سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 31119

مصرف 8 تا 10 لیوان آب بین وعده های غذایی در ماه رمضان از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند.

سلامت نیوز : مصرف 8 تا 10 لیوان آب بین وعده های غذایی در ماه رمضان از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند.
محمد تقی انوشه متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در ماه رمضان معمولا نباید افطار یک وعده غذایی سنگینی باشد وی با بیان اینکه در وعده افطار باید تا حدی غذا مصرف شود تا قند خون به حالت طبیعی برگردد گفت: توصیه می‌شود فاصله 2 تا 2/5 ساعت پس از افطار شام خورده شود.
انوشه تصریح کرد: وعده سحر را هرگز نباید حذف کرد چرا که حذف سحری موجب عدم تمرکز افراد شده و در طول روز خستگی را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه افراد در ماه رمضان از مصرف غذاهای چرب، شور، شیرین، و غذاهای سنگین خودداری می‌کنند اظهار داشت: افراد روزه دار در فواصل بین وعده های غذایی آب مصرف کنند وی با بیان اینکه مصرف 8 تا 10لیوان آب بین وعده های غذایی ضروری است، افزود: این آب برای افراد ذخیره می‌شود و از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری میکند.
وی خاطر نشان کرد: از خوردن چای پررنگ مخصوصا در وعده های سحر خودداری شود چرا که چای پررنگ مضر است و موجب از دست دادن آب بدن می‌شود.


**شام و افطار نباید دو وعده جدا از هم باشند
در ادامه علیرضا دلاوری عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: رعایت بهداشت غذایی در ماه رمضان بسیار ضروری است.
وی با بیان اینکه در ماه رمضان باید از پرخوری پرهیز شود گفت: افراد بلافاصله بعد از خوردن سحری و افطار نباید بخوابند زیرا خوابیدن بلافاصله پس از غذا خوردن موجب نفخ و رفلاکس معده می‌ شود.
دلاوری تصریح کرد: افراد روزه دار سبزیجات، مایعات و میوه های بیشتری را در وعده های بین افطار تا سحر بگنجاند.
دلاوری تصریح کرد: افراد از جدا بودن وعده افطار و شام بپر هیزند زیرا افطار و شام باید در یک وعده گنجانده شود و نباید غذاهای سنگین در این وعده ها مصرف شود اما آخر شب خوردن یک لیوان شیر بسیار موثر است.

** برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان مصرف سبزیهای تازه توصیه می‌شود
در ادامه شهرام آگاه متخصص گوارش و کبد افزود: برای جلوگیری از تشنگی بهترین توصیه خوردن سبزی و میوه های آبدار و تازه در وعده های بین افطار و سحر است.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از گرسنگی در طول روز حتما سحری مصرف شود گفت: مصرف میزان بیشتری پروتئین از جمله تخم مرغ لبنیات و گوشت در وعده سحری به کاهش گرسنگی در طول روز کمک می‌کند.
آگاه تصریح کرد: خوردن شیرینی و مواد قندی در وعده سحر کمکی به عدم گرسنگی فرد در طول روز نمی‌کند اما در وعده افطار انرژی زیادی را به بدن فرد می‌رساند البته در این زمینه مصرف شیرینی های طبیعی از جمله خرما نسبت به شیرینی های مصنوعی ارجح تر است.
وی اظهار داشت: وعده افطار با نوشیدن مایعات گرم شروع شود که این مایعات معده را برای خوردن غذا آماده می‌کند.

** مصرف پروتئین های حیوانی در وعده سحر موجب تشنگی در طول روز می‌شوددر ادامه بزرگمهر مسئول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران افزود: مصرف بیش از حد پروتئین های حیوانی به خصوص در وعده سحری موجب تشنگی می‌شود.
وی گفت: مصرف بیش از حد چای در وعده سحری باعث دفع مقدار زیادی آب از بدن شده و بدن را در معرض کم آبی و تشنگی قرار می‌دهد.
بزرگمهر تصریح کرد: از مصرف مواد شیرین در وعده های افطار و سحر خودداری شود زیرا قند سریع جذب بدن شده و سیری کاذب را به دنبال دارد و در نتیجه انسولین ترشح شده و افت قند خون در طول روز را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: مصرف سالاد، سبزی و میوه با پوست فراموش نشود زیرا این مواد حاوی فیبر بوده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha