عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: هدف اصلی در فاز سوم کارآزمایی بالینی، اثربخشی واکسن در حجم گسترده است.

۲۰ درصد داوطلبان تزریق واکسن "واکسن‌نما" دریافت می‌کنند/ واکسیناسیون عمومی بعد از تایید اثربخشی

سلامت نیوز:عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: هدف اصلی در فاز سوم کارآزمایی بالینی، اثربخشی واکسن در حجم گسترده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابلنا،«احسان مصطفوی» عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا با اشاره به آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا تولید انستیتو فینلای کوبا که با مشارکت انستیتو پاستور ایران پیش رفته است، بیان کرد: این واکسن در کشورهای ایران و کوبا مرحله سوم مطالعات بالینی خود را بر روی انسان انجام می‌دهد و البته این در حالی است که فاز اول و دوم آن در کوبا بر روی جمعیت حدود ۱۰۰۰ نفری با موفقیت انجام شده است.


وی ادامه داد: داوطلبان این واکسن در ۷ استان می‌توانند به سایت فراخوان واکسن به آدرس www.pasteurcovac.ir مراجعه کنند و با کسب اطلاعات کافی از برنامه ثبت‌نام کنند. در هر کدام از شهرها ۳ هزار نفر داوطلب وارد مطالعه می‌شوند که دیروز مطالعه در شهر اصفهان شروع شده است.


مصطفوی ضمن اشاره به شرکت رئیس انستیتو پاستور ایران و رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این مطالعه و تزریق اولین واکسن‌ها به ایشان به عنوان اولین داوطلبان، افزود: گرچه از هر پنچ نفری که در این مطالعه وارد می‌شوند، یک نفر ممکن است واکسن نما دریافت کند که ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان را شامل می‌شود، اما آن افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، هم در پایان مطالعه مورد تزریق واکسن قرار می‌گیرند.


مصطفوی گفت: انتظار است بر اساس نتایجی که از این کارآزمایی بالینی به دست خواهد آمد، بعد از تایید اثربخشی مناسب واکسن بتوانیم، تولید آن در انستیتو پاستور ایران و واکسیناسیون عمومی آن را داشته باشیم. 


وی با اشاره به عوارض احتمالی واکسن، افزود: عوارض ویروس در فازهای قبلی مطالعه بررسی شده است و خوشبختانه پلتفرمی که برای تولید این واکسن استفاده شده، پلتفرمی است که عوارض بعد از تزریق آن خیلی کم است. این واکسن نوعی پروتئین نوترکیب است که باعث می‌شود، عوارض جانبی خیلی خفیفی را در مقایسه با اکثر واکسن‌های موجود داشته باشیم.


مصطفوی افزود: در مورد اثربخشی هم گرچه که نتایج خیلی خوبی در فازهای قبلی شاهد بودیم، اما هدف اصلی در فاز سوم بررسی همین موضوع است که اثربخشی واکسن در حجم بالا مورد مطالعه قرار گیرد.


وی در واکنش به اینکه برخی از واکسن‌های تولید داخل، فاز دو و سه را با هم ادغام می‌کنند، گفت: فاز یک و دو واکسن پاستور بر روی یک جمعیت هزار نفری انجام شده و برای این واکسن خوشبختانه نتایج فاز ۲ را داریم و درنتیجه زمان کوتاه‌تری را پیش رو داریم و در این مرحله فقط فاز ۳ را دنبال می‌کنیم و زمانی که نتایج مشخص شود و مجوزهای لازم را سازمان غذا و دارو صادر کند، توزیع عمومی این واکسن انجام خواهد شد، که ان شاءالله این موضوع در ماه‌های آتی اتفاق خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha