فرآورده‌های مرطوب‌کننده به محافظت از پوست در هوای خشک کمک می‌کنند و در انواع گوناگونی در بازار عرضه می‌شوند.

چطور مرطوب‌کننده مناسب برای پوست انتخاب کنیم | ادعاهای تبلیغاتی نباید فریب‌تان دهد

سلامت نیوز: فرآورده‌های مرطوب‌کننده به محافظت از پوست در هوای خشک کمک می‌کنند و در انواع گوناگونی در بازار عرضه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری‌آنلاین، فرآورده‌های مرطوب‌کننده پوست متفاوتی مانند کرم‌های صورت، مرطوب‌کننده‌های بدن و صورت و لوسیون‌ها یا پمادها برای پوست‌های خشک، حساس، روشن یا تیره وجود دارد. علاوه بر این انواع کرم‌های ضد پیری پوست و کرم‌های ضد آفتاب هم در بازار موجود هستند؛ بنابراین انتخاب بهترین مرطوب‌کننده ممکن است برای شما مشکل باشد.


ساختمان پوست

پوست از لایه‌های متفاوتی تشکیل‌شده است و خارجی‌ترین لایه آن لایه شاخی است. مدت‌ها تصور می‌شد که این لایه از لحاظ زیست‌شناختی خنثی است، اما امروز می‌دانیم که این لایه ساختار ظریف و از لحاظ بیوشیمیایی پیچیده‌ای دارد و محافظت از آن برای داشتن پوستی سالم حیاتی است. ساختار این لایه شبیه به ردیف آجرهایی است که میانشان ملاط وجود دارد. آجرها یا سلول‌های شاخی (کورنئوسیت‌ها) از رشته‌های منظم کراتین تشکیل شده‌اند که می‌توانند مقادیر زیادی آب جذب کنند. این آجرها در ملاطی قرار گرفته‌اند که شامل اسیدهای چرب و سایر چربی‌ها می‌شود.

درواقع ۶۴ درصد پوست از آب تشکیل می‌شود و آب جزء اساسی پوست سالم است. اگر لایه شاخی بیش‌ازحد خشک شود، پوست به خارش می‌افتد، پوسته‌پوسته می‌شود، التهاب پیدا می‌کند و تر و تازگی خود را از دست می‌دهد.

اغلب افراد چه پوستشان خشک باشد و چه چرب به‌خصوص اگر در آب‌وهوای خشک، سرد یا پرباد زندگی کنند، استفاده منظم از مرطوب‌کننده‌ها به حفظ ذخیره آب پوست کمک می‌کند.

اجزای اصلی مرطوب‌کننده‌ها

اجزای تشکیل‌دهنده مرطوب‌کننده شامل این سه نوع اصلی می‌شود:

۱- جذب‌کننده‌های آب: این مواد به جذب رطوبت به پوست کمک می‌کنند و شامل ترکیباتی مانند سرامیدها، گلیسرین‌ها، سوربیتول، هیالورونیک اسید و لسیتین می‌شوند.

۲- نگه‌دارنده‌های آب: این اجزا مانند وازلین، سیلیکون، لانولین و روغن‌های گوناگون باعث باقی ماندن رطوبت درون پوست می‌شوند.

۳- نرم‌کننده‌ها: این ترکیبات شامل روغن، آب و یک ماده امولسیون کننده هستند که این دور را از هم جدا نگاه می‌دارد. نرم‌کننده‌ها نسبت به وازلین یا روغن‌ها سبک‌تر هستند و استفاده‌شان آسان‌تر است.

بسیاری از مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار حاوی ترکیباتی مانند اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و لوریک هستند که هم اثر جذب‌کننده آب و هم اثر نرم‌کننده دارند.


ادعاهای تبلیغاتی

هنگامی که موقع انتخاب مرطوب‌کننده می‌رسد، با انواع بسیاری از آن‌ها با خواص ادعایی گوناگون روبرو می‌شود و این سؤال برایتان پیش می‌آید که چطور مرطوب‌کننده‌ای انتخاب کنید که مؤثر باشد و باعث واکنش پوستی ناخواسته نشود. آیا باید لوسیون، کرم یا پماد را انتخاب کنید؟ آیا باید به دنبال فراورده‌های با برچسب‌های «مورد توصیه متخصصان پوست»، «عاری از رایحه»، «غیر آکنه ‌زا»، «ارگانیک»، «طبیعی»، «غیر آلرژی‌زا» باشید؟ آیا باید فراورده را بر اساس نام برند، قیمت، توصیه دکتر یا دوستتان انتخاب کنید؟

فراورده‌های مرطوب‌کننده و ادعاهای تبلیغی آن‌ها مانند سایر فراورده‌های آرایشی و مراقبت شخصی تحت نظارت شدید مانند داروها نیستند و درستی این ادعاها به صداقت تولیدکنندگان بستگی دارد.

یکی از شایع‌ترین شکایات درباره فرآورده‌های پوستی مانند مرطوب‌کننده‌ها بروز واکنش آلرژی است که باعث التهاب، قرمزی و خارش پوست می‌شود.

یک بررسی اخیر بر روی ۱۷۴ مرطوب‌کننده پرفروش از انواع متفاوت با قیمت‌های متفاوت در آمریکای شمالی نشان داد فقط ۱۲ درصد از این مرطوب‌کننده‌ها عاری از مواد آلرژی‌زا هستند. شایع‌ترین مواد آلرژی‌زا رایحه‌ها، پارابن‌ها و توکوفرول هستند. در ۴۵ درصد فراورده‌هایی که برچسب «عاری از رایحه» داشتند، دست‌کم یک جزء رایحه دار وجود داشت. در میان ۱۵ فراورده با ادعای آلرژی‌زا نبودن در ۸۳ درصد موارد دست‌کم یک جزء آلرژی‌زا و جود داشت و ۲۴ فراورده حاوی پنج یا شمار بیشتری جزء آلرژی‌زا بودند.

این بررسی نشان داد که قیمت هم تضمین‌کننده ایمن یا مؤثر بودن نیست. فراورده‌های با برچسب «توصیه‌شده بوسیله متخصصان پوست» گران‌تر هستند، اما این برچسب معنای ندارد. معلوم نیست صحبت از چه متخصصانی است.گران‌ترین مرطوب‌کننده‌ها در این بررسی حاوی بیشترین آلرژی‌زاها بودند.

مصرف‌کنندگان ممکن است به فراورده‌های «ارگانیک» و «طبیعی» روی آورند، به این امید که از مواد شیمیایی مصنوعی اجتناب کنند؛ اما داشتن این برچسب‌ها هم بروز نکردن واکنش آلرژی و مؤثر بودن فراورده را تضمین نمی‌کند. برای مثال روغن‌زیتون تبخیر آب را از پوست افزایش می‌دهد. اصولاً اگر زمینه آلرژی داشته باشید، اگر فرآورده‌ای را به مدت طولانی یا مکرر استفاده کنید، ممکن است مستعد ایجاد واکنش پوستی به آن شوید.


نکات عملی

    برای اغلب افراد لوسیون‌های مرطوب‌کننده که حاوی آب بیشتری نسبت به کرم‌ها و پمادها هستند، مؤثرتر و ارزان‌تر هستند. لوسیون‌ها به‌سرعت از روی پوست تبخیر می‌شوند و احساس چرب‌ مانندی روی پوست را ایجاد نمی‌کنند.
    برای افرادی که پوست خیلی خشک دارد، کرم یا پماد مرطوب‌کننده مناسب‌تر است و هزینه هم به علت نیاز کمتر به تجدید فراورده روی پوست کاهش می‌یابد. کرم حاوی آب بیشتری نسبت به پماد است و انتخاب مناسب برای افرادی است که چرب بودن پماد را دوست ندارند. درنهایت استفاده از منظم مرطوب‌کننده مهم‌تر از یک فرمولاسیون یا ناقل خاص است.
    بهترین کار این است که مرطوب‌کننده را در طول چند دقیقه پس از حمام گرم پس از استفاده از حوله روی پوست بمالید تا رطوبت در پوست حبس شود.
    اگر زمینه آلرژی دارید، بهتر است به‌طور دوره‌ای مرطوب‌کننده‌تان را تغییر دهید و اگر مصرف هر فراورده‌ای را باعث واکنش پوستی شده است، متوقف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha