم ایران را رایگان واکسیناسیون کند.
حریرچی گفت: واکسیناسیون در کشور با اولویت‌های علمی و بسیار شفاف انجام می‌شود و در این زمینه ژن خوب، آقازاده و…، نیز نداریم و همه بر اساس ترتیب واکسن دریافت می‌کنند.


وی افزود: نمک به زخم مردم نخواهیم زد که یکی بتواند با پول واکسن بخرد و بسیاری از مردم عادی این توان را نداشته باشند.
حریرچی گفت: اتفاقاً افرادی که خانه‌های کوچک دارند و با وسایل نقلیه عمومی مانند مترو تردد می‌کنند خاص‌تر از کسانی هستند که خانه‌های بزرگ دارند و با وسایل شخصی خود عبور و مرور می‌کنند.


وی افزود: سه شنبه و چهارشنبه روش تزریق واکسن کرونا به بیماران خاص اعلام می‌شود و برای افراد ۱۵ تا ۶۴ سال و کودکانی که بیماری خاص دارند به طور جداگانه روش واکسیناسیون اعلام می‌شود.


معاون کل وزارت بهداشت گفت: بخش قابل توجهی از کسانی که به تالاسمی و هموفیلی مبتلا هستند و دیالیز می‌شوند واکسیناسیون شده‌اند.
حریرچی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۷۰۰ هزار واکسن تزریق شده که چهار هزار نفر دچار عارضه شده‌اند و ۹۷ درصد عارضه‌ها نیز جزئی بوده است، گفت: از این ۷۰۰ هزار تزریق واکسن؛ ۷۰ نفر علامت قابل توجهی داشته‌اند که یک صدم درصد از تعداد واکسیناسیون در کشور است.


وی افزود: واکسن‌هایی که در دنیا تزریق می‌شود به طور قابل توجهی تعداد مرگ و میر، بستری و ابتلاء را کاهش می‌دهد.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در چهار هفته اخیر؛ میزان تردد در مقایسه با شرایط عادی فقط سه و نیم درصد کاهش یافته است گفت: مردم بدانند تا چند ماه آینده کرونا همراه ماست و باید ترددهایشان را کاهش دهند، زیرا اکنون تعداد افراد جوان‌تری که بر اثر کرونا می‌میرند افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha