کارشناسان می گویند، تلاش‌های تحقیقاتی کووید-۱۹ اکنون باید به سمت تولید قرصی سوق یابد که بتواند از بیماری جدی در افراد تازه آلوده جلوگیری کند.

تلاش برای ابداع قرص ضدویروسی که شدت کرونا را کاهش دهد

سلامت نیوز: کارشناسان می گویند، تلاش‌های تحقیقاتی کووید-۱۹ اکنون باید به سمت تولید قرصی سوق یابد که بتواند از بیماری جدی در افراد تازه آلوده جلوگیری کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر «راجش گاندی» مدیر خدمات و آموزش بالینی «اچ.آی.وی» در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون در جلسه توجیهی رسانه های انجمن بیماری های عفونی آمریکا گفت: ما به قرصی نیاز داریم که بتواند افراد را از بیمارستان مرخص کند و اکنون زمان ابداع آن است.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،گاندی گفت: چنین داروی ضد ویروسی، ویروس عامل کووید-۱۹ را در فعال ترین مرحله در بدن انسان که پیش از بروز علائم است، هدف قرار می دهد.


وی افزود: بر اساس دانسته های ما از سال گذشته ، ویروس کرونا در این مدت بیشترین فعالیت را دارد. درست قبل از بیمار شدن، در طی چند روز اول تا یک هفته، ویروس در واقع همانند سازی می کنند و نسخه هایی از خودش را می سازد.


گاندی ادامه داد: در این زمان، به یک ضد ویروس واقعاً موثر نیاز است. آنچه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز داریم، داروی خوراکی است، قرصی که می تواند از بیماری روزمره افراد با بیماری خفیف تا متوسط جلوگیری کند.


وی خاطر نشان کرد: هم اکنون تلاش ها برای تولید چنین دارویی در حال انجام است و امید می رود که این دارو قبل از پایان سال ۲۰۲۱ در دسترس قرار گیرد.
به نقل از گاندی گفته شده است که یک داروی تجربی برای درمان کرونا هم اکنون توسط شرکت داروسازی فایزر در دست تولید است. این داروی جدید که یک داروی مهارکننده پروتئاز مانند آنهایی است که برای درمان HIV و هپاتیت C استفاده می شود، تولید آنزیم های مورد نیاز را برای تکثیر ویروس در بدن محدود می کند.
گاندی ادامه داد: سایر داروهای در دست تولید خود ویروس کرونا را هدف قرار داده و توانایی تکثیر و انتشار ویروس را مختل می کنند. به رغم موفقیت های تحولی که در ابداع واکسن های کووید-۱۹ بدست آمده است اما تنها چند گزینه درمانی مناسب برای پیشگیری از شدید شدن علائم افرادی وجود دارد که به تازگی به کرونا مبتلا شده اند. در حال حاضر آنتی بادی های مونوکال تنها درمانی هستند که مشخص شده است از جدی شدن بیماری افراد مبتلا به عفونت خفیف کرونا جلوگیری می کند.


گاندی گفت: در اوایل همه گیری، پزشکان امیدوار بودند که داروی ضدویروسی پیدا کنند که در برابر کووید-۱۹ موثر باشد ، اما تاکنون موفق به ارائه آن نشده اند.
گاندی گفت: اگر می توانستیم یک داروی تغییر کاربری شده در اختیار داشته باشیم، بهتر بود اما تاکنون داروهای تغییر کاربری داده شده علیه این ویروس واقعا تولید نشده اند. 


بنابراین، شرکت های دارویی اکنون به سمت داروهای ضد ویروسی جدید مانند داروی تجربی شرکت فایزر روی آورده اند. «آلبرت بورلا» مدیرعامل شرکت فایزر اعلام کرد که شرکت وی در تلاش است تا این داروی خوراکی را تا پایان سال به بازار عرضه کند.


گاندی همچنین اشاره کرد که یک داروی خوراکی دیگر ضدویروس به نام «مولنوپیراویر» (molnupiravir)، توسط داروسازی «مِرک» در حال تولید است. این قرص یک درمان ۵ روزه در منزل است که پیشرفت کووید-۱۹ را در افراد آلوده متوقف می کند.


وی افزود: شرکت داروسازی سوییسی «رُش» (Roche) همچنین سرگرم آزمایش سومین کاندیدای داروی خوراکی ضد ویروس برای بیماری کرونا است.
این محقق همچنین خاطر نشان کرد که محققان باید امکان ترکیب این داروهای خوراکی را به روش هایی که مقاومت دارویی ایجاد نکنند مانند کوکتل هایی که اکنون برای کنترل «اچ.آی.وی» استفاده می شود، مد نظر قرار دهند.


ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.


«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.


در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران درگیر ‌پاندمی ویروس کووید ۱۹ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha