دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 311173

محدودیت‌های کرونایی برای چهارمین هفته متوالی تمدید شده است. به‌دنبال افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در ایران ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت درست بعد از تعطیلات 13روزه سال نو محدودیت‌های بیشتری در خصوص رفت‌وآمدهای بین‌شهری و البته فعالیت اصناف اجرا کند.

ایران بهشت ویروس‌های جهش یافته

سلامت نیوز: محدودیت‌های کرونایی برای چهارمین هفته متوالی تمدید شده است. به‌دنبال افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در ایران ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت درست بعد از تعطیلات 13روزه سال نو محدودیت‌های بیشتری در خصوص رفت‌وآمدهای بین‌شهری و البته فعالیت اصناف اجرا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،موضوعی که با سوالات بسیاری همراه شد، این‌که چرا مسئولان فرصت تعطیلات سال نو را از دست دادند و حالا مجبور به اعمال برخی تعطیلی‌ها شده‌اند، تعطیلاتی که سبب شده کسبه درآمدهای خود را از دست بدهند و در برخی موارد نیروهای کار خود را اخراج کنند.البته در این میان مشاهده میدانی در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که برخی از اصناف و مغازه‌داران با کرکره‌های نیمه‌باز و یا حتی در پشت کرکره‌های بسته مشغول به کسب‌وکار هستند برخی از آن‌ها هم معتقدند تمامی زحمت مبارزه با کرونا به‌دوش اصناف افتاده و درحالی‌که هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود اقدام به تعطیلی کسب و کارشان می‌کنند.

مثلاً روز گذشته ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران به رکنا گفت: «در این مدت بار فشار تعطیلات کرونایی بر گروه 2 تا 4 بوده است. آن هم در شرایطی که رکود بازار و بی رونقی از طرفی، موانع تولید از طرف دیگر اوضاع را سخت تر نموده است. مشکلات در پرداخت تعهدات، اخذ مالیات آن هم در شرایطی که کسبه تعطیل بودند، اخذ بیمه کارگر بدون بخشش و تخفیف،... همه این موارد فشار مضاعف بر ما وارد می‌کند.

اگر ستاد کرونا یک تا 2 هفته تعطیلات عمومی برای همه گروه‌ها اعلام می‌کرد، هم فشار کمتری بر گروه‌های شغلی وارد می‌شد و هم می‌توانست در مدیریت شیوع کرونا موفق عمل کند. اما متاسفانه با فشار مضاعفی که به این گروهها وارد می‌شود این مشاغل را با مشکلات حیاتی مواجه نموده است. با این وجود به‌وقت پرداخت مالیات همه را به‌یک چشم نگاه کردند و تعطیلی مشاغلی 2 تا 4 و کاهش فروش و رکود بازارشان را در مالیات محاسبه نکردند. نه از مالیات معاف شدیم و نه حتی بخشی از آن را کاهش دادند. همه را با یک چوب راندند.

لیست بیمه را سر موعد بدون بخشش و تخفیف از ما اخذ کردند.»درهمین‌باره یک عضو انجمن بهداشت و ارتقای سلامت ایران به روزنامه همدلی می‌گوید: «نخست باید گفت  قرنطینه فعلی دارد ناقص اجرا می‌شود، طوری‌که تاکنون جوابگوی بهبود اوضاع نبوده است. شما درنظر بگیرید فقط در تعطیلات نوروز چیزی نزدیک به 15هزار نفر باوجود تست مثبت کرونا قرنطینه را نقض کردند و وارد جامعه شدند، همین الان هم گفته می‌شود حدود 50هزار نفر بیماران مبتلا به کرونا به‌دلیل کمبود امکانات اقتصادی کافی نقض قرنطینه می‌کنند و به صورت آزادانه در جامعه تردد دارند و یا سر کاری که دارند حاضر می‌شوند، حالا هم که اعلام شده واحدهای صنفی مجدد تعطیل هستند و کشور درحالت قرنطینه است این شکل از اجرای محدودیت‌ها جز این‌که سبب نارضایتی اصناف شده است چیز دیگری ندارد در این میان نمایندگان این واحدهای صنفی هیچ نقشی در تصمیم‌گیری وضع موجود و اعمال نظر درخصوص اعمال محدودیت‌ها ندارند.

تصور کنید در شرایطی که بیماریابی و قرنطینه کامل انجام نمی‌شود این اصناف هستند که باید تاوان چنین شرایطی را بدهند.»محمدرضا محبوب‌فر با اشاره به ترکیب اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه می‌دهد: «به هر صورت مجلس بلاخره نماینده خودشان را وارد ستاد کردند اما به‌طور کلی در ستاد ملی کرونا جای سه گروه خالی است. یکی شورای عالی نظام پزشکی کشور، به‌عنوان کسی که اولین مواجهه را با بیماران کرونایی دارد. مورد دیگر سازمان ملی روانشناسی کشور است که جای خالی آن در ستاد ملی کرونا احساس می‌شود.

الان کرونا بیش از یک سال است که در کشور وجود دارد در این فاصله حدود 30درصد از افراد جامعه با مشکلات و بیماری‌های روحی و روانی مواجه شده‌اند که آن هم به دلیل مرگ و میرهای حاصل از کرونا و شرایط اقتصادی است که این بیماری و تحریم‌ها در کشور ایجاد کرده است. سومین گروه که باید در ستاد ملی کرونا نماینده داشته باشند نماینده اصناف است، همانطور که قبل‌تر گفتم تاوان عدم بیماریابی و قرنطینه بیماران را اصناف می‌دهند این در شرایطی است که چهارمین هفته تعطیلی اصناف شروع شده و در این وضعیت هیچگونه حمایت مالی از آن‌ها وجود ندارد درحالی که نماینده این گروه باید در ستاد حضور داشته باشد و توصیه‌های خودشان را به دولت ارائه دهند.

اما جالب این‌که بانک‌ها در چنین شرایطی باز هستند و ستاد دارد اعلام می‌کند برگزاری مراسم شب‌های قدر آزاد است و دولت نظارت دارد اما به نظرم رئیس جمهور در جریان نیستند که در مراسم‌های مناسبتی اصولاً امکان کنترل و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.»این اپیدمیولوژیست درباره علل افزایش مرگ و میر در روزهای اخیر یادآور می‌شود:

«این‌که امروز وضعیت تعداد افراد مبتلا و مرگ‌ومیرها به این تعداد رسیده است باتوجه به عدم انجام اقدامات موثر در تعطیلات نوروز قابل پیش‌بینی بود، ما کارشناسان قبل از سال نو هم گفتیم انجام سفرهای نوروزی دروازه ورود کرونا به شهرها است بنابراین چیز عجیب  و غریبی نبود، اما به نظر می‌رسد گروهی از تصمیم‌گیران همچنان به ابتلای طبیعی مردم به کرونا و ایجاد ایمنی دسته جمعی معتقدند که چنین تصمیم واضحی اتخاذ نکردند واین نتیجه سوء مدیریت در این ستاد است و همچنان تناقض‌ها دیده می‌شود.»

وی درباره شرایط کنونی شیوع کرونا در ایران بیان می‌کند: «آن‌چه معلوم است شرایط خوبی وجود ندارد، البته وضعیت نسبت به روزهای گذشته یک بهبود نسبی پیدا کرده است، البته درباره این بهبود نسبی ایجاد شده اشاره‌ام به این است که در بعضی شهرها مانند اصفهان شیراز اهواز شهرکرد شیب ابتلا کمی کاهش پیدا کرده است و این به خاطر افزایش رعایت پروتکل ها توسط مردم بوده است. اما همچنان شیب ابتلا به کرونا در کشور بالا است و کوچکترین عادی انگاری توسط مردم و دولت قطعاً وضعیت را حالت انفجاری می‌کند. دراین شرایط اگرچه وضعیت کشور هندوستان خطرناک شده اما همچنان کشور ایران کانون کرونا محسوب می‌شود.

امروز کرونا کودکان را هم مبتلا میکند، از هر 10کودکی که با علائم کرونا به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند متاسفانه شش نفر از آنها به این بیماری مبتلا شده اند.»محبوب‌فر در پایان درخصوص ششیوع کرونای جهش یافته در ایران اظهار می‌کند: «امروز نه تنها ویروس هندی بلکه سایر جهش‌های مربوط به این ویروس مانند برزیلی، آفریقایی و انگلیسی در ایران درحال چرخش است. وزارت بهداشت باید پاسخ بدهد که آیا قابل قبول است ویروسی که در کشورهای همسایه ایران شیوع پیدا کرده تا حالا وارد ایران نشده باشد؟

ویروس هندی وارد ایران شده است اما وزارت بهداشت درمان یا تاکنون متوجه نشده است یا اینکه متوجه شده اما به دلایلی که خودشان بهتر می‌دانند اعلام می‌کنند ویروس وارد کشور نشده است. ولی ویروس جهش یافته هندی وارد کشور شده مواردی از آن در جنوب ایران شناسایی شده است اما همچنان به‌طور مستقیم اعلام نمی‌شود و مردم در تردید وجود دارند. طوریکه ایران امروز بهشت ویروس‌های جهش یافته کرونا است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha