سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 311242

قانون پزشک را به پذیرش یا عدم پذیرش بیمه مکلف نکرده است

سلامت نیوز:مسائل مطرح بین پزشکان، کادر درمان و عدم تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر تمامی ندارد. هر روز یک مسئله جدید در این باره مطرح می‌شود. اما اعتراض امروز به چه امری مربوط است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا برخی از پزشکان برای ویزیت از قبول بیمه‌های درمانی سرباز می زنند و همین امر افزایش پرداختی‌ها را به دنبال دارد و مردم هم در زمان بیماری راه چاره ای جز قبول هزینه بیشتر را ندارند این در حالی است که طی سال‌های اخیر طرح تحول سلامت بنا داشت تا با کاهش پرداختی‌ها از جیب مردم اقدامات مناسب در راستای ارتقای سلامت عمومی جامعه انجام دهد. 


چرا برخی پزشکان تمایلی به قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر ندارند؟
حسین کرمانپور، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور  گفت: پزشکان در پذیرش یا عدم پذیرش بیمه‌های پایه آزاد هستند.


او افزود: بسیاری از پزشکان در صورت عدم قرارداد با شرکت‌های بیمه‌گر با نوشتن دارو، آزمایش و ...  در دفترچه بیمار در زمینه کاهش پرداختی‌ها اقدام می‌کنند. قرارداد با بیمه‌های پایه همچون تامین اجتماعی و خدمات درمانی منوط با عقد قرارداد با پزشکان معالج است.


کرمانپور تصریح کرد: برخی پزشکان در ارتباطات دو طرفه با بیمه‌ها به توافق نرسیده‌‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قانون پزشک را به پذیرش یا عدم پذیرش بیمه مکلف نکرده است، ادامه داد: عدم پرداخت‌های به موقع بیمه‌ها باعث رد قرارداد شده است.  در صورت عقد قرارداد بیمه‌ای بیمار 30 تا 40 درصد هزینه را پرداخت می‌کند، اما شرکت‌های بیمه‌گر با گذشت زمان فراوان پرداخت‌ها را انجام می‌دهند و این تاخیر تبعات جبران ناپذیر به دنبال دارد.


اقدامات مناسب شرکت‌های بیمه‌ای در زمان کرونا
به گفته او از زمان شیوع کرونا شرکت‌های بیمه‌گر در روند پرداختی‌ها قوی‌‌تر عمل می‌کنند اما برخی پزشکان خاطره خوشی برای تعامل با شرکت‌های بیمه‌گر ندارند و هر گونه اقدام در این زمینه وقت‌گیر است.


او با اشاره به روند شکایت بیمار از پزشک تصریح کرد: به شکل انتظامی و اخلاقی از پزشک  شکایت می‌شود. برای مثال در یک عمل جراحی در صورت پایمالی حقوق بیمار  شکایت به نظام پزشکی و انتظامی منتقل می‌شود. همچنین در برخی مواقع بیماران به شکل مستقل از پزشکان در دیگر دادگاه‌ها شکایت می‌کنند اما به معاونت‌های درمانی ارجاع داده می‌شود.


کرمانپور تاکید کرد: تاکنون شکایتی در زمینه عدم تقبل بیمه از سوی پزشکان ثبت نشده است. افراد می‌توانند از مراجعه به پزشک در صورت عدم پذیرش بیمه ممانعت کنند.


گره کار کجاست؟
 به طور ماهانه هر یک از افراد مبالغ گزاف را برای بیمه‌های پایه و تکمیلی پرداخت می‌کنند تا بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. سازمان‌های بیمه‌گر باعث کاهش پرداختی‌ها از جیب مردم می‌شوند و در شرایط کرونا و تورم‌های موجود در کشور لازم است تا بیش از پیش انجام تعهدات از سوی بیمه ها در دستور کار قرار بگیرد تا همین امر بر میزان پرداختی‌ها از جیب مردم  و سرانه درمان موثر باشد و پزشکان ملزم به دریافت این وجه از جیب بیماران نشوند!!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha