سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 31121
سلامت نیوز : رییس اداره نظارت بر بهداشت اماكن و مواد غذایی وزارت بهداشت از تشدید نظارت‌ها بر مراكز تهیه، طبخ و توزیع مواد غذایی در ماه مبارك رمضان خبر داد.

مهندس سیدرضا غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در ماه مبارك رمضان نظارت‌ها بر مراكز طبخ و توزیع حلیم، آش، زولبیا - بامیه، شیرینی‌های سنتی ماه رمضان، مساجد و ... تشدید شده است.

وی در این باره ادامه داد: این كنترل‌ها در جهت رعایت مباحث مربوط به بهداشت محیط محل، بهداشت آب آشامیدنی و تاسیسات فاضلاب، كنترل مواد اولیه غذایی، كنترل بر تهیه، طبخ و توزیع مناسب مواد غذایی، استفاده از تجهیزات مناسب در طبخ مواد غذایی و رعایت بهداشت فردی در اماكن عمومی از سوی خدمتكاران مساجد و دیگر اماكن كه در این ماه فعالیت دارند، صورت می‌گیرد.

مهندس غلامی با بیان این كه ماموران بهداشت محیط در سراسر كشور در قالب تیم‌هایی نظارت بر اماكن طبخ غذا، مساجد و دیگر اماكن را انجام خواهند داد، گفت: این نظارت‌های تشدید یافته تا پایان ماه مبارك رمضان ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، نظارت‌های ماموران بهداشت محیط بر فعالیت اماكن مختلف تهیه، طبخ و توزیع مواد غذایی در ماه رمضان سال گذشته به تعطیلی موقت بیش از دو هزار مورد از این اماكن به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی، منجر شده است.

 ظروف استیل مناسب‌ترین ظروف برای طبخ مواد غذایی

غلامی ظروف و تجهیزات استیل را مناسب‌ترین ظروف برای طبخ مواد غذایی عنوان كرد و گفت: ظروف آلومینیومی و مسی هنگام حرارت مشكلاتی را ایجاد می‌كنند. بر همین اساس برای طبخ مواد غذایی توصیه نمی‌شوند. همچنین ظروف غذا نباید لب پریده، شكسته و یا سیاه باشند.

 لزوم توزیع مواد غذایی گرم در ظروف یك بار مصرف گیاهی

وی ادامه داد: همچنین در صورتی كه برای توزیع مواد غذایی از ظروف یك بار مصرف استفاده می‌شود، لازم است برای مواد غذایی گرم، چای، شیر، مواد غذایی چرب و مواد غذایی ترش مزه كه حالت اسیدی دارند از ظروف یكبار مصرف گیاهی استفاده شود. ظروف دیگر برای توزیع این مواد غذایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند چرا كه انتقال تركیبات پلیمری مصنوعی به مواد غذایی و در نهایت انتقال به بدن مصرف كننده را سبب می‌شوند و این مواد تشدید بروز سرطان‌ها را به دنبال خواهند داشت.

 لزوم طبخ وعده سحری در ساعات نزدیك به سحر

غلامی همچنین به خانواده‌ها توصیه كرد كه برای وعده سحری، مواد غذایی را همان هنگام سحر طبخ و میل كنند زیرا شرایط مناسب برای نگهداری غذای پخته شده، دمای زیر 4 درجه است و این امكان معمولا در یخچال‌های معمولی وجود ندارد.

وی در این باره گفت: اگر امكان طبخ غذا در وعده سحر نیز وجود ندارد، لازم است غذایی كه شب هنگام برای وعده سحر طبخ می‌شود روی شمعك سماور نگهداری شود كه گرمای خود را از دست ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha