دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
سلامت نیوز : روزه موجب سلامت روح و جسم می‌شود و در طول یك ماه رمضان سموم و مواد زائدی كه در بدن تجمع كرده است، خارج می‌شود.

به گزارش فارس برنامه‌ریزی برای تغذیه صحیح در ماه مبارك رمضان بسیار پر اهمیت است و در ماه رمضان باید اصل پرهیز را رعایت كرد.

اسلام به تغذیه مناسب اهمیت ویژه‌ای می‌دهد به طوری كه آیه مباركه «فلینظر الانسان الی طعامه» به خوبی نمایانگر این مطلب است كه غذای انسان باید حلال، پاكیزه و مناسب باشد و روزه‌داری نیز می‌تواند با تغذیه مناسب از ماه رمضان را برای خود به بهترین نحو بگذرانند همچنین افراد با روزه‌داری صحیح می‌توانند سموم را از بدن خارج كنند.

از عادات غلط غذایی روزه‌داران این است كه به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار آب سرد، شربت‌های خیلی خنك و نوشابه مصرف می‌كنند كه این كار موج بروز اختلالات گوارشی در آنها می‌شود.

توصیه می‌شود كه افراد در وعده افطار روزه خود را با آب گرم یا شیر ولرم باز كنند به دلیل اینكه دستگاه گوارش آمادگی پذیرش غذا را پیدا كند.

در وعده افطار و سحر افراد می‌توانند به جای استفاده از قندهای ساده از خرما یا كشمش استفاده كنند زیرا این مواد ضمن كنترل اشتها از افت قند خون پیشگیری می‌كند.

به طوركلی توصیه می‌شود در ماه مبارك رمضان به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه كه حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی ( ویتامین‌ها و املاح ) هستند از مواد غذایی طبیعی شیرین مانند خرما، كشمش و انواع میوه استفاده كنند.

* روزه موجب سلامت روح و سلامت جسم می‌شود
-------------------------------------------------------------

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: روزه موجب سلامت روح و سلامت جسم می‌شود و در طول یك ماه رمضان همه سموم و مواد زائدی كه در بدن تجمع كرده است، خارج می‌شود.

به گفته وی سموم بدن فقط با گرسنگی و روزه‌داری از بدن خارج می‌شود و افراد كه دچار چربی خون بالا و اضافه وزن هستند، روزه گرفتن برایشان بسیار مفید است. افرادی كه مبتلا به كبد چرب هستند روزه‌داری مشكلاشان را برطرف می‌كند.

این متخصص تغذیه اضافه می‌كند: وعده سحر باید مانند وعده ناهار باشد و می‌توان از انواع خورشت‌های بدون چربی همچنین برنج همراه با حبوبات استفاده كرد همچنین مصرف انواع سبزی، میوه و سالاد در وعده سحر بسیار مفید است به دلیل اینكه مانع تشنگی افراد در طول روز می‌شود.

* مصرف میوه‌های آبدار در وعده سحر مانع تشنگی در طول روز می‌شود
--------------------------------------------------------------------------------------

صفوی می‌افزاید: میوه‌هایی مانند هندوانه، هلو، آلو، زردآلو و گرمك سرشار از آب هستند و آب را به تدریج وارد بدن می‌كنند و مانع از تشنگی در روز می‌شوند در وعده سحر افراد از مصرف زولبیا، بامیه، شكلات، پولكی و شیرینی‌‌های سرشار از قند است، باید پرهیز كنند به دلیل اینكه این مواد باعث گرسنگی زودهنگام در افراد می‌شود.

وی می‌گوید: زمانی كه قند ساده مصرف می‌شود انسولین به مقدار زیاد وارد خون می‌شود و همین امر موجب افت قند خون افراد می‌شود و سردردها در دوران روزه داری به همین دلیل است.

علی شمس نورایی، متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: ماه مبارك رمضان نه تنها ماه سلامت روح و تزكیه نفس است بلكه می‌تواند فرصت مناسبی برای تمرین تندرستی و اصلاح عادات غذایی باشد.

* روزه داری موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود
------------------------------------------------------------------

به گفته وی تحقیقات نشان می‌دهد در صورت تغذیه مناسب در این ماه نه تنها مقاومت فرد روزه‌دار در برابر بیماری‌ها كم نمی‌شود بلكه قدرت ایمنی بدن افزایش می‌یابد و این موضوع مستلزم داشتن برنامه غذایی مناسب است.

وی می‌افزاید: فرد روزه‌دار در طول مدت چند ساعت از خوردن و آشامیدن محروم است اما حذف وعده غذایی ناهار به بدن اجازه می‌دهد كه ذخایر نهفته انرژی در سلول‌های چربی و سلول‌های كبد آزاد شده و علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن به كاهش چربی‌های اضافه بدن و دفع سموم و مواد زاید در چرخه متابولیسم بدن كمك شود.

شمس نورایی می‌گوید: یكی از اثرات مثبت روزه‌داری كاهش روند پیری و افزایش امید به زندگی است كه تحقیقات نشان می‌دهد كه كاهش میزان دریافت مواد غذایی در پستانداران به طوری كه بدن آن‌ها دچار سوء‌ تغذیه نشود یكی از بهترین روش‌هایی است كه می‌تواند در افزایش طول عمر مؤثر باشد.

این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش تولید هورمون‌ها از اثرات بلند مدت روزه‌داری به شمار می‌روند كه می‌توان آن‌ها را در افزایش سطح امید به زندگی مهم دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha