یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 311100

با توجه به آمار اعلامی وزارت بهداشت هند، این کشور روز شنبه نزدیک به ۴۰۲ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا و ۳ هزار و ۵۲۳ قربانی این بیماری را به ثبت رساند که از یک رکورد جهانی حکایت می‌کرد.

طوفان کرونا در هند

سلامت نیوز:با توجه به آمار اعلامی وزارت بهداشت هند، این کشور روز شنبه نزدیک به ۴۰۲ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا و ۳ هزار و ۵۲۳ قربانی این بیماری را به ثبت رساند که از یک رکورد جهانی حکایت می‌کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند هفته گذشته در اظهارات خود اعلام کرده بود که هند با طوفان کرونا مواجه است. وضعیت این بیماری همه گیر همچنان در هند وخیم است. شبکه خبری «ان دی تی وی» گزارش داد: هند با جمعیتی معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر پس از آمریکا، برزیل و مکزیک چهارمین کشور در جهان است که آمار قربانیان کرونای آن از مرز ۲۰۰ هزار نفر عبور کرده است.در همین حال این کشور از امروز سومین مرحله واکسیناسیون برای افراد بین ۱۸ تا ۴۵ سال را آغاز می‌کند. 

مرگ ۱۸ بیمار کرونا بر اثر آتش‌سوزی

 به گزارش رسانه‌های هند، بر اثر وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان رفاه شهر باروش واقع در ایالت گجرات، حداقل ۱۸ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند. یک مقام پلیس گفت: این آتش سوزی در ساعت ۱ صبح (به وقت محلی)  روز شنبه اتفاق افتاد.

بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری بودند به دلیل آتش و دود جان خود را از دست دادند. نخست‌وزیر هند از وقوع این حادثه ابراز تاسف کرده و خواهان انجام تحقیقات برای روشن شدن دلیل آن شده است.

 آغاز مرحله سوم واکسیناسیون کرونا 

به گزارش خبرگزاری «ای ان آی» واکسیناسیون کرونا برای ۱۸ تا ۴۵ سال از یکم ماه می در این کشور آغاز شده است.بیمارستان‌های خصوصی در شهرهای مختلف این کشور اعلام کردند متقاضیان واکسن می‌توانند با مراجعه به بیمارستان‌هایی چون آپولو، مکس، فورتیس، مکس و گانگا برای دریافت واکسن خود اقدام کنند. این درحالی است که بیمارستان آپولو در دهلی اعلام کرده است، به دلیل کمبود واکسن کرونا، واکسیناسیون سنین ۱۸ تا ۴۵ سال در پایتخت هند در تاریخ دیگری آغاز خواهد شد.

متقاضیان واکسن در هند ابتدا باید در وب سایت کووین ثبت نام کرده و پس از دریافت نوبت به مراکز مشخص مراجعه کنند. هند هم‌اکنون با کمبود واکسن کرونا مواجه است و سعی می‌کند سطح تولید خود را افزایش دهد. اما شرکت‌هایی چون سروم با کمبود مواد خام دست و پنجه نرم می‌کنند و نمی‌توانند به میزان تقاضا، واکسن مورد نیاز را تولید کنند. هند تاکنون بیش از ۱۵۵ میلیون نفر را در مقابل کرونا واکسینه کرده است.

یک هیات از دانشمندان هندی که توسط دولت این کشور برای مشاوره در خصوص ویروس کرونا تشکیل شده است ضمن انتقاد از دولت این کشور اعلام کردند که مقامات هندی نشانه‌های شیوع ویروس جهش یافته را نادیده گرفتند. نشریه هندوستان تایمز نوشت: به گفته این هیات از دانشمندان، دولت هند تمهیدات محدودیتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام نداد.

در دو هفته گذشته میلیون‌ها نفر که اکثرا ماسک به صورت نداشتند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کردند، در مراسم مذهبی و تبلیغات انتخاباتی با حضور نخست وزیر و سایر مقامات حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) شرکت کردند.از سوی دیگر ده‌ها هزار کشاورز هندی که به سیاست‌های کشاورزی دولت هند معترض هستند، همچنان در بیرون مرزهای دهلی نو پایتخت هند اجتماع کرده‌اند. 

نوع جهش‌یافته کرونا در هند 

گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در هند با نام بی. ۱. ۶۱۷ شناخته شده است. مقامات بریتانیا اوایل هفته گذشته اعلام کردند که ۱۰۳ مورد از این‌گونه را که همه موارد مرتبط با سفر بودند در این کشور شناسایی کرده‌اند. وقتی ویروسی از یک ویروس دیگر تکثیر می‌شود، اغلب تغییراتی پیدا می‌کند که به این تغییرات جهش گفته می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که وقتی ویروسی «یک یا چند جهش جدید» داشته باشد گونه جدید ایجاد می‌شود. تغییرات در ویروس کرونا غیرعادی نیست. ویروس‌ها با مبتلا کردن افراد بیشتر، دچار جهش می‌شوند. طبق گزارش هندوستان تایمز گونه هندی ویروس کرونا «دو جهش» داشته است؛ یعنی این جهش‌ها روی دو نوع جهش‌یافته که از قبل وجود داشت رخ داده است.

این نوع جدید با جهش مضاعف، تاکنون در کشورهای بریتانیا، آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، آلمان و چند کشور دیگر شناسایی شده است. محققان هندی در تلاشند به دو سوال اصلی درباره این گونه جهش‌یافته از نوع مضاعف پاسخ دهند. یکی از سوال‌ها این است که آیا کشنده‌تر یا مسری‌تر از انواع دیگر است و آیا واکسن‌های موجود مقابل آن موثر است؟  دولت هند هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتقال بیشتر این گونه هنوز مشخص نشده است. با این حال طبق گفته آنوراگ آگراوال، مدیر موسسه دولتی ژنومیک شورای تحقیقات علمی و صنعتی، شیوع این گونه در ایالت مهاراشترا ۶۰ درصد است. وی تصریح کرد که این‌گونه حدود ۱۰ ایالت هند ثبت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha