سلامت نیوز : براساس شواهد موجود مواد غذایی آلوده همچون انواع ماهی ها، شیر، پنیر، کشک، سبزی ها، کمپوت های خانگی و صنعتی و غذاهای محلی و سنتی، شایعترین راه سرایت بیماری بوتولیسم در کشور است.
محمد حسین معصومی متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بوتولیسم بیماری کشنده و خطرناکی است که در صورت عدم تشخیص و درمان، میزان کشندگی بالایی داشته و یک فوریت بهداشتی و درمانی محسوب می شود.

معصومی با اشاره به اینکه توکسین بیماری بوتولیسم براساس تفاوت آنتی ژنتیک به انواع G، F،E، C،B و A تقسیم می شود، یادآور شد: نوع G تا کنون موجب بیماری خاصی در انسان نشده و تنها نوع F و E و B و A در انسان ایجاد بیماری می کند و همچنین نوع D و C انحصارا در حیوانات موجب بیماری می شود.

وی گفت: تهیه و تامین آنتی توکسین در انواع E، B، A در درمان به موقع و نجات بیماران از مرگ دارای اهمیت است.

معصومی در خصوص راه های شایع انتقال بوتولیسم افزود: براساس شواهد موجود مواد غذایی آلوده همچون انواع ماهی ها، شیر، پنیر، کشک، سبزی ها، کمپوت های خانگی و حتی صنعتی و غذاهای محلی و سنتی، شایعترین راه سرایت بیماری بوتولیسم در کشور است.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: انتقال از مادر به نوزاد، زخم، استنشاق، تزریق و درمان از دیگر راه های سرایت بوتولیسم است که در کشورمان این راه های انتقال به نوعی با مواد غذایی آلوده در ارتباط هستند.

وی خاطر نشان کرد: بیماری بوتولیسم به عنوان یک سلاح بیولوژیک نیز توسط بعضی از دولت ها و همچنین گروه های تروریستی مورد استفاده قرار می گیرد که به دنبال آن بسیاری از مردم مبتلا به این بیماری خطرناک می شوند.

** هنوز در شناسایی به موقع موارد مشکوک بوتولیسم ضعف های وجود دارد

در ادامه نوشین عقیلی کارشناس ارشد بیماری ها افزود: بوتولیسم یک بیماری مهم و خطرناک ناشی از توکسین (سم) کلستریدیوم بوتولینوم بوده و دارای باسیل های گرم مثبت بی هوازی است.

وی گفت: بوتولیسم قادر به ایجاد اسپود بود و در نمونه های خاک و رسوبات دریایی در سراسر جهان یافت می شود.

عقیلی تصریح کرد: سم ایجاد کننده این بیماری در مناطق روستایی بیشتر دیده می شود و همچنین زنان و مردان نیز تقریبا به نسبت یکسان دچار بوتولیسم می شوند.

وی تاکیدکرد: با وجود بهبود سیستم گزارش دهی بیماری بوتولیسم، هنوز در شناسایی به موقع موارد مشکوک این بیماری در کشور ضعف هایی وجود دارد.

عقیلی یادآور شد: تاخیر در ارسال به موقع نمونه ها، رعایت نکردن شرایط استاندارد، ناکافی بودن نمونه ها از نظر مقادیر مورد نیاز برای آزمایش، تهیه نمونه های مورد نیاز قبل از تجویز آنتی توکسین و مراجعه دیر هنگام افراد مشوک به بوتولیسم، از جمله مشکلات و ضعف های موجود در شناسایی به موقع این بیماری در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: آموزش همگانی در مورد بیماری راه های پیشگیری از آن به ویژه در محصولات خانگی و سنتی طراحی سیستم صنعتی مطمئن تامین کافی آنتی بوتولیسم در بیمارستان ها و مناطق قابل دسترسی به منظور پیشگیری از مرگ در بیماران و اقدام فوری و به موقع از جمله مهمترین راه های پیشگیری از بروز و سرایت بیماری بوتولیسم در کشور است که از این طریق بسیاری از ضعف های موجود در زمینه شناسایی بیماری نیز برطرف می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha