سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 31126
سلامت نیوز : دکتر علی فانی، عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با فراهم کردن شرایط مناسب رشد مانند حرارت و رطوبت برای دانه‌های خوراکی مانند گندم، جو و ماش که فرآیند جوانه زدن در آنها آغاز می‌شود و در حین جوانه زدن تغییرات اساسی در ترکیبات این دانه‌ها انجام می‌شود این تغییرات سبب کاهش ترکیبات پیچیده گیاهی مانند نشاسته و کربوهیدارت‌ها شده و در عوض ترکیبات ساده‌تر قندی پروتئین و عوامل سبزینه گیاهی که شامل عوامل کمیاب از قبیل سلنیوم و ید برای بدن انسان هستند در آنها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: تجمع ویتامین‌های گروه A,E.C و ویتامین‌های گروهB ، آنتی اکسیدان‌ها، املاح کمیاب و ترکیبات ضدسرطان و ضدپیری در جوانه‌ها، این ماده غذایی را به منبعی از عناصر ضروری برای بدن تبدیل کرده که به آن نام سرچشمه جوانی نیز داده شده است.
دکتر فانی اظهار داشت: بهتر است علاوه بر دانه‌های یاد شده از دانه‌هایی از قبیل لوبیاها، شبدر، یونجه، آفتابگردان، سیر و تربچه در سالاد، ماست و سس‌ها استفاده کرد.

 به گفته پژوهشگر گیاهان دارویی، میزان ویتامین B12 موجود در جوانه گندم نسبت به دانه آن چهار برابر است و ویتامین‌های گروه B در جوانه‌های این گیاه به سه تا 12 برابر و ویتامین E به میزان سه برابر افزایش می‌یابد. عضو هیات علمی دانشگاه توضیح داد: براساس نتایج تحقیقات، میزان افزایش ویتامین‌های A , C در جوانه سویا باورکردنی نیست، به طوری که میزان ویتامینA تا 300 درصد و میزان ویتامینC بین 500 تا 600 درصد افزایش می‌یابد.
 وی تاکید کرد: میزان ترکیباتی که سلول‌های بدن ما را از غیرطبیعی وسرطانی شدن حفظ می کند در بعضی از جوانه‌ها 10 تا 100 برابر بیشتر از دانه همان گیاهان است. به گفته دکتر فانی، جوانه یونجه نیز منبع خوبی از ترکیبات شیمیایی بنام ساپونین است که در بدن ما سبب کم شدن کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود و در نتیجه از سختی عروق و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.
 وی ادامه داد: با استفاده از این جوانه‌ها سیستم ایمنی بدن تقویت شده و ترکیبات محافظت کننده بدن در مقابل بیماری‌های ویروسی افزایش می‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha