سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: مقاوم سازی یك بیمارستان فرسوده 120 درصد هزینه ساخت یك بیمارستان نوساز اعتبار می‌خواهد.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: وزارت بهداشت برای اصلاح ظاهر فیزیكی بیمارستانهای دولتی راه‌های زیادی رفته است یكی از این راه‌ها برون سپاری بیمارستان‌های دولتی بود اما چون بخش خصوصی می‌بایستی با تعرفه دولتی این بیمارستان‌ها را اداره كند با وجود فراخوان‌های متعدد از تحویل گرفتن این مراكز استقبال نكرد.

وی گفت: وزارت بهداشت برای اداره بهیه مراكز درمانی با مشكل مواجه است هم كمبود اعتبار وجود دارد و هم كمبود نیرو و پرسنل و متأسفانه این مشكل سالهاست كه وجود دارد و راه حل آن نیز فقط افزایش سرانه درمان است تا بیمه‌ها قوی‌تر شوند و بتوانند تعرفه‌های واقعی را پوشش دهند زیرا حدود 54 درصد درآمد بیمارستان‌ها، درآمد اختصاصی است كه بخش عمده آن از طریق بیمه‌ها كسب می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: آخرین راه حلی كه برای رفع این مشكل در شرایط فعلی به آن رسیدیم، ساخت بیمارستان‌ای مشاركتی با مشاركت بانك‌هاست كه یك نمونه موفق آن ساخت یبمارستان محب در كنار كنار بیمارستان دولتی هاشمی نژاد است كه با تعرفه 3.6 برابری تعرفه دولتی كار می‌كند و پرسنل آن هم همان پرسنل دولتی بیمارستان هاشمی نژاد است.

وحید دستجردی ادامه داد: در این مدل هم پزشكان بیمارستان دولتی از درآمد خود راضی هستند و همان جا می‌توانند مطب هم داشته باشند، مردم و بیماران هم از خدمات هر دو این بیمارستان‌ها راضی هستند.

وی گفت: این مدل موفق موجب شد كه با همكاری بانك ملت آن را توسعه دهیم و اكنون ساخت 3 بیمارستان مشاركتی دیگر در كنار 3 بیمارستان دولتی میرزاكوچك خان، امام خمینی(ره) و شریعتی در تهران آغاز شده است.

وزیر بهداشت افزود: این مدل باعث ماندگاری پزشكان متخصص در بخش دولتی هم می‌شود كه امیدواریم در آینده با همكاری بانك‌ها و وام‌های مناسبی كه پرداخت می‌كنند، گسترش یابد.

وی اضافه كرد:‌ گر چه وزارت بهداشت برای نوسازی بیمارستان‌های فرسوده یك حركت انقلابی را شروع كرده و به تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی ابلاغ كرده‌ایم كه تا جای ممكن برای اصلاح ظاهر فیزیكی بیمارستان‌های دولتی اقدام كنند اما می‌دانیم كه مقاوم سازی یبمارستان‌های فرسوده مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: مطالعات كارشناسی نشان می‌دهد كه اگر ساخت یك بیمارستان نوساز 100 درصد هزینه دارد، مقاوم سازی یك بیمارستان فرسوده مشابه آن 120 درصد هزینه دارد بنابراین سیاست وزارت بهداشت جایگزین كردن بیمارستانهای فرسوده به جای مقاوم سازی بیمارستانهای قدیمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha