عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: تاکنون عوارض جدی ناشی از تزریق اتفاق نیفتاده و صرفا تعداد معدودی از داوطلبان دچار عوارض جانبی خفیفی شدند که حتی نیاز به استفاده از داروی خاصی در آنها نبوده است.

تمام داوطلبان کارآزمایی بالینی واکسن کرونا تحت پوشش بیمه هستند/ تعداد معدودی داوطلب بعد از تزریق دچار عوارض جانبی خفیف شدند

سلامت نیوز:عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: تاکنون عوارض جدی ناشی از تزریق اتفاق نیفتاده و صرفا تعداد معدودی از داوطلبان دچار عوارض جانبی خفیفی شدند که حتی نیاز به استفاده از داروی خاصی در آنها نبوده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«احسان مصطفوی» عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به اینکه چرا کارآزمایی واکسن فقط در بعضی از استان‌ها انجام می‌شود، بیان کرد: طبق برآوردها باید ۲۴ هزار نفر در این  مطالعه وارد شوند و بر این اساس مقرر شد، هشت شهر برای انجام کارآزمایی انتخاب شوند که این شهرها از بین ۷ استان کشور انتخاب شدند.


وی ادامه داد: ما معیارهای مختلفی را برای این انتخاب در نظر داشتیم، مثل اعلام آمادگی و میزان آمادگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و در عین حال سعی بر آن بود که تنوع جغرافیایی نیز در انتخاب این شهرها دیده شود.


استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران افزود: در فاز سوم تعداد نمونه نسبتا محدود است و هر چقدر نمونه محدودتر باشد، در انتخاب مراکز و پایگاه‌های نمونه‌گیری محدودیت وجود خواهد داشت، ولی امیدواریم بعد از تایید اثربخشی واکسن، تولید آن در انستیتو پاستور ایران محقق شود و دیگر مشکلی از جهت تولید انبوه و استفاده همگانی آن نداشته باشیم.


وی گفت: تا الان بیش از ۶۰۰ نفر در این برنامه واکسن دریافت کرده‌اند. این مطالعه از روز دوشنبه هفته گذشته از شهر اصفهان شروع شده است و روز پنجشنبه زنجان و امروز در همدان شروع تزریق واکسن را داشته‌ایم، افرادی که در این مطالعه وارد شدند، خوشبختانه تاکنون عوارض جدی ناشی از تزریق برای آنها اتفاق نیفتاده و صرفا تعداد معدودی از داوطلبان دچار عوارض جانبی خفیفی شدند که حتی نیاز به استفاده از داروی خاصی در آنها نبوده است و بنظر می‌رسد که واکسن کم خطری است و می‌توان برنامه واکسیناسیون را پس از تایید اثربخشی آن با این واکسن پیش برد.


مصطفوی بیان کرد: در مطالعات کارآزمایی بالینی که در کشور انجام می‌شود، همه شرکت کنندگان در مطالعه تحت پوشش بیمه هستند، همه هزینه‌های ناشی از شرکت در مطالعه و خدماتی که به آنها داده می‌شود، تحت پوشش کامل بیمه است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha