سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: ما روی برند واکسن بحثی نداریم و فقط از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خریم. اگر برند واکسنی آمریکایی باشد و در کشور دیگری تولید شود، ما اجازه خریدن این واکسن را می‌دهیم.

ورود ۳ میلیون دوز واکسن چینی در هفته آینده و واکسیناسیون ۴۸ میلیون‌ نفر تا پایان سال

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: ما روی برند واکسن بحثی نداریم و فقط از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خریم. اگر برند واکسنی آمریکایی باشد و در کشور دیگری تولید شود، ما اجازه خریدن این واکسن را می‌دهیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور در کلاب‌هاوس درباره دلیل تأخیر در واردات واکسن کرونا گفت: بحث واکسن کرونا با همه واکسن‌ها فرق می‌کند و فراتر از کالای حوزه سلامت و یک کالای سیاسی و بین دولت‌ها شده است. دولت‌ها با این واکسن به همدیگر امتیاز می‌دهند و روسیه با قراردارد خرید واکسن توانست برخی تحریم‌های آلمان را حذف کند.

رئیسی در خصوص واکسن اسپوتنیک توضیح داد: روسیه توان تولید ۵ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی را در ماه دارد و به دلیل مستندسازی علمی با تاخیر، دیر مجوز گرفت. در ادامه بعد از اینکه ٨ کشور اروپایی درخواست خرید اسپوتنیک وی را دادند با همه این کشورها قرارداد بستند و به ما قول داده‌اند که تا شهریور ماه ۶٠ میلیون دوز واکسن بدهند و باید بدانید که پشت مرزها واکسنی نمانده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: دولت کانادا ٣.٧ برابر جمعیت و آمریکا ۳ برابر جمعیت واکسن خریده است اما کمتر از ٣ درصد جمعیت این کشور واکسن زده‌اند و یک ماه پیش بین فرانسه و انگلیس بحث بر اثر واکسن پیش آمد. واکسن تولیدی دنیا زیاد نیست و سبد کوواکس ٩.٨ درصد واکسن‌های دنیا را قرار بود در دنیا توزیع کند و ما ١۶.٨ دوز واکسن از کوواکس خریداری کردیم و تاکنون از این سبد ٧٠٠ هزار دوز به ما واکسن دادند.


کشور ترکیه در فاز سه واکسن سینوک مشارکت و ١٩ میلیون دوز تزریق کرد

او ادامه داد: ما در بحث واکسن آنفلوآنزا و کرونا تجربه خوبی برای همکاری با نظام پزشکی داشتیم اما ما باید روراست باشیم و نمی‌توانیم هم خدا را بخواهیم و هم خرما را و اگر سیاست کشور این است که قرار نیست در کارآزمایی بالینی شرکت کنیم و واکسن آزمایش‌نشده نزنیم، شرایط متفاوتی با کشوری مانند ترکیه دارد که در فاز سه سینوک مشارکت و ١٩ میلیون دوز واکسن تزریق کرد.


۳ میلیون دوز واکسن چینی هفته آینده وارد می‌شود

رئیسی گفت: امروز یک میلیون دوز واکسن چینی اهدایی صلیب سرخ چین را از هلال احمر ایران دریافت کردیم و سه میلیون دوز واکسن چینی هم هفته آینده از صلیب سرخ چین به ما اهدا و وارد خواهد شد.


فروشندگان واکسن هیچ تعهدی درباره عوارض و زمان تحویل واکسن ندارند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: واکسن‌ها را فقط به دولت‌ها می‌فروشند و ما تاکنون دو بار تلاش کردیم مصوبه برای واردات واکسن بگیریم، زیرا شرط فروشندگان واکسن این است که شرکت هیچ گونه تعهدی درباره عوارض واکسن و زمان تحویل واکسن نداشته باشد و اگر شرکت در تحویل واکسن تاخیر کرد نتوان از شرکت شکایت کرد و باید پول تمام واکسن را در ابتدا پرداخت کنیم. اینجاست سر و کله دستگاه‌های نظارتی پیدا می‌شود و این روزها پیدا هم شده است و در نهایت ما شنبه گذشته مصوبه‌ای درباره واردات واکسن گرفتیم.

او در خصوص ارائه واکسن پولی به مردم گفت: هفته پیش من مصاحبه‌ای کردم و گفتم اگر کسی بخواهد برود خارج واکسن بزند می‌تواند برود و بزند و ما بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا، واکسن را رایگان تزریق خواهیم کرد، پس از این اظهارات من، رسانه‌های معاند جنجال کردند و این را تیتر زدند که هر کس واکسن می‌خواهد برود خارج و هجمه به ما وارد کردند.


با واکسیناسیون پولی در شبکه بهداشت موافق نیستیم

رئیسی ادامه داد: ما موافقیم شرکت‌های خودرویی و فولاد بروند و واکسن بیاورند. این منطقی است که بخش خصوصی واکسن کرونا وارد کند. ما واکسن را پولی نخواهیم کرد و با تزریق واکسن پولی در شبکه بهداشت موافق نیستیم. باید توجه داشت که ما حالاحالاها درگیر کرونا هستیم و تا پایان سال باید ١٢٠ میلیون دوز واکسن بزنیم که این قطعا از توان تولید داخل خارج است و بخش خصوصی می‌تواند واکسن را تهیه کند و با قیمت توافقی و تمام‌شده بفروشد یا در بخش خصوصی تزریق شود؛ رئیس جمهور اعلام کرد اگر مانعی وجود دارد به دفتر من اعلام کنید.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: اواخر این ماه واکسن‌های کوواکس و بخشی از واکسن‌های وارداتی به دستمان می‌رسد، باید توجه داشت که ما ١٨ هفته منتهی به فروردین سال ١۴٠٠ مرگ‌ومیر زیر ١٠٠ نفر داشتیم و اینطور نیست که اگر بخش خصوصی وارد می‌شد مرگ‌ومیر به زیر ١٠ نفر می‌رسید.


جهان ١٠ میلیارد دوز واکسن برای شکست کرونا نیاز دارد

او ادامه داد: اگر حساب سرانگشتی کنید می‌بینید که ما ١۴ میلیارد دوز واکسن برای جمعیت جهان باید داشته باشیم و ١٠ میلیارد دوز برای شکست کرونا نیاز داریم و واکسن‌سازها توان تولید این حجم واکسن را ندارند و می‌توانید کره جنوبی، ژاپن، عراق و امارات را نگاه کنید چقدر واکسن زده‌اند.


تولید واکسن در آزمایشگاه دشوار نیست و مهم خط تولید واکسن است

رئیسی تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند به واردات ورود کند و تولیدکنندگان داخلی از اواخر تیر و مرداد ماه، ماهی ۵ تا ۶ میلیون دوز به دست ما می‌رسانند و از طرفی معلوم نیست نتایج فاز سه واکسن‌ها چه خواهد شد. باید دانست که تولید واکسن در آزمایشگاه دشوار نیست و مهم خط تولید واکسن است؛ اسپوتنیک وی در روسیه ۵ میلیون دوز می‌تواند تولید کند و برای تامین واکسن‌های فروخته شده به دنبال خط تولید مشترک است.


ویروس‌های جهش‌یافته ممکن است واکسن‌گریز باشند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تأثیر داشتن واکسن‌های تولیدشده بر ویروس‌های جهش‌یافته گفت: ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی هیبریدی از کالیفرنیا و هندی بوده و ممکن است جهش‌ها واکسن‌گریز باشند و واکسن‌ها نیاز به تغییر و تزریق مجدد داشته باشند. ما همواره محتاج ورود واکسن هستیم و بخش خصوصی می‌تواند آستین بالا بزند و برای واردات واکسن ورود کند و اینطور نیست که چون بخش خصوصی ورود نکرده است مرگ‌ومیر ما به ۵٠٠ نفر رسید.

او ادامه داد: به طور مثال شهرداری تهران با ما تماس گرفت و گفتند نوبت نیروهای ما چه زمانی است. گفتیم که این افراد در فاز سوم هستند و احتمالا از اواخر مرداد نوبت آنها می‌شود. گفتند که ما خودمان پول را می‌دهیم و می‌خریم و ما اعلام کردیم که از بخش خصوصی برای واردات واکسن و تزریق زودتر از موعد کمک بگیرید.


با پدیده واکسن‌های تقلبی کرونا در دنیا مواجه هستیم

رئیسی تصریح کرد: باید توجه داشت که اکنون با پدیده واکسن‌های تقلبی در دنیا مواجه هستیم که بخش اعظمی از آن در مکزیک است و مشابه و تقلبی اسپوتنیک وی در گرجستان تزریق شد. لذا به نظر من وزارت بهداشت نباید به موضوع قیمت ورود کند و بخش خصوصی با نهادها و کارخانه‌ها بر سر قیمت واکسن توافق کنند. اصالت واکسن برای وزارت بهداشت مهم است و از طرفی کسی که واکسن دریافت می‌کند نباید پولی بدهد و این دو موضوع اصالت واکسن و رایگان بودن آن خط قرمز ما در وزارت بهداشت است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بحث خرید از سبد کوواکس را ما آبان ماه انجام دادیم و انتقال پول آذر انجام شد و تاکنون از این مسیر ٧٠٠ هزار دوز واکسن به ما دادند. واکسن سینووک تازه فاز سه را به اتمام رسانده است و رژیم صهیونسیتی پذیرفت تا مطالعات فایزر در این کشور انجام شود و اگر ما خودمان را با کشوری مانند ترکیه مقایسه کنیم می‌بینیم که استراتژی ما این بود که خودمان را در بوته آزمایش واکسن‌های خارجی نمی‌گذاریم.


تا پایان سال ۴٨ میلیون نفر واکسینه می‌شوند

او اعلام کرد: من به دلیل کمبود واکسن و برنامه‌ریزی برای تزریق واکسن تحت فشار هستم چراکه واکسیناسیون جمعیت هدف به عهده معاونت بهداشت است، شاید ما واکسیناسیون را با تاخیر شروع کرده باشیم اما تا پایان سال ۴٨ میلیون نفر جمعیت هدف را قطعاً واکسینه خواهیم کرد و این جمعیت حداقل یک دوز و حتی دو دوز را دریافت خواهند کرد.

رئیسی درباره زمان پایان واکسیناسیون در جهان گفت: واکسیناسیون تمام جمعیت دنیا تا پایان سال ٢٠٢٢ به پایان نخواهید رسید و عدالت در واکسیناسیون زیر سوال رفته است و اتحادیه اروپا شروط خروج واکسن را سخت‌تر کرده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از تیرماه انستیتو پاستور ٢ تا ٢.۵ میلیون دوز و برکت ٧ تا ٧.۵ میلیون دوز ماهانه به ما واکسن خواهند داد و اگر در مجموع حساب را روی ماهیانه ٨ میلیون دوز واکسن داخلی بگذاریم، تا پایان سال حدود ۸ ماه خواهد شد که این ۶۴ میلیون دوز خواهد شد همچنین اگر ١۶.٨ دوز میلیون واکسن کوواکس را به طور کامل دریافت کنیم، با این میزان ۴٨ میلیون نفر جمعیت هدف واکسینه خواهیم کرد.


ممکن است واکسن فقط ٨ ماه یا یک سال ایمنی ایجاد کند

او درباره مدت‌زمان ایجاد ایمنی به وسیله واکسن توضیح داد: ایمنی واکسن مشخص نیست و ممکن است واکسن ٨ ماه یا یک سال ایمنی بدهد و ما حداقل ٢ تا ٣ سال دیگر باید واکسیناسیون را ادامه دهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: بخش خصوصی می‌تواند به سه صورت واکسن کرونا وارد کند؛ نخست اینکه واکسن را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد، دوم اینکه واکسن‌ها را در اختیار بخش خصوصی و تولیدی قرار دهد و رایگان واکسن‌ها را تزریق کنند اما شرط‌های کوچکی در حوزه مراقبتی داریم و باید افراد دریافت‌کننده واکسن در سامانه ما ثبت شوند تا عوارض واکسن را ثبت و رصد کنیم و سوم اینکه شرکت خصوصی واکسن بیاورد و بفروشد و ما با این روش مخالف هستیم.

وی ادامه داد: ما با واردات واکسن به ٢ روش اول موافق هستیم و مشتری روش دوم شرکت‌های تولیدی هستند، در ١۴ ماه کرونا ما این شرکت‌ها را تعطیل نکردیم و بهترین کسانی که پروتکل‌ها را رعایت کردند، شرکت‌های تولیدی بزرگ بودند و به نفع کشور است که این گروه سریع‌تر واکسینه شوند و ما از واکسیناسیون این گروه به کمک بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.


منعی برای واردات واکسن کرونای آمریکایی تولیدشده در خارج از آمریکا نداریم

رئیسی درباره خرید واکسن و موضوع محدودیت خرید واکسن‌های آمریکایی انگلیسی و بسته بودن دست بخش خصوصی گفت: ما روی برند واکسن بحثی نداریم و ما فقط از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خریم و بدانید که واکسن آکسفورد استرازنکا هم به نوعی انگلیسی است اما این واکسن را از کره جنوبی خریداری کردیم و اگر برند واکسنی آمریکایی باشد و در کشور دیگری تولید شود ما اجازه خرید این واکسن را می‌دهیم و به عنوان مثال بخش خصوصی می‌تواند واکسن آمریکایی مادرنا را از آلمان یا هلند خریداری کند و فقط واردات واکسن تولید شده در آمریکا و انگلیس ممنوع است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: بنابر سند ملی واکسیناسیون، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۶٠ درصد واکسن‌ها را از تولید داخل و ۴٠ درصد واکسن‌ها را از مسیر واردات تامین کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha