چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 311263

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: در کشور ما، ۱۰.۹ درصد کودکان و نوجوانان و ۸.۹ درصد بزرگسالان به آسم دچار هستند. تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۳۳۹ میلیون نفر می‌رسد و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این تعداد به ۴۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.

چند درصد ایرانی‌ها دچار آسم هستند؟

سلامت نیوز:رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: در کشور ما، ۱۰.۹ درصد کودکان و نوجوانان و ۸.۹ درصد بزرگسالان به آسم دچار هستند. تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۳۳۹ میلیون نفر می‌رسد و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این تعداد به ۴۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نق از ایرنا، دکتر مصطفی معین به مناسبت روز جهانی آسم در پیامی اعلام کرد: شیوع آسم که از چند دهه گذشته در ایران و سایر کشورهای دنیا رو به افزایش گذاشته و قربانیان اصلی آن کودکان، سالمندان و افراد دچار بیماری های قلبی و ریوی هستند، اکنون به عنوان یک بیماری دنیاگیر یا پاندمی مطرح است.


دانشمندان و پژوهشگران پزشکی علل افزایش دامنه بیماری آسم را به تغییر سبک زندگی روستایی به شهرنشینی، سکونت در آپارتمان و عدم تحرک، آلودگی هوا، دود سیگار، تغییرات آب و هوایی، استفاده از غذاهای آماده مصرف و استرس های گوناگون در محیط خانوادگی و اجتماعی می دانند.


متاسفانه علاوه بر هزینه های بهداشتی- درمانی و اقتصادی عظیمی که شیوع آسم به عنوان یک بیماری مزمن و فراگیر به بیماران، خانواده ها و جوامع تحمیل کرده است، ترویج شبه علم، شایعات و باورهای نادرست در ارتباط با این بیماری نیز گسترش یافته است.


رایج شدن شایعاتی مانند غیرقابل کنترل بودن این بیماری، ممنوعیت ورزش برای بیماران مبتلا، اعتیادآور بودن اسپری و داروهای آسم، منحصر بودن بروز این بیماری به کودکان و بهبودی خود به خودی آن بعد از دوره کودکی یا بی تاثیری توصیه های بهداشتی و کنترل عوامل محیطی به علت ارثی بودن آسم، از جمله این باورهای نادرست و غیرعلمی است.


ترویج خرافه ها و بدفهمی هایی که توسط افراد شیاد به عنوان طب ایرانی–اسلامی و سنتی انجام می شود یا باورهای نادرستی که به صورت شایعه و شبه علم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد، باعث تاخیر در مراجعه بیماران به پزشک، کاهش همکاری آنها در مصرف دقیق اسپری های دارویی به مدت کافی و در نتیجه موجب پیشرفت بیماری آسم، کاهش ظرفیت های تنفسی و ایجاد اختلال در عملکرد ریه بیماران می شود.


یکی از مهم ترین اهداف روز جهانی آسم ، ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، روزآمدی پزشکان و مسئولان نظام سلامت درباره اهمیت کنترل آسم و نیز آموزش به بیماران مبتلا و خانواده های ایشان به منظور کسب آگاهی و مهارت های لازم در مصرف داروها و رعایت توصیه های پزشک معالج است. به این منظور برنامه هایی برای ارتقای آگاهی و تبادل اطلاعات و تجربیات متخصصان در کشور برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha