سلامت نیوز : كارشناس امور جمعیت و تنظیم خانواده گفت: حاملگی های متعدد و با فاصله كم، سلامت مادر و نوزاد را به خطر می اندازد.
پروین كرباسیان گفت: خیلی اوقات مادرانی را می ‌بینیم، در حالی که هنوز آثار خستگی جسمی و روحی ناشی از زایمان و مراقبت از فرزند اول در چهره ا‌شان نمایان است، فرزند دوم را باردار می ‌شوند در حالی که وقتی فاصله سنی بچه‌ها از یکدیگر کم می شود، والدین توان لازم را برای پرورش کودکان نخواهند داشت.
به گفته وی تحقیقات نشان می ‌دهد که فاصله زیاد یا کم میان زایمان‌ها، موجب بروز خطراتی هم برای مادر و هم برای فرزندان می ‌شود، بنابر این فاصله گذاری بین حاملگی ها، گام مهمی در راه تامین سلامت مادر و كودك است و آنچه سلامت مادر و كودك را تحت تاثیر جدی قرار می دهد حاملگی های متعدد و با فاصله كم است.
این کارشناس امور جمعیت و تنظیم خانواده، فاصله كم بین حاملگی‌ها را باعث افزایش خطر مرگ نوزادان و نیز افزایش عوارض مانند مرگ نوزادی و كاهش وزن نوزاد عنوان کرد و افزود:«بررسی ارتباط حاملگی‌ها و برخی عوارض شایع در حاملگی مانند عقب ماندگی رشد داخل رحمی» در بررسی ۶۶۶ زن باردار كه جهت زایمان دوم به مراكز مراجعه كرده بودند، نشان داد، احتمال مرگ در شیرخوارانی كه با فاصله كمتر از دو سال به دنیا می‌آیند دو برابر كودكانی است كه با فاصله ۲ تا ۴ سال متولد می‌شوند.
وی افزود: نتایج این تحقیق همچنین نشان داد، فاصله كوتاه بین حاملگی‌ها با افزایش خطراتی همچون وزن كم هنگام تولد، مرده‌زایی و مرگ نوزادی، خطر مرگ مادر، كم خونی مادر و خونریزی سه ماهه بارداری همراه است چرا كه مادر فرصت بازیابی سلامت به طور كامل را نداشته است.
کرباسیان گفت: اگرحاملگی ها با فاصله كمتر از 2 سال باشد علاوه بر اینكه  امكان بروز عوارض مرگ و میر نوزاد، تولد نوزاد با وزن كم را افزایش می دهد احتمال  ‌زایمان زودرس قبل از پایان 9 ماه حاملگی، بروز كم خونی در كودك، تحلیل ذخایر بدنی مادر (آهن و كلسیم) سوء تغذیه كودك بعد از تولد، افزایش بیماری های عفونی در كودك و كاهش هوش و عقب ماندگی درسی را نیز در پی دارد .
به گفته وی فرزندانی كه پشت سر هم و با فاصله كم متولد می شوند از حمایت های مراقبتی و عاطفی والدین به ویژه مادر به دلیل مشغله بسیار، محروم می مانند بنابر این از سلامت، بهداشت عمومی، تغذیه و تحصیلات بهره كمتری خواهند برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha