ماماها همچون سایر نیروهای بهداشت و درمان کشور در ایام کرونا به رغم اینکه از این ویروس آسیب‌های زیادی دیده‌اند، اما همچنان مراقب سلامت مادران باردار هستند تا فرزندان سالمی به دنیا بیاورند.

ترکش‌های کرونا بر پیکر مراقبان مادران باردار/ ماماها گمنام هستند

سلامت نیوز:ماماها همچون سایر نیروهای بهداشت و درمان کشور در ایام کرونا به رغم اینکه از این ویروس آسیب‌های زیادی دیده‌اند، اما همچنان مراقب سلامت مادران باردار هستند تا فرزندان سالمی به دنیا بیاورند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نیروهای مامایی کشور همچون سایر کادر بهداشت و درمان در دوران پاندمی کووید ۱۹، در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار داشته‌اند و حتی تلفاتی هم داده‌اند. اما، آن طور که باید و شاید از خدمات و تلاش‌های ماماها تقدیر به عمل نیامده است.
پنجم ماه می مصادف با ۱۵ اردیبهشت، روز جهانی ماما نامگذاری شده است. هدف از بزرگداشت روز جهانی ماما، افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای حفظ و ارتقا سلامت جامعه است.


ماما فردی است که آثار خدماتش در تمامی مراحل زندگی یک زن از دوران جنینی تا کهنسالی همراه اوست.
ماماها دوشادوش پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا بسیار فعال بوده‌اند، به ویژه در بخش بهداشت در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند زیرا در این بخش مراجعینی داریم که ناقلین بدون علامت هستند.


فرحناز محمدی سعادت عضو شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به خدمات ماماها از جمله مشارکت در طرح غربالگری کرونا، مشاوره تلفنی و آنلاین با مادران باردار در دوران کرونا، مراقبت از مادران پرخطر مبتلا به کرونا، پیگیری افراد مبتلا به کرونا خصوصاً مادران و نوزادان و همکاری داوطلبانه ماماهای بخش خصوصی در دوران کرونا، افزود: در ابتدای شیوع کرونا این اطلاع رسانی انجام شد که افراد در صورتی که خود را مشکوک به کرونا می‌دانند به نزدیک ترین واحد بهداشتی مراجعه کنند، بنابراین همکاران ما در مراکز بهداشت در معرض ابتلای بالا قرار دارند.


یکی از مشکلات ماماها در بخش‌های درمان، مادرانی هستند که برای زایمان مراجعه می‌کنند و اگر بدانند که مثبت هستند این موضوع را به علت ترس از بستری شدن در بخش کرونا اعلام نمی‌کنند و ماماها بدون اطلاع از مثبت بودن مادران و با علم به اینکه مبتلا نیستند خدمات را ارائه می‌دهند که این امر ریسک ابتلاء را در ماماها افزایش می‌دهد.


عضو شورای عالی نظام پزشکی با اظهار تأسف از اینکه حقوق ماماها در بخش بهداشت به دلیل اینکه خرید خدمت می‌شوند پایین‌ترین حقوق قانون کار است، گفت: گاهاً برخی از همکاران ماما حتی کمتر از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی دارند.


معصومه سیمبر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که ماماها وظیفه سلامت باروری و به طور کلی سلامت جنسی، پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی نظیر اچ آی وی و تأمین سلامت نوجوانان با تاکید خاص بر دختران را عهده دار هستند، خاطرنشان کرد: استراتژی حضور ماماها در کنار زنان منجر به کاهش بار بیماری‌های مقاربتی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش سقط‌، کاهش مرگ و میر مادران و افزایش باروری سالم و زایمان فیزیولوژیک خواهد شد.


وی با اشاره به نقش پررنگ ماماها در بحران کرونا، عنوان کرد: ماماها دوشادوش پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا خدمات منحصر بفردی ارائه دادند و این در حالی است که در بیشتر موارد با مادرانی مواجه بودند که به طور کلی مشخص نبود آیا این افراد مبتلا به کرونا هستند یا خیر.
سیمبر ادامه داد: مشارکت در طرح غربالگری کرونا، مشاوره تلفنی و آنلاین با مادران باردار در دوران کرونا، مراقبت از مادران پرخطر مبتلا به کرونا، پیگیری افراد مبتلا به کووید ۱۹ خصوصاً مادران و نوزادان و همکاری داوطلبانه در دوران کرونا را از دیگر خدمات ماما ها در بحران کرونا است.


استاد تمام گروه مامایی و بهداشت باروری، با اشاره به جانفشانی ماماها در اپیدمی کرونا و تلاش برای آرامش خاطر مادران باردار، گفت: استفاده از وسایل حفاظتی و لباس‌های مخصوص در بخش زایمان برای مادران باردار ایجاد رعب و وحشت می‌کند بنابراین بسیاری از همکاران ماما با ایثارگری و از خودگذشتگی برای حفظ شرایط روحی این مادران از لباس‌های محافظ استفاده نمی‌کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب که تاکنون هشت ماما در اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، افزود: تا زمانی که کرونا هست جامعه مامایی نیز در کنار سایر ارکان حوزه سلامت به مردم خدمت رسانی می‌کند بنابراین امیدواریم که مسئولان با در نظر گرفتن مشکلات این قشر راهکارهایی را برای افزایش انگیزه ماماها ارائه دهند.


وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات جامعه مامایی خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات ماماها به عنوان اعضای سازمان نظام پزشکی، حمایت از هویت مامایی کشور و تلاش برای ارتقا جایگاه این حرفه است.


سیمبر با تاکید بر اینکه رشته مامایی کاملاً منطبق بر نیازهای زنان است، یادآور شد: هر جا که زنان زندگی می‌کنند، باید به خدمات مامایی نیز دسترسی داشته باشند، خدمات مامایی فقط شامل مراقبت‌های دوران بارداری و کمک به زایمان نیست، بلکه در تمام مراحل زندگی زنان از کودکی و بلوغ و جوانی و بارداری تا یائسگی و حتی در دوران یائسگی به ارتقای سلامت آنان کمک می‌کند، بر این اساس، کشورها موظفند که استانداردهای مامایی خود را به حد مطلوب برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha